Viittomakieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Vuosiluokilla 7-9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki neljä tavoitealuetta ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin ilmaisullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa kielenkäyttö- ja tekstianalyysitilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearvioinnin lisäksi harjoitellaan vertaisarviointia.

Oppilaan oppimisen arvioinnissa pääpaino on tekstilajien hallinnassa. Oppilas saa monipuolista palautetta esityksistään ja tiedonhankinnastaan. Sen avulla oppilas saa tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä itsestä viittomakielen käyttäjänä. Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppiaineen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut viittomakieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso viittomakieli ja kirjallisuus -oppiaineen valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Osaaminen oppiaineessa kehittyy kumulatiivisesti. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joillakin osaamisen alueilla voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joillakin muilla osa-alueilla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta kehittämään kykyään selviytyä erilaisista vuorovaikutustilanteista mielipiteitä esittäen ja hyödyntäen toisten näkemyksiä sekä kykyään antaa ja vastaanottaa palautetta opastamalla häntä vastuullisuuteen eri kielenkäyttötilanteissa ja ohjaten tunnistamaan kielen kautta välittyviä arvoja ja asenteita
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan sosiaaliset taidot kehittyvät.Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja ottamaan toisten mielipiteitä ja näkemyksiä huomiota.Oppilas osaa esittämään omia mielipiteitä ja näkemyksiä toisia ihmisiä kunnioittaen.Oppilas tutustuu vittomakielen merkintätapaan.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen omassa oppimisessaan,tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista jamonipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.Opetus tukee oppilaan rohkeutta ilmaista omia ajatuksia, havaintoja, mielipiteitä japerusteluita. Oppilaan luovuutta, oivalluksia ja omia ideoita tuetaan.Oppiminen perustuu oppilaan ihmettelylle ja kysymyksille; oppimisessa on tutkiva ote.Opetus tukee kriittisen lukutaidon ja ajattelun kehittymistä.Oppilas saa osallistua yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn jajohtopäätösten tekemiseen sekä saa kuunnella toisten näkemyksiä.Oppilaita ohjataan käyttämään tietoa paitsi itsenäisesti myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötS1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen, viestinnän keinot, viestijänä toimiminenkokoukset• draaman toimintamuodot• oman ja toisten ilmaisutapojen havainnoiminen• viittomisen selkeys, ymmärrettävyys ja sopivan viittoman valinta• viittomakielen merkintätapa, esim. Stokoen merkintäsysteemi tai HM-merkintäsysteemi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rohkaistuu ilmaisemaan itseään ja mielipiteitään viittomakielellä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä antamaan ja vastaanottamaan palautetta.
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa ja monikielisissä vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa antaa ja vastaanottaa palautetta tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eettisesti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa vastaanottaa palautetta.

T2 tarjota oppilaalle tilaisuuksia eritellä, ottaa kantaa ja suostutella sekä rohkaista häntä syventämään ymmärrystään viestijänä kannustaen häntä ilmaisemaan itseään, osallistumaan ja vaikuttamaan myös erilaisia välineitä käyttäen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan sosiaaliset taidot kehittyvät.Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja ottamaan toisten mielipiteitä ja näkemyksiä huomiota.Oppilas osaa esittämään omia mielipiteitä ja näkemyksiä toisia ihmisiä kunnioittaen.Oppilas tutustuu vittomakielen merkintätapaan.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen omassa oppimisessaan,tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista jamonipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.Opetus tukee oppilaan rohkeutta ilmaista omia ajatuksia, havaintoja, mielipiteitä japerusteluita. Oppilaan luovuutta, oivalluksia ja omia ideoita tuetaan.Oppiminen perustuu oppilaan ihmettelylle ja kysymyksille; oppimisessa on tutkiva ote.Opetus tukee kriittisen lukutaidon ja ajattelun kehittymistä.Oppilas saa osallistua yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn jajohtopäätösten tekemiseen sekä saa kuunnella toisten näkemyksiä.Oppilaita ohjataan käyttämään tietoa paitsi itsenäisesti myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötS1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen, viestinnän keinot, viestijänä toimiminenkokoukset• draaman toimintamuodot• oman ja toisten ilmaisutapojen havainnoiminen• viittomisen selkeys, ymmärrettävyys ja sopivan viittoman valinta• viittomakielen merkintätapa, esim. Stokoen merkintäsysteemi tai HM-merkintäsysteemi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä ja monipuolistaa kokonaisilmaisuaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Viestinnän keinojen hallinta ja viestijänä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää sekä spontaanin että valmistellun esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan vastaanottajien ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää itse valmistelemansa esityksen sekä kohdentaa sen vastaanottajilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää itse valmistelemansa, yksinkertaisen esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen itse valmistelemansa esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T3 rohkaista oppilasta tarkkailemaan monimuotoisia esityksiä ja esitelmiä erittelevästi, tulkitsevasti ja kriittisesti auttaen häntä huomaamaan omien tulkintataitojensa kehittämistarpeet
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tunnistamaan erilaisia viitottuja tekstilajeja ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.Oppilas harjoittelee kääntämään viittomakielelle.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen omassa oppimisessaan,tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista jamonipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.Opetus tukee oppilaan rohkeutta ilmaista omia ajatuksia, havaintoja, mielipiteitä japerusteluita. Oppilaan luovuutta, oivalluksia ja omia ideoita tuetaan.Oppiminen perustuu oppilaan ihmettelylle ja kysymyksille; oppimisessa on tutkiva ote.Opetus tukee kriittisen lukutaidon ja ajattelun kehittymistä.Oppilas saa osallistua yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn jajohtopäätösten tekemiseen sekä saa kuunnella toisten näkemyksiä.Oppilaita ohjataan käyttämään tietoa paitsi itsenäisesti myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötS2 Tulkinnan taidot ja niiden arviointi, erilaisten tekstien parissa toimiminen ja kokemusten jakaminen• viittomakieliset esitykset ja esitelmät• teatteri, mediat• satujen kääntäminen viittomakielelle
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, oppii tekemään havaintoja monimuotoisista viitotuista teksteistä ja esityksistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
Tulkinnan taidot ja niiden arviointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita ja pohtia viitotun tekstin ja esityksen rakentamia merkityksiä ja arvioida viitotun tekstin ja esityksen vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä viitotun tekstin ja esityksen tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa viitotun tekstin ja esityksen pääasiat ja kuvata tekstin tavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa poimia viitotuista teksteistä ja esityksistä keskeisiä sisältöjä apukysymysten avulla.

T4 innostaa oppilasta toimimaan kertovien, kuvaavien ja kantaa ottavien lisäksi myös ohjaavien ja pohtivien tekstien parissa, keskustelemaan niistä ja jakamaan kokemuksia viestintäympäristöissä eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tunnistamaan erilaisia viitottuja tekstilajeja ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.Oppilas harjoittelee kääntämään viittomakielelle.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppimisessa korostuu oppimisprosessi: oppilas on aktiivinen omassa oppimisessaan,tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.Opetus tukee tekstin tulkinnan ja tuottamisen strategioiden vahvistumista jamonipuolistumista. Oppilaalla on tilaisuuksia arvioida omaa kehittymistään eri osa-alueilla.Opetus tukee oppilaan rohkeutta ilmaista omia ajatuksia, havaintoja, mielipiteitä japerusteluita. Oppilaan luovuutta, oivalluksia ja omia ideoita tuetaan.Oppiminen perustuu oppilaan ihmettelylle ja kysymyksille; oppimisessa on tutkiva ote.Opetus tukee kriittisen lukutaidon ja ajattelun kehittymistä.Oppilas saa osallistua yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn jajohtopäätösten tekemiseen sekä saa kuunnella toisten näkemyksiä.Oppilaita ohjataan käyttämään tietoa paitsi itsenäisesti myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.SisällötS2 Tulkinnan taidot ja niiden arviointi, erilaisten tekstien parissa toimiminen ja kokemusten jakaminen• viittomakieliset esitykset ja esitelmät• teatteri, mediat• satujen kääntäminen viittomakielelle
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan viittomakielisiä kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Erilaisten tekstien parissa toimiminen ja kokemusten jakaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita erilajisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

Tekstien tuottaminen
T5 ohjata oppilasta käyttämään yhtä yleisimmin käytössä olevaa viittomakielen merkintätapaa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tuottamaan yksin, parin ja ryhmän kanssa erilaisia viittomakielisiä tekstejä ja esityksiä.Oppilas kunnioittaa tekijänoikeuksia ja eettistä viestintää.Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä:mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötS3 Viittomakielinen ilmaisu, merkintätapa, tekstien tuottaminen ja sen prosessi, eettinen viestintä• viittomakielisen yhteisön tarinat• perinnetarinat• viittomakielinen juhlapuhe• viittomakielinen runo
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Viittomakielen merkintätavan hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia viittomakielen merkintätavan mukaisia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa itsenäisesti tavoitteen mukaisia tekstejä, joissa käyttää viittomakielen merkintätapaa. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa viittomakielen merkintätavan mukaisia eri tyyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla viittomakielen merkintätavan mukaisia yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T6 rohkaista oppilasta monipuolistamaan ilmaisuaan ja syventämään tietoaan viittomakielen rakenteista, viittoman muodostumisesta ja ilmaisutavoista
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tuottamaan yksin, parin ja ryhmän kanssa erilaisia viittomakielisiä tekstejä ja esityksiä.Oppilas kunnioittaa tekijänoikeuksia ja eettistä viestintää.Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä:mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötS3 Viittomakielinen ilmaisu, merkintätapa, tekstien tuottaminen ja sen prosessi, eettinen viestintä• viittomakielisen yhteisön tarinat• perinnetarinat• viittomakielinen juhlapuhe• viittomakielinen runo
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa viittomakielisen ilmaisun ja tekstin tuottamisen prosessejaan.
Viittomakielinen ilmaisu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää viittomakielen erilaisia ilmaisutapoja monipuolisesti. Oppilas käyttää monipuolisia viittomakielen lauseeseen liittyviä ilmiöitä ja kiinnittää huomiota tekstin tyyliin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstiä, joka on helposti ymmärrettävää ja sujuvaa. Oppilas tuntee viittomakielen yleisimmät rakennepiirteet ja viittoman muodostumisen sekä noudattaa pääosin viittomakielen merkintätavan keskeisiä käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstiä ja kiinnittää huomiota viittomakielen yksinkertaisiin rakennepiirteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa yksinkertaista tekstiä mallien tai apukysymysten avulla.

T7 kannustaa oppilasta vakiinnuttamaan yksin ja yhteisöllisesti tehtävien monimuotoisten tekstien tuottamisen prosesseja erilaisissa viestintäympäristöissä ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä tekijänoikeuksia ja eettistä viestintää kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tuottamaan yksin, parin ja ryhmän kanssa erilaisia viittomakielisiä tekstejä ja esityksiä.Oppilas kunnioittaa tekijänoikeuksia ja eettistä viestintää.Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaalla on mahdollisuus käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa oppimistehtävissä:mm. tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. Hän oppii lähdekriittisyyttä ja ottaa huomioon tekijänoikeudet.Oppilas saa kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa, vaikuttamisessa, mm. omien ajatusten ja ideoiden näkyväksi tekemisessä.SisällötS3 Viittomakielinen ilmaisu, merkintätapa, tekstien tuottaminen ja sen prosessi, eettinen viestintä• viittomakielisen yhteisön tarinat• perinnetarinat• viittomakielinen juhlapuhe• viittomakielinen runo
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tekstien tuottaminen ja sen prosessin hallinta, eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 ohjata oppilasta syventämään tietouttaan kielen ilmiöistä, tunnistamaan kielen rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kiinnostuu tutustumaan kulttuurin eri muotoihin ja kulttuuriryhmiin.Oppilas pohtii kielen ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.Oppilas tutustuu viittomakielen slangi- ja murreviittomistoon.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOpetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.Oppilasta ohjataan kohteliaaseen vuorovaikutukseen ja ilmaisemaan mielipiteensärakentavasti.Oppilas saa mahdollisuuksia tulkita ja luoda itse kulttuuria.Kirjallisuuden opetus ja draama tukevat toisen asemaan asettumista.Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Opetuksessa tarkastellaan mediaa ja arvioidaan sen vaikutuksia.Koulutyössä rohkaistaan mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään sen mahdollisuuksia.Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkasteluaSisällötS4 Kielitietoisuuden kehittyminen, viittomakielen merkityksen ja aseman hahmottaminen, kulttuuri ja sen eri muodot• suomalainen viittomakieli, slangi- ja murreviittomat• kansainvälinen viittomisto• viittomakielinen kirjallisuus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuu­den kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien eroja. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä sekä eri rekisterien ja tyylien eroja. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia viitotun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.

