Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Palautteen antamisen tapoina opiskeluvalmiuksissa ja -taidoissa on mm. itsearviointi yhteistyössä kodin kanssa. Oppilaan tukeminen sekä kannustavan palautteen antaminen on keskeistä valintojen teossa. Oppilaan omien tuen tarpeiden, vahvuuksien, taitojen, kykyjen ja voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen ohjauksen avulla yhteistyössä koulun opettajien, kodin ja mahdollisten muiden tahojen kanssa. Oppilas arvioi toimintaansa sekä edistymistään luokkatunneilla, pienryhmäohjauksessa, henkilökohtaisessa ohjauksessa sekä muiden koulun opettajien oppiaineiden yhteydessä. Itsearviointi tapahtuu erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien avulla. Henkilökohtaisessa ohjauksessa arviointi tapahtuu oppilaanohjaajan ja oppilaan vuorovaikutuksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Työelämään suuntautuva oppiminen
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas opettelee keräämään ja hyödyntämään tietoa työelämästä tieto-ja viestintätekniikan, työelämääntutustumisen sekä lähiympäristön ja ympäröivän yhteiskunnan avulla.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Vanhempainilta yhteishaun sekä jatko-opintojen yleisistä periaatteista.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee käyttämään Opetushallituksen ylläpitämää ohjaussivustoa (Opintopolku) ja hyödyntämään sen sisältämiä palveluja.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas opettelee tekemään itselleen sopivia ennakkoluulottomia ratkaisuja jatko-opintojen valinnassa.

Sisällöt

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Syvennetään vielä itsetuntemusta erilaisilla tehtävillä ja henkilökohtaisessa ohjauksessa.

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas hankkii itselleen tet-harjoittelupaikan ja näin harjoittelee käytännössä työnhakutaitoja. Sähköisiä viestintätaitoja harjoitellaan mm. työelämääntutustumisen yhteydessä esim. sähköinen työhakemus, kiitoskirje. Työelämän pelisääntöjä opitaan jakamalla tet-kokemuksia ryhmäohjaustilanteissa. Opetuskeskusteluissa koulutuksen ja työelämän ajankohtaisista aiheista harjoitellaan vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas etsii itselleen tet-harjoittelupaikan ja näin harjoittelee käytännössä työnhakutaitoja. Oppilasta kannustetaan etsimään itseään aidosti kiinnostavia tet-paikkoja.Tet-harjoittelussa tehdään raportti mahdollisesti tietotekniikkaa hyödyntäen.

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas suunnittelee jatko-opintojaan henkilökohtaisessa ohjauksessa oppilaanohjaajan kanssa. Myös huoltajalla on mahdollisuus olla mukana.

ePerusteet