Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Merkitys, arvot ja asenteet | |
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun | S1–S6 | Oppilas kokee kemian opiskelun mielekkääksi. | | | Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan kemian opiskelusta osana oman oppimisensa arviointia. | | | | | |
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti | S1–S6 | Oppilas arvioi omaa kemian osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti. | | | Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan kemian opiskelusta osana oman oppimisensa arviointia. | | | | | |
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa | S1–S6 | Oppilas ymmärtää kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa. | Kemian merkityksen ymmärtäminen | Oppilas ei tunnista kemian ilmiöitä ympäristöstään. | Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen kemiaan sekä kemian osaamisen merkityksen joissakin ammateissa. | Oppilas tunnistaa elinympäristössään olevia kemian ilmiöitä, teknologian sovelluksia sekä ymmärtää niiden merkityksen. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan kemian tietoja ja taitoja. Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan kemian osaamista. | Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä kemian osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa. | Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa perustella kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa. | Oppilas osaa kuvailla monipuolisesti kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia ja selittää niiden toimintaperiaatteita sekä perustella niiden yhteiskunnallista merkitystä. |
T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta | S1–S6 | Oppilas ymmärtää kemian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioi omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. | Kestävän kehityksen tiedot ja taidot kemian kannalta | Oppilas ei osaa huomioida luonnonvarojen kestävää käyttöä. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. | Oppilas kykenee joissakin arkipäivän tilanteissa hyödyntämään kemian taitoja ja arvioimaan toimintaansa luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta | Oppilas osaa antaa esimerkkejä̈ tilanteista, joissa kemiaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa nimetä̈ joitakin hyviä̈ ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. | Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. | Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta. | Oppilas ymmärtää, miten kestävää tulevaisuutta rakennetaan. |
Tutkimisen taidot | |
T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi | S1–S6 | Oppilas muodostaa tutkimuskysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä. | Kysymysten muodostaminen sekä tutkimusten ja muun toiminnan suunnittelu | Oppilas ei tunnista kemian ilmiöitä. | Oppilas tunnistaa ilmiöitä, joita voidaan ottaa tutkimusten lähtökohdiksi. | Oppilas osaa esittää yksinkertaisia tutkimuskysymyksiä. | Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä̈ yksinkertaisia kysymyksiä, joita voidaan kehittää̈ tutkimusten lähtökohdiksi. | Oppilas muodostaa täsmennettyjä kysymyksiä tarkasteltavien ilmiöiden tutkimiseksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia. | Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä̈ tarkasteltavista ilmiöistä̈ tukeutumalla aikaisempaan tietoon ilmiöstä. Oppilas kehittää kysymyksiä̈ tutkimusten tai muun toiminnan lähtökohdiksi. | Oppilas osaa laatia monipuolisesti uusia tutkimuskysymyksiä aiempien tutkimusten ja tiedon pohjalta. |
T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään johdonmukaisesti ja turvallisesti | S1–S6 | Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. | Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen | Oppilas ei osallistu kokeelliseen työskentelyyn. | Oppilas osallistuu kokeelliseen työskentelyyn havainnoimalla tutkimusten toteuttamista työturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ja pystyy kertomaan havainnoistaan. | Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn ja kokeelliseen työskentelyyn työturvallisuus huomioiden vaatii aikuisen ohjausta. | Oppilas osaa tehdä̈ havaintoja ja mittauksia suunnitelmaa noudattaen, tarvittaessa ohjatusti. Oppilas työskentelee turvallisesti muiden kanssa. | Oppilas työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa. | Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti, tarvittaessa itsenäisesti, sekä̈ tekee havaintoja ja mittauksia tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä̈ erilaisia tutkimuksia ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa. | Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti oppituntien kulkuun ja kokeelliseen työskentelyyn. |
T7 ohjata oppilaita käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia | S1–S6 | Oppilas käsittelee ja analysoi tutkimustensa tuloksia sekä arvioi tutkimusprosessia. | Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi | Oppilas ei kuvaile tutkimuksensa tuloksia. | Oppilas kuvailee tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia tukeutumalla tutkimuksessa kerättyyn tietoon tai tehtyihin havaintoihin. | Oppilas osaa kuvailla sanallisesti ja kirjallisesti tekemiään havaintoja ja tutkimuksia. | Oppilas käsittelee tutkimuksessa kerättyä tietoa ja esittää tutkimusten tuloksia ohjeiden mukaisesti sekä tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä. | Oppilas käsittelee ja esittää tutkimusten tuloksia sekä tekee johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä tutkimusprosessin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä. | Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää̈ tutkimusten tuloksia kemialle ominaisella tavalla sekä̈ perustelee tehtyjä johtopäätöksiä tukeutumalla tutkimuksissa saatuun aineistoon. Oppilas osaa arvioida sekä̈ tuloksia että̈ tutkimusprosessia. | Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä sekä hankkia tietoa kokeellisen työskentelyn lisäksi simulaatioiden avulla. Oppilas osaa arvioida sekä̈ tuloksia että̈ tutkimusprosessia. |
T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa | S1–S6 | Oppilas ymmärtää kemian soveltamista teknologiassa. Oppilas kehittää ja soveltaa yksinkertaisia teknologisia ratkaisuja yhteistyössä muiden kanssa. | Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa | Oppilas ei tunnista teknologisten sovellusten merkitystä omassa elämässään. | Oppilas tunnistaa teknologisten sovellusten merkityksen omassa elämässään ja osaa nimetä niistä muutamia esimerkkejä, joissa on sovellettu kemiaa. | Oppilas tunnistaa teknologisten sovellusten merkityksen omassa elämässään ja osaa nimetä esimerkkejä, joissa on sovellettu kemiaa. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä kemian soveltamisesta teknologiassa ja kuvailla niiden käyttöä. Oppilas osallistuu kemiaa soveltavan ongelmanratkaisun ideointiin ja suunnitteluun. | Oppilas osaa kuvata kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia ja selittää niiden toimintaperiaatteita. Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa yksinkertaisen kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa. | Oppilas osaa kuvata kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia, selittää niiden toimintaperiaatteita sekä perustella niiden merkitystä yhteiskunnalle. Oppilas toimii kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa sekä itsenäisesti että rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. | Oppilas osaa kuvata kemiaa soveltavia teknologisia sovelluksia monipuolisesti, selittää niiden toimintaperiaatteita sekä perustella niiden merkitystä yhteiskunnalle. Oppilas toimii kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa sekä itsenäisesti että rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä muiden kanssa suunnitellessaan tutkimusta. |
T9 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla | S1–S6 | Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan. | Tieto- ja viestintäteknologian käyttö | Oppilas ei osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa. | Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen. Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon. | Oppilas osaa hakea tietoa eri tietolähteistä ja osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa. | Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta. | Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta. | Oppilas käyttää̈ tieto- ja viestintä teknologisia välineitä̈ tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta. Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla. | Oppilas käyttää̈ tieto- ja viestintä teknologisia välineitä̈ tai sovelluksia omatoimisesti ja monipuolisesti tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä̈ havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta. |