T9 ohjata oppilasta tutustumaan suomalaisen viittomakielen kulttuuriseen ja kielelliseen monimuotoisuuteen ja ohjata häntä näkemään se voimavarana sekä auttaa oppilasta pohtimaan viittomakielen merkitystä ja asemaa ja ymmärtämään sen historiaa tukien oppilasta viittomakielisen ja kulttuurisen identiteetin muodostamisessa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kiinnostuu tutustumaan kulttuurin eri muotoihin ja kulttuuriryhmiin.Oppilas pohtii kielen ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.Oppilas tutustuu viittomakielen slangi- ja murreviittomistoon.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOpetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.Oppilasta ohjataan kohteliaaseen vuorovaikutukseen ja ilmaisemaan mielipiteensärakentavasti.Oppilas saa mahdollisuuksia tulkita ja luoda itse kulttuuria.Kirjallisuuden opetus ja draama tukevat toisen asemaan asettumista.Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Opetuksessa tarkastellaan mediaa ja arvioidaan sen vaikutuksia.Koulutyössä rohkaistaan mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään sen mahdollisuuksia.Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkasteluaSisällötS4 Kielitietoisuuden kehittyminen, viittomakielen merkityksen ja aseman hahmottaminen, kulttuuri ja sen eri muodot• suomalainen viittomakieli, slangi- ja murreviittomat• kansainvälinen viittomisto• viittomakielinen kirjallisuus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu viittomakieliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuu­teen, viittomakielen ja kuurojen kulttuurin historiaan ja nykytilanteeseen sekä pohtii kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitystä.
Viittomakielen merkityksen ja aseman hahmottami­nen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksiä yksilölle ja yhteiskunnalle. Oppilas osaa eritellä viittomakielelle tyypillisiä piirteitä suhteessa muihin kieliin. Oppilas osaa pohtia äidinkielen käsitettä ja merkitystä identiteettien rakentumisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla viittomakielten monimuotoisuutta ja niiden asemaa muiden kielten joukossa. Oppilas osaa eritellä viittomakielelle tyypillisiä piirteitä ja kuvailla puhutun ja viitotun kielen eroja. Oppilas osaa pohtia äidinkielen yhteyttä identiteetteihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä keskeisiä viittomakielelle tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa kuvailla äidinkielen merkitystä yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä Suomessa käytetyt viittomakielet. Oppilas osaa nimetä jonkin viittomakielelle tyypillisen piirteen. Oppilas osaa kertoa oman äidinkielensä merkityksestä itselleen.

T10 rohkaista oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään, tutustumaan kulttuurin eri muotoihin ja instituutioihin sekä auttaa häntä pohtimaan kielen ja kulttuurin merkitystä sekä omassa elämässään että yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kiinnostuu tutustumaan kulttuurin eri muotoihin ja kulttuuriryhmiin.Oppilas pohtii kielen ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.Oppilas tutustuu viittomakielen slangi- ja murreviittomistoon.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOpetuksessa näkyy, että maailma on kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen.Oppilas harjoittelee vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään.Opetus tukee kulttuurillisen ja kielellisen identiteetin rakentumista.Oppilasta ohjataan kohteliaaseen vuorovaikutukseen ja ilmaisemaan mielipiteensärakentavasti.Oppilas saa mahdollisuuksia tulkita ja luoda itse kulttuuria.Kirjallisuuden opetus ja draama tukevat toisen asemaan asettumista.Oppilas saa mahdollisuuden kehittää sosiaalisia taitojaan, oppia ilmaisemaan itseään eri tavoin ja esiintymään eri tilanteissa.Opetuksessa tuetaan oppilaiden kasvua monipuolisiksi ja taitaviksi kielenkäyttäjiksi sekä äidinkielellään että muilla kielillä. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Opetuksessa tarkastellaan mediaa ja arvioidaan sen vaikutuksia.Koulutyössä rohkaistaan mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOpetus tukee erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taitojen kehittymistä:Taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.Taitoa ajatella kriittisesti.Taitoa toimia perinteisissä ja monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.Opetus tarjoaa rikkaan tekstiympäristön, ja opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellisiä, autenttisia tekstejä sekä niistä nousevia tulkintoja maailmasta.Oppilas tutustuu kertoviin, kuvaaviin, ohjaaviin, kantaa ottaviin ja pohtiviin tekstilajeihin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään sen mahdollisuuksia.Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkasteluaSisällötS4 Kielitietoisuuden kehittyminen, viittomakielen merkityksen ja aseman hahmottaminen, kulttuuri ja sen eri muodot• suomalainen viittomakieli, slangi- ja murreviittomat• kansainvälinen viittomisto• viittomakielinen kirjallisuus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kulttuurinäkemys­tään tutustumalla kulttuurin eri muotoihin ja instituutioihin. Oppilas perehtyy viittomakieliseen kulttuuriin, viittomakielen eri käyttäjäryhmiin ja erilaisiin kommunikaatiomenetelmiin.
