Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Luonnollisten lukujen (lukumäärän, lukusana ja numeromerkinnän välinen yhteys) vahva hallinta lukualueella 0-100 sekä tutustuminen lukualueeseen 0-1000.
Lukujonotaitojen vahvistaminen (lukujen vertailu ja järjestykseen asettaminen).
Lukujen ominaisuudet: parillisuus, monikerrat, puolittaminen lukualueella 0-100 ja lukujen 0-20 hajotelmat sekä sataparit.
Kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtäminen (ykköset, kymmenet, sadat ja tuhannet).
Yhteen- ja vähennyslaskun periaatteen varmistaminen (myös vaihdannaisuus ja liitännäisyys) ja niiden soveltaminen lukualueella 0-100. Käsitteet: yhteenlaskettavat, summa, vähenevä, vähentäjä ja erotus.
Kertolaskun käsite (tulontekijät ja tulo) ja periaate (kertotaulut 1-5 ja 10) sekä niiden vaihdannaisuus.
Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin konkreettisin välinein.
Erilaisten laskustrategioiden harjoitteleminen (päässälaskutaito, tulosten arviointi ja tarkistaminen, matematiikasta keskusteleminen).