T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
5. lk
S1 Ideointi
Opitaan ideoimaan omia töitä itse, pareittain ja ryhmässä erilaista virikemateriaalia käyttäen.
Etsitään ideoita internetistä työn ideointivaiheessa. Muokataan ideoiden pohjalta oman, parin tai ryhmän suunnitelma.
S2 Suunnittelu
Oppilas tekee yksinkertaisen työsuunnitelman yksin, parin tai ryhmän kanssa.
Suunnitelmassa on kuva, mitat ja värit.
S3 Kokeilu
Kokeillaan rohkeasti monenlaisia tapoja soveltaa opittua taitoa ja yhdistellä erilaisia materiaaleja omassa työssä.
Oppilas oppii neulomaan mallitilkun ja laskemaan neuletiheyden.
Vahvistetaan koneompelutaitoja.
S4 Tekeminen
Lankatekniikat: neulonta kahdella puikolla, silmukoiden luominen, oikea silmukka, päättely ja viimeistely sekä käsitteet silmukka ja kerros.
Ompelu: ompelukoneen sujuva käyttötaito, ompelujärjestys ja huolittelu.
Metallitekniikat: metallin sahaus ja muotoilu.
Puutekniikat: liitos ja liittäminen, esimerkiksi tapit, ruuvit ja niitit.
Elektroniikkarakentelun perusteet: elektronisen laitteen valmistaminen.
S5 Soveltaminen
Harjoitellaan käsityön peruskäsitteistön tuntemista ja harjaannutaan käyttämään sitä oikein.
S6 Dokumentointi ja arviointi
Oppilas tallentaa käsityöprosessin eri vaiheet esimerkiksi Driveen tai koulun käsityökansioon. Työvaihekuvien perusteella tehtyä kirjallista työselostetta voidaan käyttää arvioinnin osana. Käsityöprosessin aikana opetellaan antamaan ja ottamaan vastaan yksilö- ja ryhmäpalautetta, jonka perusteella kehitetään ja ohjataan työskentelyä.
Oppilas miettii:
Miten onnistuin työohjeen noudattamisessa?
Kuinka ahkera ja omatoiminen olin?
Miten parin tai ryhmän yhteistyö ja työnjako onnistui?
Mitä opin? Mitä hyötyä minulle on oppimistani taidoista?
Oletko tyytyväinen valmiiseen työhösi?
Missä onnistuit ja missä voisit parantaa työsi jälkeä?
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
5. lk
Oppilas hahmottaa ja hallitsee kokonaisen käsityöprosessin ja sen dokumentoinnin itsenäisesti.
S1 Ideointi
Opitaan ideoimaan omia töitä itse, pareittain ja ryhmässä erilaista virikemateriaalia käyttäen.
Etsitään ideoita internetistä työn ideointivaiheessa. Muokataan ideoiden pohjalta oman, parin tai ryhmän suunnitelma.
S2 Suunnittelu
Oppilas tekee yksinkertaisen työsuunnitelman yksin, parin tai ryhmän kanssa.
Suunnitelmassa on kuva, mitat ja värit.
S3 Kokeilu
Kokeillaan rohkeasti monenlaisia tapoja soveltaa opittua taitoa ja yhdistellä erilaisia materiaaleja omassa työssä.
Oppilas oppii neulomaan mallitilkun ja laskemaan neuletiheyden.
Vahvistetaan koneompelutaitoja.
S4 Tekeminen
Lankatekniikat: neulonta kahdella puikolla, silmukoiden luominen, oikea silmukka, päättely ja viimeistely sekä käsitteet silmukka ja kerros.
Ompelu: ompelukoneen sujuva käyttötaito, ompelujärjestys ja huolittelu.
Metallitekniikat: metallin sahaus ja muotoilu.
Puutekniikat: liitos ja liittäminen, esimerkiksi tapit, ruuvit ja niitit.
Elektroniikkarakentelun perusteet: elektronisen laitteen valmistaminen.
S5 Soveltaminen
Harjoitellaan käsityön peruskäsitteistön tuntemista ja harjaannutaan käyttämään sitä oikein.
S6 Dokumentointi ja arviointi
Oppilas tallentaa käsityöprosessin eri vaiheet esimerkiksi Driveen tai koulun käsityökansioon. Työvaihekuvien perusteella tehtyä kirjallista työselostetta voidaan käyttää arvioinnin osana. Käsityöprosessin aikana opetellaan antamaan ja ottamaan vastaan yksilö- ja ryhmäpalautetta, jonka perusteella kehitetään ja ohjataan työskentelyä.
Oppilas miettii:
Miten onnistuin työohjeen noudattamisessa?
Kuinka ahkera ja omatoiminen olin?
Miten parin tai ryhmän yhteistyö ja työnjako onnistui?
Mitä opin? Mitä hyötyä minulle on oppimistani taidoista?
Oletko tyytyväinen valmiiseen työhösi?
Missä onnistuit ja missä voisit parantaa työsi jälkeä?
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
5. lk
Oppilasta ohjataan luottamaan suunnittelussa ja teknisessä toteuttamisessa omiin ratkaisuihin oman, parin tai ryhmän käsityötuotteen valmistuksessa.
S1 Ideointi
Opitaan ideoimaan omia töitä itse, pareittain ja ryhmässä erilaista virikemateriaalia käyttäen.
Etsitään ideoita internetistä työn ideointivaiheessa. Muokataan ideoiden pohjalta oman, parin tai ryhmän suunnitelma.
S2 Suunnittelu
Oppilas tekee yksinkertaisen työsuunnitelman yksin, parin tai ryhmän kanssa.
Suunnitelmassa on kuva, mitat ja värit.
