Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Uskonnon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan uskontojen keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu taito ilmaista itseään ja ajatuksiaan. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun kehittymiseen.  

Uskonnon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää uskonnon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut uskonnon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan uskonnon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy uskonnon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa. Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen. Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.

T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. Lapsilla on oikeus olla lapsia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Tutustutaan muiden uskontojen tapoihin. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. Lapsilla on oikeus olla lapsia. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lähimmäisen rakkauden periaatteisiin kuuluu itsensä ja toisten arvostaminen ja kunnioittaminen riippumatta näkemysten ja aatteiden eroavaisuuksista, ihminen itsessään on arvokas. Arkitilanteessa oppilaat ymmärtävät muiden uskontojen edustajien arvon ihmisinä ja kykenevät näkemään heidät samanarvoisina yhteiskunnan jäseninä. L4 Monilukutaito. Oppiaineen sisältöjä toteutetaan ja tuotetaan monin erilaisin keinoin, kuten musiikin, kuvataiteen ja digisisältöjen avulla. Uskonnon teemoja voidaan yhdistää moniin eri oppiaineisiin. Myös oppimateriaalit ovat monikanavaisia. Tutustutaan kristinuskon ja muiden uskontojen symboleihin ja kieleen. Pyritään löytämään yhteys nykysuomenkielen, kulttuurin, yhteiskunnan ja Raamatun vertauskuvallisen kielen välille. Vertaillaan eri uskontojen tapoja ja uskomuksia keskenään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.

T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito. Oppiaineen sisältöjä toteutetaan ja tuotetaan monin erilaisin keinoin, kuten musiikin, kuvataiteen ja digisisältöjen avulla. Uskonnon teemoja voidaan yhdistää moniin eri oppiaineisiin. Myös oppimateriaalit ovat monikanavaisia. Tutustutaan kristinuskon ja muiden uskontojen symboleihin ja kieleen. Pyritään löytämään yhteys nykysuomenkielen, kulttuurin, yhteiskunnan ja Raamatun vertauskuvallisen kielen välille. Vertaillaan eri uskontojen tapoja ja uskomuksia keskenään. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tuotetaan sisältöjä ja käytetään digitaalisia oppimateriaaleja. Tuotetaan ja käsitellään kuvia tai videota. Mahdollisesti myös pelillistetään oppimista. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. Arvioidaan oman toiminnan vaikutusta ympäröivään maailmaan sekä yhteisöön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.

T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Tutustutaan muiden uskontojen tapoihin. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. Lapsilla on oikeus olla lapsia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.

T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Tutustutaan muiden uskontojen tapoihin ja uskomuksiin. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.

T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Tutustutaan muiden uskontojen tapoihin ja uskomuksiin. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tuotetaan sisältöjä ja käytetään digitaalisia oppimateriaaleja. Tuotetaan ja käsitellään kuvia tai videota. Mahdollisesti myös pelillistetään oppimista. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. Arvioidaan oman toiminnan vaikutusta ympäröivään maailmaan sekä yhteisöön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
Uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella. Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Uskonto oppiaineena antaa hyvän pohjan keskustelulle vastuullisesta kuluttamisesta ja kestävästä kehittymisestä. Tarkastellaan maailmaa eri uskontojen lähtökohdista ja pohditaan niiden antamia vastauksia nykytietämyksen valossa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
Etiikkaa koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. Tutustutaan muiden uskontojen tapoihin ja uskomuksiin. Oppilas ymmärtää, että kaikilla ihmiskunnan jäsenillä on synnynnäinen arvo ja yhtäläiset oikeudet vapauteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Ihmisoikeusetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.

T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lähimmäisen rakkauden periaatteisiin kuuluu itsensä ja toisten arvostaminen ja kunnioittaminen riippumatta näkemysten ja aatteiden eroavaisuuksista, ihminen itsessään on arvokas. Arkitilanteessa oppilaat ymmärtävät muiden uskontojen edustajien arvon ihmisinä ja kykenevät näkemään heidät samanarvoisina yhteiskunnan jäseninä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. Arvioidaan oman toiminnan vaikutusta ympäröivään maailmaan sekä yhteisöön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Eettinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta. Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita. Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.

T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää. L4 Monilukutaito. Oppiaineen sisältöjä toteutetaan ja tuotetaan monin erilaisin keinoin, kuten musiikin, kuvataiteen ja digisisältöjen avulla. Uskonnon teemoja voidaan yhdistää moniin eri oppiaineisiin. Myös oppimateriaalit ovat monikanavaisia. Tutustutaan kristinuskon ja muiden uskontojen symboleihin ja kieleen. Pyritään löytämään yhteys nykysuomenkielen, kulttuurin, yhteiskunnan ja Raamatun vertauskuvallisen kielen välille. Vertaillaan eri uskontojen tapoja ja uskomuksia keskenään. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Uskonto oppiaineena antaa hyvän pohjan keskustelulle vastuullisesta kuluttamisesta ja kestävästä kehittymisestä. Tarkastellaan maailmaa eri uskontojen lähtökohdista ja pohditaan niiden antamia vastauksia nykytietämyksen valossa. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja ympärillä olevan yhteisön tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. Arvioidaan oman toiminnan vaikutusta ympäröivään maailmaan sekä yhteisöön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.

T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Valintoja joudutaan tekemään myös yhteiskunnan jäseninä. Pohditaan näiden elämänvalintojen merkitystä suhteessa kestävään kehitykseen ja moraaliin sekä etiikkaan. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään ja dramatisoidaan oppimista. Opitaan tuntemaan, mikä maailmassa ja itsessä on hyvää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan kristinuskon keskeisiä käsitteitä, symboleita ja oppia. Sisältöjen valinnassa huomioidaan kristinuskon moninaisuus ja erityisesti protestanttisuus osana kristinuskoa. Opetuksessa tutustutaan Martin Lutherin ja Mikael Agricolan merkitykseen uskonnon uudistajina. Perehdytään luterilaisuuden oppiin, sakramentteihin, rukouksiin, jumalanpalvelukseen ja seurakunnan toimintaan. Opetuksessa tarkastellaan Raamattua kirjana, sen erilaisia tyylilajeja sekä uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta. Opetuksessa perehdytään Jeesuksen elämään, opetuksiin ja merkitykseen kristinuskossa. Pohditaan Paavalin ja varhaisen kristillisyyden merkitystä kristinuskon kehittymiselle maailmanuskonnoksi. Tutustutaan Raamatun keskeisten kertomusten vuorovaikutukseen taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa sekä tarkastellaan kristinuskon näkymistä populaarikulttuurissa. Opetuksessa syvennetään tietoja kirkkovuodesta, elämänkaaren kristillisistä rituaaleista sekä niihin liittyvästä moninaisesta tapakulttuurista. Tutustutaan syvällisemmin kirkkoon uskonnollisena rakennuksena, kirkkoarkkitehtuuriin ja siihen liittyvään symboliikkaan. Opetuksessa otetaan huomioon virret ja muu hengellinen musiikki.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokalla perehdytään tarkemmin kirkkovuoden tapahtumiin ja tapoihin, opitaan tunnistamaan keskeiset käsitteet ja symbolit sekä se, miten luterilainen uskonto ja elämäntapa näkyy ihmisen elämänkaaressa.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan, mitä merkitsee pyhyys uskonnoissa, oma ja toisen pyhä. Tutustutaan alustavasti juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia yhdistäviin profeettoihin, pyhiin paikkoihin ja kertomuksiin sekä Jeesuksen asemaan näissä uskonnoissa. Tärkeinä tarkastelun kohteina ovat koulun lähialueilla vaikuttavat uskonnolliset yhteisöt. Opetuksessa tutkitaan Suomen ja Euroopan uskonnollista ja katsomuksellista nykytilaa ja sen taustaa sekä uskonnottomuutta. Alustavasti tutustutaan ekumeniaan ja uskontodialogiin sekä tarkastellaan uskontoja mediasta ja populaarikulttuurista otetuilla ajankohtaisilla esimerkeillä.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokalla tutustutaan muihin kristillisiin kirkkoihin sekä luterilaisen kirkon herätysliikkeisiin. Pohditaan tieteen ja uskonnon suhdetta toisiinsa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan kristinuskon tärkeimpiä eettisiä ohjeita: Kultaista sääntöä, rakkauden kaksoiskäskyä ja kymmentä käskyä. Pohditaan Kultaisen säännön etiikkaa kristinuskossa ja eri uskonnoissa. Opetuksessa käsitellään keskeisiä elämänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Vanhasta ja Uudesta Testamentista valittujen kertomusten avulla. Tärkeitä sisältöjä ovat ihmisoikeusetiikka, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus sekä ihmisarvo, elämän kunnioittaminen ja luonnon vaaliminen. Pohditaan oppilaan omia valintoja ja hänen toimintansa taustalla vaikuttavia arvoja sekä globaalia vastuuta. Tärkeitä näkökulmia ovat elämäntaidot, itsetuntemus, tunnetaidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Opetukseen valittujen sisältöjen tulee antaa oppilaalle välineitä eettiseen keskusteluun ja omien näkemysten perustelemiseen sekä uskonnoista käytävään keskusteluun.

Paikallinen opetussuunnitelma

5. luokalla avataan tarkemmin sitä, miten länsimainen yhteiskunta perustuu kristinuskon keskeisille opeille.

ePerusteet