Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
- oppilaan oma perhe ja erilaiset perheet - oppilaan oma uskonto, oman perheen katsomukset - kirkkovuoden juhlat (adventti, joulu, pääsiäinen)- esimerkiksi seuraavat Raamatun kertomukset: Jouluevankeliumi ja Itämaan tietäjät - kristilliseen elämänkaareen liittyvät juhlat: kaste - kristillinen käsitys Jumalasta: Jumala on taivaan isä, Jumala antaa anteeksi, Jeesus on Jumalan Poika - Jeesuksen elämä, toiminta, huolenpito ja kotimaa- kirkkorakennus- kirkkovuoteen ja teemaan liittyviä virsiä ja hengellistä musiikkia- elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet- oppilaan elämänkysymykset ja kristillinen näkökulma niihin 
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
- kristinuskoon ja seurakuntaan liittyvät keskeiset käsitteet: kirkko, risti, kristitty, seurakunta, 12 opetuslasta, Raamattu ja rukous- Raamatun kertomukset: Luomiskertomus, Hyvä paimen, Jeesus siunaa lapsia, Jeesus tyynnyttää myrskyn, Viisi leipää ja kaksi kalaa, jouluevankeliumi ja pääsiäiskertomukset - yhteistyö seurakunnan kanssa, opintoretki lähialueen kohteeseen mahdollisuuksien mukaan (esim. kirkko)
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
- perheiden juhlaperinteet - oppilaan oma uskonto, oman perheen katsomukset - kirkkovuoden juhlat: mikkelinpäivä, pyhäinpäivä, adventti, joulu, pääsiäinen, helatorstai 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
- minä olen arvokas - asennoituminen erilaisuuteen ja heikompaan, empaattisuus ja arkipäivän lähimmäisyys - omassa luokkayhteisössä eläminen: kultainen sääntö- anteeksiantaminen ja -saaminen- omat eettiset kysymykset
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
- elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet- omassa luokkayhteisössä sovussa eläminen- kiusaamisen tunnistaminen - oppilaan elämänkysymykset ja kristillinen näkökulma niihin - omien tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
- ihminen osana luomakuntaa- luomiskertomus

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet