Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen.

Antaessaan musiikin sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä.

vuosiluokka

arvioitavat tavoitteet (muodossa T3, T5 jne.)

todistusmerkintä väliarviointi

todistusmerkintä lukuvuosi-arviointi

jatkuvan arviointipalautteen tavat

itsearviointi

vertaisarviointi

3

T1, T3, T4

ei todistusarviointia; arviointikeskustelu

suoritusmerkintä

Suullinen arviointi

Musiikin teorian sekä musiikkitaitojen kokeet ja testit.

Oppilas arvioi omaa osaamistaan omia suorituksiaan eri tavoin.

Oppilas hydöyntää teknologian mahdollisuuksia itsearvioinnissa: esimerkiksi omien musiikkisuoritusten taltiointi ja niiden itsearviointi.

Kannustavan palautteen antaminen, musisointiryhmän yhteisten vahvuuksien ja kehittämiskohteiden arviointi ja pohtiminen.

4

T1, T3, T4, T7

ei todistusarviointia; arviointikeskustelu

suoritusmerkintä

Suullinen arviointi

Musiikin teorian sekä musiikkitaitojen kokeet ja testit.

Oppilas arvioi osaamistaan ja omia suorituksiaan eri tavoin.

Oppilas hydöyntää teknologian mahdollisuuksia itsearvioinnissa: esimerkiksi omien musiikkisuoritusten taltiointi ja niiden itsearviointi.

Kannustavan palautteen antaminen, musisointiryhmän yhteisten vahvuuksien ja kehittämiskohteiden arviointi ja pohtiminen.

5

T1, T2, T6, T9

Numeroarviointi asteikolla 4-10

Numeroarviointi asteikolla 4-10

Suullinen arviointi.

Musiikin teorian sekä musiikkitaitojen kokeet ja testit.

Oppilas arvioi omaa osaamistaan ja suorituksiaan eri tavoin.

Oppilas hydöyntää teknologian mahdollisuuksia itsearvioinnissa: esimerkiksi omien musiikkisuoritusten taltiointi ja niiden itsearviointi.

Kannustavan palautteen antaminen, musisointiryhmän yhteisten vahvuuksien ja kehittämiskohteiden arviointi ja pohtiminen.

6

T1, T2, T5, T8

Numeroarviointi asteikolla 4-10

Numeroarviointi asteikolla 4-10

Suullinen arviointi.

Musiikin teorian sekä musiikkitaitojen kokeet ja testit.

Oppilas arvioi omaa osaamistaan ja suorituksiaan eri tavoin.

Oppilas hydöyntää teknologian mahdollisuuksia itsearvioinnissa: esimerkiksi omien musiikkisuoritusten taltiointi ja niiden itsearviointi.

Kannustavan palautteen antaminen, musisointiryhmän yhteisten vahvuuksien ja kehittämiskohteiden arviointi ja pohtiminen.

Sanallisen arvioinnin tarkennukset:

Luokilla 3. ja 4. sanallinen, neliportainen arviointi:

E = Erinomainen, H = Hyvä, M = Melko hyvä, T = Tarvitset vielä harjoitusta

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin monipuolisesti musisoiden
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia monipuoliseen ja elämykselliseen ääniympäristön kuunteluun sekä ohjata häntä kertomaan kuulemastaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musisointitilanteissa keskeisenä asiana on musisoivan ryhmän jäsenenä toimiminen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Sisällöllinen tavoite, mikäli musiikkia opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi oppia ikäkauteen sopivia lauluja suomeksi ja venäjäksi.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään myös huomiota musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Sisällöllinen tavoite, mikäli musiikkia opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi oppia helppoa ja keskeistä musiikkisanastoa venäjäksi.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina. Itä-Suomen koulussa otetaan huomioon myös koulun monikulttuurisia ulottuvuuksia, esimerkiksi eri kulttuureista tulevat oppilaat, opettajat ja vierailijat.

Sisällöllinen tavoite, mikäli musiikkia opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi ymmärtää venäjänkielistä sanastoa, kun puhutaan venäläisestä musiikista, sen merkityksestä omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon. Itä-Suomen koulussa ohjelmistossa huomioidaan lisäksi venäläiseen kulttuuriin kuuluvat laulut, kuunteluteokset sekä laululeikit. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia tunneilla tapahtuvan harjoittelun lisäksi oman ohjelmiston esittämiseen tunneilla, juhlissa ja muissa tapahtumissa.

Sisällöllinen tavoite, mikäli musiikkia opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi venäjänkielisten laulujen, leikkien ja lorujen monipuolinen harjoittelu ja opettelu.

ePerusteet