Kulttuurin ja sen eri muotojen tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kulttuurin monimuotoisuutta yhteiskunnassa ja omassa elämässään. Oppilas osaa analysoida viittomakielen käyttäjäryhmien tilannetta yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kulttuurin monimuotoisuutta ja tuntee tärkeimmät kulttuuri-instituutiot. Oppilas osaa kuvailla viittomakielen käyttäjien ryhmiä ja erilaisia kommunikaatiomenetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten eri kulttuurimuodot liittyvät eri kulttuuri-instituutioihin. Oppilas osaa nimetä viittomakielen käyttäjien eri ryhmät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa erottaa toisistaan kulttuurin eri muotoja ja tuntee jonkin kulttuuri-instituution nimeltä. Oppilas osaa nimetä jonkin viittomakielen käyttäjäryhmän.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T11 tarjota oppilaalle mahdollisuus vakiinnuttaa taitoaan käyttää tulkkipalveluja ja toimia yhteistyössä viittomakielen tulkin kanssa erilaisissa asioimis-, opiskelu- ja kulttuuritilanteissa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas tutustuu viittomien syntyyn, johtamiseen ja muuttumiseen.Oppilas osaa hyödyntää myös jatko-opintojen ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä tekstejä.Oppilas osaa havainnoida ja käyttää eri tiedonalojen kieltä.Oppilas osaa tilata tulkin ja toimia tulkin kanssa erilaisissa tilanteissa.Laaja-alainen osaaminenL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOpetus tarjoaa oppilaalle kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäisyyden merkityksen.Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään sen mahdollisuuksia.Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkasteluaSisällötS5 Tekstimaailman laajentaminen, eri tiedonalojen kielen hallinta, tulkin käyttötaidot• jatko-opintojen ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä tekstejä• eri tiedonalojen kieli• tulkin käyttö erilaisissa tilanteissa jatko-opintojen kannalta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tilaamaan tulkkauksen ja toimimaan tulkin kanssa erilaisissa tilanteissa
Tulkkauksen käyttötaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa sekä tulkkaustoiminnan periaatteet ja käytänteet ja huomioi ne omassa toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tilata tulkkauksen itsenäisesti ja toimia tulkin kanssa tavanomaisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tulkkauspalveluja ja tuntee yksinkertaiset tulkkauskäytänteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää tulkkauspalveluja ohjatusti.

T12 ohjata oppilasta laajentamaan tekstimaailmaansa kohti jatko-opintoja ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä tekstejä sekä kehittämään eri tiedonalojen kielen hallintaa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas tutustuu viittomien syntyyn, johtamiseen ja muuttumiseen.Oppilas osaa hyödyntää myös jatko-opintojen ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä tekstejä.Oppilas osaa havainnoida ja käyttää eri tiedonalojen kieltä.Oppilas osaa tilata tulkin ja toimia tulkin kanssa erilaisissa tilanteissa.Laaja-alainen osaaminenL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOpetus tarjoaa oppilaalle kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäisyyden merkityksen.Opetus tarjoaa mahdollisuuksia työskennellä oma-aloitteisesti, itsenäisesti, yhdessä toisten kanssa sekä harjoitella pitkäjänteistä työskentelyä ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.Oppilas oppii suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä.Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia taipumuksiaan vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas osallistuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.Oppilas oppii arvioimaan median vaikutuksia ja käyttämään sen mahdollisuuksia.Oppilas oppii vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta sekä oppii ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti.Oppilaalla on tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkasteluaSisällötS5 Tekstimaailman laajentaminen, eri tiedonalojen kielen hallinta, tulkin käyttötaidot• jatko-opintojen ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä tekstejä• eri tiedonalojen kieli• tulkin käyttö erilaisissa tilanteissa jatko-opintojen kannalta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii etsimään erityisesti viitottua tietoa monipuolisesti eri lähteistä, suunnittelemaan, jäsentämään ja arvioimaan omaa työskentelyään yksin ja ryhmässä. Oppilas oppii käyttämään viittomakielen sanakirjaa, tutustuu viittomien kehitykseen ja laajentaa eri tiedonalojen viittomistoaan.
