Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Palautteen antamisen tapoina opiskeluvalmiuksissa ja -taidoissa on mm. itsearviointi yhteistyössä kodin kanssa. Oppilaan tukeminen sekä kannustavan palautteen antaminen on keskeistä valintojen teossa. Oppilaan omien tuen tarpeiden, vahvuuksien, taitojen, kykyjen ja voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen ohjauksen avulla yhteistyössä koulun opettajien, kodin ja mahdollisten muiden tahojen kanssa. Oppilas arvioi toimintaansa sekä edistymistään luokkatunneilla, pienryhmäohjauksessa, henkilökohtaisessa ohjauksessa sekä muiden koulun opettajien oppiaineiden yhteydessä. Itsearviointi tapahtuu erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien avulla. Henkilökohtaisessa ohjauksessa arviointi tapahtuu oppilaanohjaajan ja oppilaan vuorovaikutuksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas oppii tunnistamaan omat vahvuutensa ja niiden vaikutuksen urasuunnitteluun. Hän ymmärtää opiskelussaan ajankäytön suunnittelun merkityksen.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas ymmärtää tavoitteiden ja suunnitelmien merkityksen elinikäisessä urasuunnittelussa.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas tutustuu työelämään monipuolisesti ja ymmärtää eri oppiaineiden merkityksen työelämässä sekä ymmärtää työn merkityksen.

Sisällöt

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas syventää itsetuntemustaan erilaisilla tehtäviä ja pyrkii tunnistamaan eri lahjakkuuksiaan. Aloitetaan urasuunnittelua. Oppilasta tuetaan valinnaisaineiden valinnassa.

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas hankkii itselleen tet-harjoittelupaikan ja näin harjoittelee käytännössä työnhakutaitoja. Tet-harjoittelusta tehdään raportti mahdollisesti tietotekniikkaa hyödyntäen. Sähköisiä viestintätaitoja harjoitellaan mm. työelämääntutustumisen yhteydessä esim. sähköinen työhakemus, kiitoskirje.

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutustutaan eri koulutusvaihtoehtoihin erilaisia tietolähteitä käyttäen. Oppilas tutustuu Opetushallituksen ohjauspalveluihin.

ePerusteet