S3 Kokeilu
Kokeillaan rohkeasti monenlaisia tapoja soveltaa opittua taitoa ja yhdistellä erilaisia materiaaleja omassa työssä.
Oppilas oppii neulomaan mallitilkun ja laskemaan neuletiheyden.
Vahvistetaan koneompelutaitoja.
S4 Tekeminen
Lankatekniikat: neulonta kahdella puikolla, silmukoiden luominen, oikea silmukka, päättely ja viimeistely sekä käsitteet silmukka ja kerros.
Ompelu: ompelukoneen sujuva käyttötaito, ompelujärjestys ja huolittelu.
Metallitekniikat: metallin sahaus ja muotoilu.
Puutekniikat: liitos ja liittäminen, esimerkiksi tapit, ruuvit ja niitit.
Elektroniikkarakentelun perusteet: elektronisen laitteen valmistaminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
5. lk
Ohjata oppilasta tunnistamaan ja tuntemaan monenlaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti.
S3 Kokeilu
Kokeillaan rohkeasti monenlaisia tapoja soveltaa opittua taitoa ja yhdistellä erilaisia materiaaleja omassa työssä.
Oppilas oppii neulomaan mallitilkun ja laskemaan neuletiheyden.
Vahvistetaan koneompelutaitoja.
S5 Soveltaminen
Harjoitellaan käsityön peruskäsitteistön tuntemista ja harjaannutaan käyttämään sitä oikein.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
5. lk
Oppilas työskentelee huolehtien itse työnsä etenemisestä. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja työskentelee turvallisesti.
S1 Ideointi
Opitaan ideoimaan omia töitä itse, pareittain ja ryhmässä erilaista virikemateriaalia käyttäen.
Etsitään ideoita internetistä työn ideointivaiheessa. Muokataan ideoiden pohjalta oman, parin tai ryhmän suunnitelma.
S2 Suunnittelu
Oppilas tekee yksinkertaisen työsuunnitelman yksin, parin tai ryhmän kanssa.
Suunnitelmassa on kuva, mitat ja värit.
S3 Kokeilu
Kokeillaan rohkeasti monenlaisia tapoja soveltaa opittua taitoa ja yhdistellä erilaisia materiaaleja omassa työssä.
Oppilas oppii neulomaan mallitilkun ja laskemaan neuletiheyden.
Vahvistetaan koneompelutaitoja.
S4 Tekeminen
Lankatekniikat: neulonta kahdella puikolla, silmukoiden luominen, oikea silmukka, päättely ja viimeistely sekä käsitteet silmukka ja kerros.
Ompelu: ompelukoneen sujuva käyttötaito, ompelujärjestys ja huolittelu.
Metallitekniikat: metallin sahaus ja muotoilu.
Puutekniikat: liitos ja liittäminen, esimerkiksi tapit, ruuvit ja niitit.
Elektroniikkarakentelun perusteet: elektronisen laitteen valmistaminen.
S5 Soveltaminen
Harjoitellaan käsityön peruskäsitteistön tuntemista ja harjaannutaan käyttämään sitä oikein.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
5. lk
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa omaa, pari- tai ryhmätyötä ideoidessaan, ideoita muokatessaan ja dokumentoidessaan.Oppilas käyttää terkoituksenmuakista suunnitteluohjelmaa oman työnsä sunnittelussa.
S1 Ideointi
Opitaan ideoimaan omia töitä itse, pareittain ja ryhmässä erilaista virikemateriaalia käyttäen.
Etsitään ideoita internetistä työn ideointivaiheessa. Muokataan ideoiden pohjalta oman, parin tai ryhmän suunnitelma.
S2 Suunnittelu
Oppilas tekee yksinkertaisen työsuunnitelman yksin, parin tai ryhmän kanssa.
Suunnitelmassa on kuva, mitat ja värit.
S6 Dokumentointi ja arviointi
Oppilas tallentaa käsityöprosessin eri vaiheet esimerkiksi Driveen tai koulun käsityökansioon. Työvaihekuvien perusteella tehtyä kirjallista työselostetta voidaan käyttää arvioinnin osana. Käsityöprosessin aikana opetellaan antamaan ja ottamaan vastaan yksilö- ja ryhmäpalautetta, jonka perusteella kehitetään ja ohjataan työskentelyä.
Oppilas miettii:
Miten onnistuin työohjeen noudattamisessa?
Kuinka ahkera ja omatoiminen olin?
Miten parin tai ryhmän yhteistyö ja työnjako onnistui?
Mitä opin? Mitä hyötyä minulle on oppimistani taidoista?
Oletko tyytyväinen valmiiseen työhösi?
Missä onnistuit ja missä voisit parantaa työsi jälkeä?
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin
dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin
vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
5. lk
Oppilasta ohjataan arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan omaa kokonaisen käsityön prosessia
S6 Dokumentointi ja arviointi
Oppilas tallentaa käsityöprosessin eri vaiheet esimerkiksi Driveen tai koulun käsityökansioon. Työvaihekuvien perusteella tehtyä kirjallista työselostetta voidaan käyttää arvioinnin osana. Käsityöprosessin aikana opetellaan antamaan ja ottamaan vastaan yksilö- ja ryhmäpalautetta, jonka perusteella kehitetään ja ohjataan työskentelyä.
Oppilas miettii:
Miten onnistuin työohjeen noudattamisessa?
Kuinka ahkera ja omatoiminen olin?
Miten parin tai ryhmän yhteistyö ja työnjako onnistui?
Mitä opin? Mitä hyötyä minulle on oppimistani taidoista?
Oletko tyytyväinen valmiiseen työhösi?
Missä onnistuit ja missä voisit parantaa työsi jälkeä?
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|