Tekstimaailman laajentaminen, eri tiedonalojen kielen hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä tietoa itsenäisesti luotettavista ja monipuolisista lähteistä sekä pystyy aktiivisesti suunnittelemaan, jäsentämään ja arvioimaan työskentelyään itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa etsiä tietoa eri lähteistä sekä pystyy itsenäisesti suunnittelemaan, jäsentämään ja arvioimaan työskentelyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä tietoa itselle uusista lähteistä sekä pystyy suunnittelemaan työskentelyään ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä tietoa tutuista lähteistä sekä pystyy suunnittelemaan työskentelyään mallin mukaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitojaan ja viestintätapaa sekä havaitsemaan niiden kehittämiskohteita. Harjoitellaan improvisaation perusasioita ja syvennetään draaman toimintamuodoin kykyä käyttää itsensä ilmaisemisessa viittomisen ja kokonaisilmaisun keinoja. Harjoitellaan toimimista erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä kiinnittäen huomiota viittomisen selkeyteen, ymmärrettävyyteen ja viittomistoon. Harjoitellaan yleisön huomioon ottamista valmistellussa esityksessä sekä palautteen antamista vastaanottamista. Syvennetään monimuotoisia ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja asioiden yhteyksien huomaamiseen liittyviä taitoja sekä harjoitellaan lukemaan ympäristön moninaisia kulttuurisia viestejä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tunnistetaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä sekä arvioidaan tiedon pätevyyttä ja luotettavuutta. Tutkitaan kiinteiden ja produktiivisten viittomien sekä viittomakielisten idiomien merkityksiä. Harjoitellaan analysoimaan viittomakielen rakenteita, viittomien taipumista ja viittomien merkityksiä. Tarkastellaan viittoman rakenteeseen ja viittomakielen kieliopillisiin prosesseihin liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä. Laajennetaan tekstien käyttötaitoja tutkimalla painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä, kuten verkkosivustoja ja viranomaistekstejä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan eri tekstilajeille ominaisia kielen piirteitä ja argumentointia. Harjoitellaan tekstin rakennetta: aloitusta, juonen kehittelyä ja lopetusta. Vakiinnutetaan oman tuotoksen luomisprosessia: ideointia, suunnittelua, luonnostelua, viimeistelyä, viittomista ja palautetta. Tuotetaan monipuolisia fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä ja hyödynnetään kielen kuvallisuutta omissa esityksissä ja esitelmissä sekä tutustutaan viittomakielen merkintätapoihin.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan suomalaisen viittomakielen viittomistoa sekä tiedostetaan eri viittomien merkityssisällöt ja käyttötarkoitukset eri kielenkäyttöyhteyksissä. Aktivoidaan oppilasta vertailemaan suomalaista viittomakieltä muihin viittomakieliin sekä puhuttuihin kieliin. Tutustutaan viittomakielen eri käyttäjäryhmiin esimerkiksi kuurosokeisiin ja kuuroutuneisiin ja heidän kommunikaationsa erityispiirteisiin. Tutustutaan suomalaisen viittomakielen ja kuurojen kulttuurin historiaan ja nykytilanteeseen sekä järjestötoimintaan ja kansainväliseen yhteistyöhön tehden myös kulttuurikäyntejä.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan viittomakielen sanakirjojen käyttöä. Tutustutaan synonymiaan, homonymiaan, polysemiaan, kielen kuvallisuuteen, viittomien syntyyn, johtamiseen ja muuttumiseen.

ePerusteet