Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
2. lk S1 Ideointi Oppilas ideoi oman tai ryhmän työn omasta kokemusmaailmastaan tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta. S2 Kokeilu Oppilas kokeilee rohkeasti eri materiaalien yhdistämistä omassa tai ryhmän työssä. S3 Suunnittelu Oppilas piirtää kuvan työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat. S4 Tekeminen Vahvistetaan eri työvälineiden ja materiaalien tarkoituksenmukaista ja turvallista käyttöä. Oppilas harjoittelee käsityön tekemisessä tarvittavia perustekniikoita. Oppilas opettelee ompelutekniikoista pykäpiston ja lankatekniikoista tupsun tekemisen ja ketjusilmukan tekemisen virkkuukoukulla. Oppilas harjoittelee puutekniikoista mittaamista, sahaamista, hiomista, naulaamista, liimaamista ja pintojen käsittelyä.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
2. lk S1 Ideointi Oppilas ideoi oman tai ryhmän työn omasta kokemusmaailmastaan tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta. S2 Kokeilu Oppilas kokeilee rohkeasti eri materiaalien yhdistämistä omassa tai ryhmän työssä. S3 Suunnittelu Oppilas piirtää kuvan työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
2. lk S1 Ideointi Oppilas ideoi oman tai ryhmän työn omasta kokemusmaailmastaan tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta. S2 Kokeilu Oppilas kokeilee rohkeasti eri materiaalien yhdistämistä omassa tai ryhmän työssä. S3 Suunnittelu Oppilas piirtää kuvan työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat. S4 Tekeminen Vahvistetaan eri työvälineiden ja materiaalien tarkoituksenmukaista ja turvallista käyttöä. Oppilas harjoittelee käsityön tekemisessä tarvittavia perustekniikoita. Oppilas opettelee ompelutekniikoista pykäpiston ja lankatekniikoista tupsun tekemisen ja ketjusilmukan tekemisen virkkuukoukulla. Oppilas harjoittelee puutekniikoista mittaamista, sahaamista, hiomista, naulaamista, liimaamista ja pintojen käsittelyä. S5 Dokumentointi Opettaja ottaa kuvan luokan töistä ja tallentaa sen digitaalisesti.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
2. lk S2 Kokeilu Oppilas kokeilee rohkeasti eri materiaalien yhdistämistä omassa tai ryhmän työssä. S3 Suunnittelu Oppilas piirtää kuvan työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat. S4 Tekeminen Vahvistetaan eri työvälineiden ja materiaalien tarkoituksenmukaista ja turvallista käyttöä. Oppilas harjoittelee käsityön tekemisessä tarvittavia perustekniikoita. Oppilas opettelee ompelutekniikoista pykäpiston ja lankatekniikoista tupsun tekemisen ja ketjusilmukan tekemisen virkkuukoukulla. Oppilas harjoittelee puutekniikoista mittaamista, sahaamista, hiomista, naulaamista, liimaamista ja pintojen käsittelyä.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
2. lk S1 Ideointi Oppilas ideoi oman tai ryhmän työn omasta kokemusmaailmastaan tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta. S2 Kokeilu Oppilas kokeilee rohkeasti eri materiaalien yhdistämistä omassa tai ryhmän työssä. S3 Suunnittelu Oppilas piirtää kuvan työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat. S4 Tekeminen Vahvistetaan eri työvälineiden ja materiaalien tarkoituksenmukaista ja turvallista käyttöä. Oppilas harjoittelee käsityön tekemisessä tarvittavia perustekniikoita. Oppilas opettelee ompelutekniikoista pykäpiston ja lankatekniikoista tupsun tekemisen ja ketjusilmukan tekemisen virkkuukoukulla. Oppilas harjoittelee puutekniikoista mittaamista, sahaamista, hiomista, naulaamista, liimaamista ja pintojen käsittelyä. S5 Dokumentointi Opettaja ottaa kuvan luokan töistä ja tallentaa sen digitaalisesti. S6 Arviointi Oppilas iloitsee omasta onnistumisesta ja taitojen oppimisesta. Oppilas miettii: Miten onnistuin omassa tai ryhmän työssä? Toteutuiko suunnitelmani? Miten työskentely onnistui?

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas ideoi työnsä omasta kokemusmaailmastaan tai opettajan esittelemän tarinan, musiikin, kuvan tai teeman pohjalta.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas piirtää kuvan omasta työstään ja valitsee työhönsä sopivan materiaalin, värit, muodon, koon ja mitat.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lankatyöt

  • tupsu

  • ketjusilmukka virkkuukoukulla

  • kierretty nyöri

Ompelu

  • ensimmäisen luokan tietojen ja taitojen syventäminen

  • pykäpisto reunojen huolitteluun ja kappaleiden yhteen liittämiseen

Kudonta

  • loimeen kudonta (esimerkiksi ryijynukka/ryijysolmu)

Kirjonta ja huovutus

  • märkähuovutus

Puutekniikat

  • puun sahaaminen

  • hiominen ja pinnan käsittely

  • puun naulaaminen, liimaaminen

  • pieni puutyö (esimerkiksi geolauta)

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet