Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Visuaalisen kulttuurin tulkintaOppilas oppii tunnistamaan taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteita ja tekemään kuvia oman elinympäristönsä tarkastelun pohjalta.luonto: vuodenajat, lähiympäristölähiympäristön taideteokset: esim. vierailu näyttelyssä, ympäristötaideteokset ja muistomerkit, koulun oppilaiden tuotoksetlähiympäristön arkkitehtuuri: rakennusten tarkastelua (esim. koulurakennus, kirkko, kirjastotalo, oma koti)Taidekuvien yhteistä tarkastelua ja tulkintaa: värit, tunnelma, tunnetila, oma kokemus ym.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Visuaalisen kulttuurin tulkintaOppilas oppii tunnistamaan taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteita ja tekemään kuvia oman elinympäristönsä tarkastelun pohjalta.luonto: vuodenajat, lähiympäristölähiympäristön taideteokset: esim. vierailu näyttelyssä, ympäristötaideteokset ja muistomerkit, koulun oppilaiden tuotoksetlähiympäristön arkkitehtuuri: rakennusten tarkastelua (esim. koulurakennus, kirkko, kirjastotalo, oma koti)Taidekuvien yhteistä tarkastelua ja tulkintaa: värit, tunnelma, tunnetila, oma kokemus ym.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminenOppilas oppii käyttämään materiaaleja säästäväisesti ja siivoamaan omat jälkensä.oman paikan ja luokan siisteys: vastuunkantaminenvälineiden huolto: pesu, järjestely ja säilytysekologisuus: materiaalien taloudellinen käyttö ja kierrätys
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminenOppilas oppii käyttämään materiaaleja säästäväisesti ja siivoamaan omat jälkensä.oman paikan ja luokan siisteys: vastuunkantaminenvälineiden huolto: pesu, järjestely ja säilytysekologisuus: materiaalien taloudellinen käyttö ja kierrätys

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet