Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.
Oppilaanohjaus
Opetussuunnitelman perusteet
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilaanohjaus arvioidaan hyväksytty / hylätty. Oppilaiden itsearvioinnin pohjalta käydään arviointikeskustelu seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Itsearvionnin välineitä ovat oppimispäiväkirja, portfolio tai itsearviointilomake. Arvionti kahdeksannella luokalla suoritetaan ryhmä- tai vertaisarviointina. TET-jaksoilla 8-9 luokilla oppilas itsearvioi omaa suoritustaan ja käy arviointikeskustelun työpaikkaohjaajan kanssa. Arviointi tapahtuu valmiin lomakkeen pohjalta, joka TET-jakson päätteeksi palautetaan koululle.
Vertaisarvioinnissa oppilaat arvioivat toistensa työskentelyä ja tuotoksia ohjatusti. Se voi olla kirjallista tai suullista, arvioinnin pohjana käytetään valmista lomaketta tai vapaamuotoista esitystapaa.
Oppilaita ohjataan tunnistamaan eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta, erityisesti koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa.
Oppilaanohjauksen kurssi on suoritettu hyväksytysti, kun kaikki siihen liittyvät tehtävät on palautettu ja ne suoritettu asianmukaisesti.
Tavoitteet
Tavoite |
---|
Oppimaan oppimisen taidot |
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kannustetaan ottamaan vastuuta opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta ja suunnittelusta sekä arvioimaan työskentelyprosessia ja sen etenemistä.
Vahvistetaan omia oppimis- ja opiskelustrategioita yhdessä eri oppiaineiden kesken.
Hyödynnetään opiskelussa teknologiaa ja muita apuvälineitä sekä erilaisia internetin ohjauspalveluita.
|
Elinikäinen oppiminen |
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaita tuetaan tekemään havaintoja ja harjaannutetaan havaintoherkkyyttä monipuolisessa tiedonhankinnassa.
Harjoitellaan tarkastelemaan asioita kriittisesti eri näkökulmista.
Pohditaan oikeaa ja väärää, mitä hyvään elämään sisältyy ja eettisen toiminnan periaatteita.
Pohditaan opiskelun ja omien ajattelu- ja työskentelytapojen merkitystä tulevaisuudelle.
Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työhön liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista sekä tekemään valintansa omia kiinnostuksia ja taipumuksia arvostaen.
|
Itsetuntemus |
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhdessä kotien kanssa ja kannustetaan ottamaan vastuu itsestä, toisesta, opiskelusta ja arjen sujumisesta.
Oppilaita ohjataan tunnistamaan hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä.
|
Tavoitteiden asettaminen |
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Pohditaan opiskelun ja omien ajattelu- ja työskentelytapojen merkitystä tulevaisuudelle.
Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työhön liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista sekä tekemään valintansa omia kiinnostuksia ja taipumuksia arvostaen.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhdessä kotien kanssa ja kannustetaan ottamaan vastuu itsestä, toisesta, opiskelusta ja arjen sujumisesta.
Oppilaita ohjataan tunnistamaan hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä nyt ja tulevaisuudessa.
|
Työelämään suuntautuva oppiminen |
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Edistetään oppilaiden myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan.
Tutustutaan lähialueen elinkeinoelämän erityispiirteisiin ja toimijoihin.
Oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia saada kokemuksia työelämästä ja yhteistyöstä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Tarjotaan tilaisuuksia tutustua eri työaloihin ja ammatteihin sekä yritystoimintaan.
Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työelämään liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Syvennetään oppilaiden kiinnostusta yhteiskunnallisia asioita kohtaan ja toimimista demokraattisen yhteiskunnan jäsenenä.
Laajentaa vastuupiiriä yhteistyöprojektien ja konkreettisten tekojen kautta.
Pohditaan menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välisiä yhteyksiä ja erilaisia tulevaisuus vaihtoehtoja huomioiden erityisesti koulutus ja työllistyminen.
Huomioidaan kestävän kehityksen merkitys omassa elämässä ja tulevaisuuteen johtavissa valinnoissa.
|
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito
Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä.
Harjoitellaan käyttämään kaikkia aistialueita ja tietämisen tapoja monipuolisesti oppimisessa.
Rohkaistaan käyttämään monilukutaitoa monipuolisesti vaikuttamiseen yhteiskunnan eri osa-alueilla.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Kannustetaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä eri oppimistehtävissä sekä valitsemaan tarkoituksenmukaisia työtapoja ja välineitä.
Ohjataan oppilaita suojatumaan mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja huolelliseen tietojen säilömiseen. Huomioidaan tietosuoja ja tekijänoikeudet sekä terveellisten ja ergonomisten työtapojen käyttö.
Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa.
Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Edistetään oppilaiden myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan.
Tutustutaan lähialueen elinkeinoelämään erityispiirteisiin ja toimijoihin.
Oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia saada kokemuksia työelämästä ja yhteistyöstä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Tarjotaan tilaisuuksia tutustua eri työaloihin ja ammatteihin sekä yritystoimintaan esim. TET-jakson aikana.
Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työelämään liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista.
|
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa |
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito
Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä.
Harjoitellaan käyttämään kaikkia aistialueita ja tietämisen tapoja monipuolisesti oppimisessa.
Rohkaistaan käyttämään monilukutaitoa monipuolisesti vaikuttamiseen yhteiskunnan eri osa-alueilla.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Kannustetaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä eri oppimistehtävissä sekä valitsemaan tarkoituksenmukaisia työtapoja ja välineitä.
Ohjataan oppilaita suojatumaan mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja huolelliseen tietojen säilömiseen. Huomioidaan tietosuoja ja tekijänoikeudet sekä terveellisten ja ergonomisten työtapojen käyttö.
Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa.
Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa.
|
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito
Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä.
Harjoitellaan käyttämään kaikkia aistialueita ja tietämisen tapoja monipuolisesti oppimisessa.
Rohkaistaan käyttämään monilukutaitoa monipuolisesti vaikuttamiseen yhteiskunnan eri osa-alueilla.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Kannustetaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä eri oppimistehtävissä sekä valitsemaan tarkoituksenmukaisia työtapoja ja välineitä.
Ohjataan oppilaita suojatumaan mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja huolelliseen tietojen säilömiseen. Huomioidaan tietosuoja ja tekijänoikeudet sekä terveellisten ja ergonomisten työtapojen käyttö.
Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa.
Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Edistetään oppilaiden myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan.
Tutustutaan lähialueen elinkeinoelämään erityispiirteisiin ja toimijoihin.
Oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia saada kokemuksia työelämästä ja yhteistyöstä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Tarjotaan tilaisuuksia tutustua eri työaloihin ja ammatteihin sekä yritystoimintaan.
Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työelämään liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista.
|
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys |
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilaita ohjataan tunnistamaan ja hyödyntämään ympäristön kulttuuriset viestit opiskelussa, työelämässä ja vapaa-ajalla.
Oppilaita ohjataan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja.
Oppilaita ohjataan ilmaisemaan itseään monipuolisesti.
|
Sisällöt
Opetussuunnitelman perusteet
Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.
Paikallinen opetussuunnitelma
- syvennetään 7. ja 8. luokilla opittuja oppimisen taitoja huomioiden jatko-opinnot
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.
Paikallinen opetussuunnitelma
- minäkuvan itsetuntemuksen vaikutus ammatinvalintaan
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.
Opetussuunnitelman perusteet
Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
- eri oppilaitoksiin tutustuminen
- mahdolliset yritysvierailut
- yrittäjyyskasvatusta yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa
- TET-jakso
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.