Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
-Erilaisten vuorovaikutustilanteiden harjoitteleminen esim.ryhmätyöt, haastattelu
-Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä ja toisten kuuntelemista
|
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
-Mielipiteen ilmaiseminen, tunteiden nimeämisen harjoittelu, kohteliaisuus kielen käytössä, kysymisen harjoittelu, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa
|
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
-Pienet näytelmät ja esitykset, roolileikit
|
Tekstien tulkitseminen |
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
-Lukemisen sujuvuuden ja nopeuden vahvistaminen
-Tekstin rakenteen ymmärtämisen karttuminen: teksti, otsikko, kuva, kappale, virke, lopetusmerkki, äänne, kirjain, tavu, sana
-Tutustuminen kerronnan peruskäsitteisiin: pää- ja sivuhenkilöt, tapahtumapaikka
-Tutustutaan eri tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa
|
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
-Itseä kiinnostavien tekstien valitseminen
-Erilaisiin tekstilajeihin tutustuminen esim. sarjakuva, mainos, tietoteksti, ohje, ilmoitus, arkinen viesti
-Ymmärtämisen strategioiden harjoitteleminen: tekstin ennakointi, päättely, pääasioiden etsiminen
|
Tekstien tuottaminen |
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
-Virkkeen käsitteen vahvistaminen: iso alkukirjain, sanaväli, lopetusmerkit
-Erisnimien kirjoittaminen, yhdyssanat, vokaaliharmonia, astevaihtelu tutuissa sanoissa
-Sana- ja käsitevaraston laajentaminen: luokittelu, ylä- ja alkäsitteet, nimeäminen
-Tiedonhaun harjoitteleminen
-Eri tekstilajien kirjoittamisen harjoittelua esim. kuvasarjasta kirjoittaminen, tarina, sarjakuva
-Näppäintaitojen harjoittelu
|
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
-Virkkeen käsitteen vahvistaminen: iso alkukirjain, sanaväli, lopetusmerkit
-Erisnimien kirjoittaminen, yhdyssanat, vokaaliharmonia, astevaihtelu tutuissa sanoissa
-Sana- ja käsitevaraston laajentaminen: luokittelu, ylä- ja alkäsitteet, nimeäminen
-Tiedonhaun harjoitteleminen
-Eri tekstilajien kirjoittamisen harjoittelua esim. kuvasarjasta kirjoittaminen, tarina, sarjakuva
-Näppäintaitojen harjoittelu
|
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
-Virkkeen käsitteen vahvistaminen: iso alkukirjain, sanaväli, lopetusmerkit
-Erisnimien kirjoittaminen, yhdyssanat, vokaaliharmonia, astevaihtelu tutuissa sanoissa
-Sana- ja käsitevaraston laajentaminen: luokittelu, ylä- ja alkäsitteet, nimeäminen
-Tiedonhaun harjoitteleminen
-Eri tekstilajien kirjoittamisen harjoittelua esim. kuvasarjasta kirjoittaminen, tarina, sarjakuva
-Näppäintaitojen harjoittelu
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
-Paikallisen murteen havainnointi, tilanteeseen sopiva kielenkäyttö (esim. kaverikeskustelu, oppituntikeskustelu)
|
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
-Lastenkirjallisuuteen tutustuminen, kirjastovierailut, vapaavalintainen lukudiplomi, lorut, sadut
|
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
-Eri kulttuurien tarinat, leikit, perinteet
|
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
-Oman äidinkielen osaamisen hyödyntäminen
-Monilukutaitoon ohjaaminen: sanojen luokittelu, ylä- ja alakäsitteet kaikissa oppiaineissa, tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen
|
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
|
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
|