Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Havaintomotoriset taidot
- Suunnistus, pallopelit, tanssi, jooga ja kuntosaliharjoittelu
Motoriset perustaidot:
- Tasapainotaidot: voimistelu välineillä ja kehonhallintaharjoitteet, taitoluistelu ja jääpelit, laskettelu ja pallopelit
- Liikkumistaidot: parkour, circuit, pallopelit ja frisbee golf
- Välineen käsittelytaidot: eri pallopelien tekniikat välineiden käsittelyyn sekä vesipelastus
Fyysiset ominaisuudet:
- Kestävyys: kestävyys harjaantuu esimerkiksi perusliikunnassa (eripituiset juoksumatkat), musiikkiliikunnassa, pallopeleissä ja uinnissa.
- Voima: harjaannutetaan edelleen oman kehon painoa kannattelemalla, mutta myös välineillä, jotka lisäävät vastusta (esimerkkinä kuminauha, kuntopallo ja kevyet lisäpainot). Myös esimerkiksi uinti ja kiipeily harjaannuttavat lihasvoimaa.
- Nopeus: nopeus kehittyy mm. perusliikunnassa, palloilussa ja kamppailulajeissa.
- Liikkuvuus ja notkeus: alku- ja loppuverryttelyt liikuntatunneilla, monipuoliset venyttelyt sekä tutustuminen erilaisiin kehonhuoltomenetelmiin
Näitä taitoja ja ominaisuuksia harjoitetaan seuraavissa lajeissa
A. Voimistelu: syvennetään 5. – 7. luokan taitoja, lisäksi kuntoharjoittelu/aerobic, kuntosaliharjoittelu, luovuus, taiteellisuus ohjelmien teossa, tanssillinen voimistelu
B. Telinevoimistelu: syvennetään 5. – 7. luokan taitoja
C. Yleisurheilu: syvennetään 5. – 7. luokan tekniikoita esim. moniottelut
D. Uinti: uintilajien kertaus, hengenpelastus, kuntouinti, vesijumppa ja vesipelit, uutena käännökset ja perhosuinnin alkeet
E. Suunnistus/maastoliikunta: syvennetään 5. – 7. luokan taitoja, kuntosuunnistus, tutustuttaminen esim. paikallisten urheiluseurojen kuntorasteihin
F. Palloilu: kaikissa pallopeleissä peliälyn kehittäminen, vapaan paikan etsiminen ja kokonaisuuden hahmottaminen, koripallo (pelitaitojen soveltaminen), lentopallo (torjunta, iskulyönti), jalkapallo (pelitaitojen soveltamista, taktiikka), pesäpallo (pelitaktiikka), salibandy (pelitaitojen soveltamista, taktiikka), sulkapallo, keilailu, curling mahdollisuuksien mukaan
G. Hiihto: retki- ja kuntohiihto
H. Luistelu/jääpelit: syvennetään 5. – 7. luokan taitoja, kuntoluistelu
I. Tanssi: musiikkiliikunta, latinalaistanssit, humppa, muotitansseja
Sisällölliset tavoitteet, mikäli liikuntaa opetetaan venäjän kielellä, voivat olla esimerkiksi vahvistaa edellisten vuosien sanastoa ja sujuvaa kielen käyttöä, ymmärtää ja osin oppia uintisanastoa lajeineen ja vesipelastukseen liittyvää sanastoa.