Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun
Paikallinen tarkennus
L1: Kemian opiskelu perustuu vahvasti ilmiölähtöisyyteen ja kokeelliseen opiskeluun. Ilmiölähtöinen ja kokeellinen opiskelu innostavat oppilasta kemian opiskelemiseen ja pohtimaan ympäröivää maailmaa kemian kannalta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kokee kemian opiskelun mielekkääksi.
|
|
|
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Paikallinen tarkennus
L1: Kokeellinen työskentely pyritään viemään vaiheeseen, jossa oppilaan tulee osata vastata avoimiin kysymyksiin laboratoriotöiden avulla Tällainen työskentely kehittää oppilaiden tavoitteiden asettamiskykyä sekä pitkäjänteisyyttä.
L6: Kemian opinnoissa oppilaat oppivat oma-aloitteisuutta, ottamaan riskejä, ennakoimaan työn haasteita ja hallitsemaan myös epäonnistumisen ja pettymksen tunteita. Lisäksi oppilaat oppivat viemään työt sisukkaasti loppuun asti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi omaa kemian osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti.
|
|
|
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
L6: Oppilasta innostetaan pohtimaan kemian alan ammatteja mahdollisena omana uravalintanaan ja samalla pohtimaan kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä.
L7: Kemiaa opiskeltaessa pohditaan oman teknologisen osaamisen kehityksen merkitystä nykyiseen elämään ja tulevaisuuteen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
|
Kemian merkityksen ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa.
Oppilas osaa perustella kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kemian osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan kemian tietoja ja taitoja.
Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan kemian osaamista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen kemiaan sekä kemian osaamisen merkityksen joissakin ammateissa.
|
T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta
Paikallinen tarkennus
L3, L7: Keskustellaan omien arkipäivän valintojen merkityksestä lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Tuotteiden elinkaaria ja tuotteiden ympäristövaikutuksia pohditaan esimerkiksi metallurgian ja orgaanisen kemian yhteydessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kemian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioi omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
|
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot kemian kannalta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa kemiaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa nimetä joitakin hyviä ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
|
Tutkimisen taidot |
T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi
Paikallinen tarkennus
L1: Pyritään viemään opetus tasolle, jossa oppilas kykenee löytämään teorian laboratoriotyön taustalla ja pystyy johtamaan työn tulosten pohjalta mallin kuvaamaan teoriaa.
Oppilaita rohkaistaan luomaan kysymyksiä opiskeltavasta aiheesta. Oppilaita kannustetaan hankkimaan vastauksia kysymymyksiinsä kokeellisten töiden avulla, samalla kehittäen havaintoherkkyyttä. Kokeellisen työn tuloksia tarkasteltaessa kehitetään tulosten kriittisen tarkastelun taito.
Yhdeksännellä luokalla toteutetaan laaja tutkimusprojekti, jossa oppilaat pääsevät harjoittelemaan tutkimuksen suunnittelua ja toteutusta käytännössä.
L7: Ryhmätyöskentely kehittää oppilaiden argumentaatiotaitoja, jolloin myös toisten ajatusten pohjalta kehiteltyjen kysymysten luomisen taito kehittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas muodostaa tutkimuskysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä.
|
Kysymysten muodostaminen sekä tutkimusten ja muun toiminnan suunnittelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä tukeutumalla aikaisempaan tietoon ilmiöstä.
Oppilas kehittää kysymyksiä tutkimusten tai muun toiminnan lähtökohdiksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas muodostaa täsmennettyjä kysymyksiä tarkasteltavien ilmiöiden tutkimiseksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia kysymyksiä, joita voidaan kehittää tutkimusten lähtökohdiksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ilmiöitä, joita voidaan ottaa tutkimusten lähtökohdiksi.
|
T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti
Paikallinen tarkennus
L2: Kokeellista työtä pienryhmissä tehtäessä harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään monipuolisesti.
L5: Tehdään yhdeksännen luokan aikana projekti yhdistettynä fysiikan kanssa, jossa hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kriittiseen tiedonhakuun ja mittausdatan keräämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti.
|
Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti, tarvittaessa itsenäisesti, sekä tekee havaintoja ja mittauksia tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä erilaisia tutkimuksia ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan.
Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia suunnitelmaa noudattaen, tarvittaessa ohjatusti.
Oppilas työskentelee turvallisesti muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu kokeelliseen työskentelyyn havainnoimalla tutkimusten toteuttamista työturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ja pystyy kertomaan havainnoistaan.
|
T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia
Paikallinen tarkennus
L2 Esitetään omien tutkimusten tuloksia muille monipuolisesti ja esteettisesti. Opitaan arvioimaan myös muiden tutkimustuloksia rakentavasti ja asiallisesti argumentoiden. Samalla opitaan ottamaan vastaan palautetta omasta työskentelystä myös muilta.
L5. Tutkimusprosessissa hyödynnetään monipuolisesti tieto-ja viestintäteknologiaa tutkimustulosten raportoimisessa ja tulosten esittämisessä. Tiedonhaussa opetellaan arvioimaan eri lähteiden luotettavuutta ja pyritään ohjatusti peilaamaan omassa tutkimuksessa saatuja tuloksia internetistä löytyviin tutkimustuloksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käsittelee ja analysoi tutkimustensa tuloksia sekä arvioi tutkimusprosessia.
|
Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia kemialle ominaisella tavalla sekä perustelee tehtyjä johtopäätöksiä tukeutumalla tutkimuksissa saatuun aineistoon.
Oppilas osaa arvioida sekä tuloksia että tutkimusprosessia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käsittelee ja esittää tutkimusten tuloksia sekä tekee johtopäätöksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä tutkimusprosessin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käsittelee tutkimuksessa kerättyä tietoa ja esittää tutkimusten tuloksia ohjeiden mukaisesti sekä tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia tukeutumalla tutkimuksessa kerättyyn tietoon tai tehtyihin havaintoihin.
|
T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
L2, L3, L5 Metallurgian ja orgaanisen kemian yhteydessä tutustutaan kemian sovelluksiin teknologiassa. Lisäksi yhdeksännen luokan lopussa toteutettavassa tutkimusprojektissa voidaan ottaa aiheeksi teknologiset kemian sovellukset. Työskentelyssä hyödynnetään tieto-ja viestintäteknologiaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kemian soveltamista teknologiassa.
|
Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia, selittää niiden toimintaperiaatteita sekä perustella niiden merkitystä yhteiskunnalle.
Oppilas toimii kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa sekä itsenäisesti että rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia ja selittää niiden toimintaperiaatteita.
Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa yksinkertaisen kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kemian soveltamisesta teknologiassa ja kuvailla niiden käyttöä.
Oppilas osallistuu kemiaa soveltavan ongelmanratkaisun ideointiin ja suunnitteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa teknologisten sovellusten merkityksen omassa elämässään ja osaa nimetä niistä muutamia esimerkkejä, joissa on sovellettu kemiaa.
|
T9 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Paikallinen tarkennus
L5: Tieto-ja viestintäteknologiaa käytetään laajasti tiedon hankinnassa, mittaamisessa, mittausdatan keräämisessä, tietojen analysoinnissa ja tulosten esittelemisessä. Lisäksi tvt-menetelmiä käytetään ilmiöiden havainnollistamisessa. Kemian ilmiöitä havainnollistetaan soveltuvien simulaatioiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti.
Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen.
Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon.
|
Kemian tiedot ja niiden käyttäminen |
T10 ohjata oppilasta käyttämään kemian käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä
Paikallinen tarkennus
L1: Oppilaita kannustetaan luomaan omia hypoteesejaan käsiteltävistä ilmiöistä ja haastamaan omia käsityksiään niistä. Opetellaan kuvaamaan ja selittämään ilmiöitä kemian keskeisten käsitteiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää kemian käsitteitä täsmällisesti ja hyödyntää ajattelussaan luonnontieteellisiä teorioita.
|
Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää kemian ilmiöitä käyttäen kemian keskeisiä käsitteitä täsmällisesti.
Oppilas osaa yhdistää ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja käsitteet käsiterakenteeksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää kemian ilmiöitä käyttäen kemian keskeisiä käsitteitä.
Oppilas osaa yhdistää toisiinsa ilmiön, siihen liittyvät ominaisuudet ja käsitteet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää kemian ilmiöitä käyttäen kemian keskeisiä käsitteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas selittää kemian ilmiöitä käyttäen joitakin kemian käsitteitä.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja kuvaamaan ja selittämään aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä
Paikallinen tarkennus
L1. Harjoitellaan tuottamaan erilaisia malleja aineen rakenteesta ja kemiallisia ilmiöstä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää erilaisia malleja aineen rakenteen ja kemiallisten ilmiöiden tarkastelussa.
|
Mallien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata ja selittää aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä käyttämällä erilaisia malleja.
Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen sekä mallin rajoituksia tai puutteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä erilaisilla malleilla.
Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä, joissa aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä kuvataan malleilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että malleja käytetään aineen rakenteen kuvaamisessa.
|
T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
L2: Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa.
L4: Harjoitellaan arvioimaan eri medioista löytyvän tiedon luotettavuutta. Harjoitellaan arvioimaan omia tutkimustuloksia internetistä löytyvien tiedon valossa. Opitaan tuottamaan mittaustuloksista numeerisen tiedon lisäksi erilaisia havainnollistavia esitystapoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla.
|
Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja osaa pohtia tietolähteen luotettavuutta.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia kemialle ominaisella tavalla sekä vertailla keskenään ristiriitaisia näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee yleisesti luotettavina pidettyjä tietolähteitä.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia kemialle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä.
Oppilas osaa ilmaista erilaisia näkökulmia ja harjoittelee perustelemaan niitä kemialle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
Oppilas tunnistaa kemialle ominaisella tavalla perusteltuja näkemyksiä.
|
T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa
Paikallinen tarkennus
L1: Oppilaita kannustetaan luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä, perustelemaan ajatuksiaan ja soveltamaan koulun ulkopuolella opittuja taitoja kemiassa. On tärkeää oppia kuuntelemaan itseä ja toisia, näkemään asioita toisten silmin sekä löytämään vaihtoehtoja ja luovia ratkaisuja. Rohkaisua tarvitaan epäselvän ja ristiriitaisen tiedon kohtaamiseen ja käsittelyyn. Tiedon rakentumisen erilaisia tapoja tutkitaan yhdessä ja oppilaita rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
|
Luonnontieteellisen tiedon luonteen ja tiedon tuottamistavan hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perustellen kemiaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä.
Oppilas osaa selittää perustellen tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kemiaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä.
Oppilas osaa kuvailla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä luonnontieteellisen tiedon kehittymisestä ja tieteellisistä tavoista tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa kokeellisuuden kemian tapana tuottaa luonnontieteellistä tietoa.
|
T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista
Paikallinen tarkennus
L1: Käytetään aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutoksien keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista.
|
Tiedollisten jatko-opintovalmiuksien saavuttaminen aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa ja soveltavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää joitakin aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin aineen ominaisuuksiin, rakenteeseen ja aineiden muutoksiin liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä tutuissa tilanteissa.
|
T15 ohjata oppilasta soveltamaan kemian tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä tarjota mahdollisuuksia tutustua kemian soveltamiseen erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä
Paikallinen tarkennus
L6: Opitaan käyttämään ja soveltamaan kemian tietoja arkipäivän tilanteissa ja sovelluksissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas soveltaa kemian tietojaan ja taitojaan eri tilanteissa.
|
|
|