Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjaus arvioidaan hyväksytty / hylätty. Oppilaiden itsearvioinnin pohjalta käydään arviointikeskustelu seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Itsearvionnin välineitä ovat oppimispäiväkirja, portfolio tai itsearviointilomake. Arvionti kahdeksannella luokalla suoritetaan ryhmä- tai vertaisarviointina. TET-jaksoilla 8-9 luokilla oppilas itsearvioi omaa suoritustaan ja käy arviointikeskustelun työpaikkaohjaajan kanssa. Arviointi tapahtuu valmiin lomakkeen pohjalta, joka TET-jakson päätteeksi palautetaan koululle.

Vertaisarvioinnissa oppilaat arvioivat toistensa työskentelyä ja tuotoksia ohjatusti. Se voi olla kirjallista tai suullista, arvioinnin pohjana käytetään valmista lomaketta tai vapaamuotoista esitystapaa.

Oppilaita ohjataan tunnistamaan eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta, erityisesti koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa.

Oppilaanohjauksen kurssi on suoritettu hyväksytysti, kun kaikki siihen liittyvät tehtävät on palautettu ja ne suoritettu asianmukaisesti.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Yhdessä kotien kanssa tuetaan ja kannustetaan ottamaan vastuu itsestä, toisesta, opiskelusta ja arjen sujumisesta. Erityinen huomio unen, levon, liikkumisen ja ravinnon merkityksestä oppimiseen. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen vaikutus itselleen ja tulevaisuudelleen. Ohjataan näkemään opiskelun ja osallistumisen merkitys tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille. Kannustetaan ottamaan vastuuta oppiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta ja suunnittelusta sekä arvioimaan työskentelyprosessia ja sen etenemistä. Ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiat sekä kehittämään niitä. Tehdään yhteistyötä eri oppiaineiden kesken.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille. Kannustetaan ottamaan vastuuta opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta ja suunnittelusta sekä arvioimaan työskentelyprosessia ja sen etenemistä. Ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiat sekä kehittämään niitä. Tehdään yhteistyötä eri oppiaineiden kesken.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Yhdessä kotien kanssa tuetaan ja kannustetaan ottamaan vastuu itsestä, toisesta, opiskelusta ja arjen sujumisesta. Erityinen huomio unen, levon, liikkumisen ja ravinnon merkityksestä oppimiseen.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksen tunneilla käydään läpi opiskelutaitojen perusteet oppimaan oppimisessa.

  • läksyjen tekeminen
  • kokeisiin valmistautuminen
  • opiskelutekniikat
  • halu oppia
  • oppimistyylit
  • muistin merkitys oppimisessa
  • tavoitteellisuus
  • terveyden merkitys (uni, liikunta, ravinto, rentoutuminen)
  • itsearviointi
  • erilaiset työtavat (itsenäinen työskentely, parityöt, ryhmätyöt)
  • verkossa oppiminen
  • oppimisen ongelmat ( lukemisessa, luetun ymmärtämisessä, kirjoittamisessa, matematiikassa, hahmottamisessa, motoriikassa, keskittymisessä ja tarkkaavaisuudessa)

Opiskelutaitojen merkitys huomoidaan ja niitä harjoitellaan kaikissa oppiaineissa käymällä läpi opiskeltavaan aineeseen liittyvät erityistaidot.

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetussuunnitelman teksti

Itsetuntemus ja itsearviointitaidot osana urasuunnittelua

  • minäkuva
  • itsetuntemus ja uravalinta
  • itsetuntemus ja sukupuoli
  • arvot ja asenteet
  • sosiaalinen verkosto
  • tulevaisuus (haaveet)
  • itsearviointi
  • vapaa-ajan merkitys opiskeluun ja uravalintaan
ePerusteet