Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
- keskeinen kysymys: Kuka Jeesus oli?  - käsitteet: kristitty, Vanha testamentti, Uusi testamentti, evankeliumit, juutalaisuus, temppeli, sapatti, rabbi ja fariseus- Raamatun kertomukset: Jeesus 12-vuotiaana temppelissä, Jeesus kutsuu opetuslapset, Jeesus parantaa sokeana syntyneen, Sakkeus, Laupias samarialainen, Jeesuksen ristiinnaulitseminen, Jeesuksen hautaaminen, Jeesus ilmestyy Magdalan Marialle- keskeiset symbolit: risti, alttari, kala, kyyhkynen- yhteistyö seurakunnan kanssa, opintoretki lähialueen kohteeseen mahdollisuuksien mukaan (esim. kirkko)
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
 - ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin- yhteistyö seurakunnan kanssa, opintoretki lähialueen kohteeseen mahdollisuuksien mukaan (esim. kirkko)- oman seurakunnan toiminta: esim. leirit ja partio- monenlaisia kristittyjä, esim. katolilaiset, ortodoksit ja luterilaiset- rukousrituaaleja: esim. ristinmerkki, oppilaiden omia rukouksia- kouluyhteisössä läsnä olevat katsomukset
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
- mahdollisuus ihmettelyyn ja pohdiskeluun- mahdollisuus keskustelun avulla selkeyttää omia näkemyksiä
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
- elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet - YK:n lasten oikeuksien sopimus - kultainen sääntö - arkipäivän lähimmäisyys: muista huolehtiminen  - omassa luokkayhteisössä eläminen: kiusaamis- ja riitatilanteiden rakentava selvittäminen - oppilaan elämänkysymykset ja kristillinen näkökulma niihin - omien tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen: riita ja sopu - arkipäivän etiikka: anteeksi antaminen ja -saaminen, rehellisyys - oppilaan omat eettiset kysymykset - ajankohtaiset eettiset kysymykset
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
- ihminen osana luomakuntaa- ympäristön suojeluun liittyvät arjen valinnat
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
- mahdollisuus omien mielipiteiden ja näkemysten esittämiseen sekä niistä keskustelemiseen

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet