Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä | S1 | Oppilas oppii tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä. | Käsitteiden hallinta ja soveltaminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas tunnistaa joitakin katsomuksellisia käsitteitä (kuten elämänkatsomus, uskonto, uskonnottomuus). | Oppilas osaa kuvata maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet. | Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet. | Oppilas ymmärtää maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet, tunnistaa niiden välisiä suhteita ja osaa käyttää niitä. | Oppilas tunnistaa, ymmärtää ja osaa soveltaa katsomuksellisia käsitteitä omassa katsomuksellisessa ajattelussaan ja tuotoksissaan. | Oppilas tunnistaa, ymmärtää ja osaa soveltaa monipuolisesti katsomuksellisia käsitteitä omassa katsomuksellisessa ajattelussaan ja tuotoksissaan. |
T2 rakentaa oppilaan kulttuurista yleissivistystä ohjaamalla oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin ja perehtymään Unescon maailmanperintöohjelmaan | S1 | Oppilas rakentaa yleissivistystä erilaisista kulttuureista ja katsomuksista ja Unescon maailmanperintöohjelmasta. | Kulttuurien ja katsomusten tunteminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa nimetä vähintään yhden kulttuurin perustekijän (kuten pukeutuminen, kieli, ruoka, juhlat, elinkeino, toimeentulo, teknologia) ja yhden Unescon maailmanperintökohteen. | Oppilas osaa kuvata vähintään kahta eri kulttuuria ja katsomusta ja osaa nimetä vähintään yhden näiden kulttuurien perustekijän. Oppilas osaa nimetä vähintään kaksi Unescon maailmanperintökohdetta. | Oppilas osaa kuvata muutamaa eri kulttuuria ja katsomusta sekä tunnistaa joitakin näiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kertoa muutamista Unescon maailmanperintöohjelman piirteistä ja nimetä joitakin maailmanperintökohteita. | Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista. Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita. | Oppilas ymmärtää kulttuurista ja katsomuksellista moninaisuutta sekä osaa suhteuttaa omaa kulttuurista ja katsomuksellista asemaansa maailman kulttuureissa ja perinnössä. Oppilas osaa kuvailla Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohtia ja nimetä useimmat kotimaiset ja joitain ulkomaisia maailmanperintökohteita | Oppilas ymmärtää syvällisesti kulttuurista ja katsomuksellista moninaisuutta sekä osaa suhteuttaa oivaltaen omaa kulttuurista ja katsomuksellista asemaansa maailman kulttuureissa ja perinnöissä. Oppilas osaa kuvailla ansiokkaasti Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohtia ja nimetä useita kotimaisia ja ulkomaisia maailmanperintökohteita |
T3 ohjata oppilasta tuntemaan erilaisia uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa | S1 | Oppilas oppii tuntemaan erilaisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa. | Erilaisten katsomusten tunteminen ja vertailu | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa nimetä vähintään kaksi erilaista katsomusta (kuten kristinusko, marxismi ja veganismi). | Oppilas osaa nimetä vähintään kolme erilaista katsomusta ja osaa nimetä niistä jonkin keskeisen piirteen. | Oppilas osaa nimetä useimpia erilaisia katsomuksia ja osaa nimetä niistä vähintään kaksi keskeistä piirrettä. Oppilas tietää, että katsomuksellisia kysymyksiä voi lähestyä tieteellisesti. | Oppilas osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita. Oppilas osaa kertoa, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti. | Oppilas ymmärtää keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita. Oppilas osaa selittää, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti. | Oppilas ymmärtää erinomaisesti keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita. Oppilas osaa selittää oivaltaen, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita | S1, S3 | Oppilas oppii tutkimaan ja pohtimaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita. | Uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin tunteminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa ohjatusti hankkia informaatiota uskonnoista ja uskontokritiikistä. | Oppilas osaa osittain itsenäisesti hankkia tietoa uskonnoista ja uskontokritiikistä. | Oppilas tunnistaa, mitä uskonnollinen ajattelu on, ja tietää, mitä uskontokritiikki tarkoittaa, sekä osaa osittain itsenäisesti hakea informaatiota asiasta. | Oppilas osaa selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja antaa esimerkkejä uskontokritiikin pääpiirteistä sekä hakea informaatiota asiasta. | Oppilas osaa eritellä uskonnollisen ajattelun luonnetta, ymmärtää uskontokritiikin pääpiirteitä sekä osaa itsenäisesti hakea tietoa asiasta. | Oppilas osaa analysoida oivaltaen uskonnollisen ajattelun luonnetta, ymmärtää kiitettävästi uskontokritiikin pääpiirteitä sekä osaa itsenäisesti ja lähdekritiikin periaatteiden mukaisesti hakea tietoa asiasta. |
T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja | S1, S3 | Oppilas oppii ymmärtämään katsomusvapauden ihmisoikeutena sekä perehtyy katsomusvapauden turvaamisen kansallisiin ja kansainvälisiin keinoihin | Katsomusvapauden merkityksen hahmottaminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa antaa esimerkin katsomusvapaudesta. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta. | Oppilas tunnistaa katsomusvapauden ihmisoikeutena. Oppilas osaa nimetä vähintään yhden keinon, jolla katsomusvapautta turvataan. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena, joistakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa. | Oppilas selittää katsomusvapauden ihmisoikeutena ja joitakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä osaa eritellä niiden puutteita erilaisissa tilanteissa. | Oppilas ymmärtää katsomusvapauden ihmisoikeutena ja useita katsomusvapauden turvaamisen keinoja sekä osaa analysoida ansiokkaasti niiden puutteita erilaisissa tilanteissa. |
T6 ohjata oppilasta hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita | S1, S2, S3 | Oppilas oppii hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita | Katsomuksellisten valintojen perusteiden tarkastelu | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja ohjatusti nimetä jonkin siihen liittyvän perusteen (kuten se, ettei ihminen käytä lentokonetta eettisistä syistä). | Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja nimetä itsenäisesti siihen liittyvän perusteen. | Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja osaa nimetä jonkin siihen liittyvän yksilöllisen ja yhteisöllisen perusteen. | Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita. | Oppilas osaa eritellä ja arvioida erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita ja osaa verrata omia katsomuksellisia ratkaisujaan niihin. | Oppilas osaa analysoida ja arvioida ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä perusteita ja verrata oivaltaen omia katsomuksellisia ratkaisujaan niihin. |
T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen | S1, S2, S3 | Oppilas oppii hyväksymään ja ymmärtämään maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun. | Monikulttuurisuuden ja yhdenvertaisuuden hahmottaminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa antaa esimerkin maailman moninaisuudesta sekä kaikkien ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta. | Oppilas osaa kuvata maailman monimuotoisuutta sekä antaa esimerkin kaikkien ihmisten yhdenvertaisuudesta. | Oppilas osaa kuvata maailman monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta. | Oppilas ymmärtää maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen. | Oppilas ymmärtää ja osaa perustella maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen. | Oppilas ymmärtää syvällisesti ja osaa perustella ansiokkaasti maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen. |
T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan | S2, S3 | Oppilas oppii tunnistamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittää eettistä ajatteluaan. | Eettisen ajattelun taidot | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas tunnistaa joistain teoista eettisen ulottuvuuden, kuten onko teko oikein, väärin vai ei kumpaakaan. | Oppilas osaa tunnistaa joitakin eettisiä käsitteitä (kuten arvo, velvollisuus, oikeus, vapaus, vastuu, tasa-arvo ja reiluus). | Oppilas osaa tunnistaa keskeisiä eettisiä käsitteitä (kuten arvo, velvollisuus, oikeus, vapaus, vastuu, tasa-arvo ja reiluus). Oppilas osaa perustella eettisiä näkemyksiään. | Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä. Oppilas osaa perustella eettisiä näkemyksiään johdonmukaisesti. | Oppilas osaa käyttää monipuolisesti eettisiä käsitteitä sekä tulkita ja soveltaa niitä perustellusti omassa ajattelussaan. | Oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja luovasti eettisiä käsitteitä sekä tulkita ja soveltaa niitä ansiokkaasti perustellen omassa ajattelussaan. |
T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti | S1, S2, S3 | Oppilas oppii pohtimaan ja ymmärtämään omien valintojen vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti. | Kestävän elämäntavan periaatteiden tunteminen | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas tunnistaa jonkin kestävän tulevaisuuden edellytyksen. Oppilas osaa kertoa, että omat teot voivat vaikuttaa tulevaisuuteen. | Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin kestävän tulevaisuuden edellytyksistä. Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkin siitä, että omat teot voivat vaikuttaa tulevaisuuteen paikallisesti . | Oppilas osaa antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden edellytyksistä. Oppilas ymmärtää, että omat teot voivat vaikuttaa tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti (kuten kierrätyksen, kulutusvalintojen sekä harrastuneisuuden kautta). | Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä edellytyksiä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti. | Oppilas osaa eritellä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä edellytyksiä sekä kuvailla ja arvioida keinoja vaikuttaa tulevaisuuden ongelmiin paikallisesti ja globaalisti. | Oppilas osaa analysoida keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä edellytyksiä sekä kuvailla ja arvioida ansiokkaasti keinoja vaikuttaa tulevaisuuden ongelmiin paikallisesti ja globaalisti. |
T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta | S2, S3 | Oppilas oppii tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkityksen ja perustan. | Ihmisoikeusetiikan tuntemus | Viitosen kriteerit eivät täyty. | Oppilas osaa kuvailla ihmisarvoon tai ihmisoikeuksiin liittyviä seikkoja. | Oppilas osaa nimetä ainakin yhden ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvän käsitteen ja kertoa ihmisoikeuksien merkityksestä. | Oppilas osaa nimetä joitakin ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kertoa tyydyttävästi ihmisoikeuksien merkityksestä. | Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa. | Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa sekä perustella ihmisoikeuksien merkitystä. | Oppilas osaa selittää ja arvioida keskeisiä ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyviä käsitteitä ja antaa havainnollisia esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa sekä perustella pätevästi ihmisoikeuksien merkitystä. |