Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Visuaalinen havaitseminen ja ajatteluOppilas kiinnostuu havaintojen tekemisestä lähiympäristössään; osaa kertoa mitä näkee ja missä on onnistunut.Keskeiset käsitteet, menetelmät ja toimintaympäristöt:vastakohdat: Esim. suuri-pieni, vaalea-tumma, lepo-liikekuvan peruselementit: piste ja viivaerilaisia muotoja: Esim. ympyrä, nelikulmio, kolmikulmainen ja vapaat muodotkoulu ja lähiympäristö: moniaistinen havainnointi ja keskustelu
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
|
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Kuvallinen tuottaminenOppilas harjoittelee käyttämään ja nimeämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä pitkäjänteistä työskentelyä niillä. Hän tutustuu kuvallisen vaikuttamisen keinoihin.värioppi: väriympyrä, päävärit, välivärit (kokeilevaa sekoittamista), kylmät ja lämpimät väritpiirustus: tutustuminen erilaisiin piirtimiin (lyijykynät, värikynät, hiili, vahaliidut, grafiittikynät, huopakynät…), luonnostelua, hankauspiirrokset...maalaus: tutustuminen erilaisiin siveltimiin ja maaleihin (vesivärit, peitevärit, pullovärit, pastelliliidut…)grafiikka: leimasinpainanta, pressprintmuotoilu ja rakentelu: muotoilu (esim. paperimassa, taikataikina) saventyöstön alkeet (peukalointi ja makkaratekniikka), pienoismallit (tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaali esim. pahvipakkaukset)ympäristötaide: talvitaide, maataidevalokuvaus: kuvauksen alkeita (esim. vastakohdat ja muodot luonnossa ja rakennetussa ympäristössä)tilataide: esim. majan rakentaminen, luokan yhteinen taideteos
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Visuaalisen kulttuurin tulkintaOppilas oppii tunnistamaan taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteita ja tekemään kuvia oman elinympäristönsä tarkastelun pohjalta.luonto: vuodenajat, lähiympäristölähiympäristön taideteokset: esim. vierailu näyttelyssä, ympäristötaideteokset ja muistomerkit, koulun oppilaiden tuotoksetlähiympäristön arkkitehtuuri: rakennusten tarkastelua (esim. koulurakennus, kirkko, kirjastotalo, oma koti)Taidekuvien yhteistä tarkastelua ja tulkintaa: värit, tunnelma, tunnetila, oma kokemus ym.
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Visuaalisen kulttuurin tulkintaOppilas oppii tunnistamaan taiteen ja visuaalisen kulttuurin tuotteita ja tekemään kuvia oman elinympäristönsä tarkastelun pohjalta.luonto: vuodenajat, lähiympäristölähiympäristön taideteokset: esim. vierailu näyttelyssä, ympäristötaideteokset ja muistomerkit, koulun oppilaiden tuotoksetlähiympäristön arkkitehtuuri: rakennusten tarkastelua (esim. koulurakennus, kirkko, kirjastotalo, oma koti)Taidekuvien yhteistä tarkastelua ja tulkintaa: värit, tunnelma, tunnetila, oma kokemus ym.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminenOppilas oppii käyttämään materiaaleja säästäväisesti ja siivoamaan omat jälkensä.oman paikan ja luokan siisteys: vastuunkantaminenvälineiden huolto: pesu, järjestely ja säilytysekologisuus: materiaalien taloudellinen käyttö ja kierrätys
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminenOppilas oppii käyttämään materiaaleja säästäväisesti ja siivoamaan omat jälkensä.oman paikan ja luokan siisteys: vastuunkantaminenvälineiden huolto: pesu, järjestely ja säilytysekologisuus: materiaalien taloudellinen käyttö ja kierrätys
|