Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
L1: Ympäristöopin oppimisessa lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.
L6: Ympäristöopissa harjoitellaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötaitoja. Tärkeää on oppia vastuunkantoa omasta ja ryhmän työstä.
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
L3: Harjoitellaan toimimaan ikätason mukaisesti turvallisuus huomioon ottaen erilaisissa ympäristöissä. Huomioidaan fyysinen, henkinen ja sosiaalinen hyvinvointi.
L7: Ikätason mukaisesti pohditaan kestävää kehitystä, ihmisten välistä oikeudenmukaisuutta ja oman toiminnan vaikutusta eri ympäristöissä.
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
L3: Huomiota kiinnitetään itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
L1: Ympäristöopin oppimisessa lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle sekä oppimisen ilolle on tilaa. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan.
L7: Harjoitellaan vaihtelevia työtapoja, toimien välillä yksin ja ryhmissä.
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
L1/L4: Ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja eri keinoin ja esittelemään tuotoksiaan monipuolisesti.
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
L1: Ympäristöopissa vahvennetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.
L4: Kannustetaan oppilaita käyttämään erilaisista tietolähteitä.
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
L3: Yhteisten pelisääntöjen ja hyvien tapojen mukaista käyttäytymistä harjoitellaan. Koulussa opitaan omaan ja yhteiseen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja arjen sujumiseen liittyviä perusasioita.
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
L1: Viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäristön ilmiöitä kohtaan monipuolisia keinoja käyttäen.
L3: Ikätason mukaisesti tutkitaan arjen teknologiaa ja harjoitellaan teknisten laitteiden turvallista käyttöä.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
L2: Oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Opitaan arvostamaan oman perheen ja yhteisön sekä muiden ihmisten perinteitä ja tapoja.
L3: Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista, ilmaisemista ja hallitsemista.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
L4/L5: Tieto- ja viestintäteknologian perustaitoja harjoitellaan ja käytetään niitä yhtenä opiskelun välineenä.
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
L1: Vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
L1/L4: Tutkitaan monipuolisesti ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuvia, diagrammeja, karttoja ja muuta oppiainetta tukevaa materiaalia.
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
L2: Ympäristöopissa oppilaat harjoittelevat esittämään työskentelynsä tuloksia monipuolisilla menetelmillä.
L4: Ikätason mukaisesti oppilas harjoittelee etsimään tietoa erilaisista lähteistä, tulkitsemaan sitä kriittisesti ja muodostamaan siitä perustellun mielipiteen.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
L3: Pohditaan omaan hyvinvointiin liittyviä asioita ja harjoitellaan itsestä huolehtimisen taitoja.
|