Kotitalous

Opetussuunnitelman perusteet

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat palautetta taidostaan toimia eri asiayhteyksissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Ajattelua tuetaan ohjaamalla oppilaita pohtimaan tapaansa hahmottaa ja käsitellä omaa ympäristöä. Huomiota kiinnitetään myös kotitalouden käsitteiden hahmottamiseen ja sisältöjen omaksumiseen. Opetuksessa huolehditaan siitä, että jokainen oppilas ja hänen huoltajansa ovat tietoisia tavoitteista, arviointiperusteista ja päättöarvioinnin kriteereistä. Osaamista arvioidaan monipuolisilla arviointimenetelmillä. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kotitalouden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kotitalouden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kotitalouden oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kotitalouden oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kotitalouden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kotitalouden oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kotitalouden oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet ovat käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tiedonhallintataitoja. Oppilaan osaaminen rakentuu ja taidot tulevat näkyväksi kotitalouden tavoitteisiin liittyvien keskeisten sisältöalueiden kautta.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi kotitaloudessa vuosiluokilla 7–9

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat palautetta taidostaan toimia eri asiayhteyksissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Ajattelua tuetaan ohjaamalla oppilaita pohtimaan tapaansa hahmottaa ja käsitellä omaa ympäristöä. Huomiota kiinnitetään myös kotitalouden käsitteiden hahmottamiseen ja sisältöjen omaksumiseen. Oppituntien aikana opettaja käyttää jatkuvaa arviointia, havainnoimalla oppilaiden työskentelyä sekä antamalla oppilaille suullista ja kirjallista palautetta. Oppilas reflektoi omaa työskentelyään ja oppimaansa itsearvioinnin avulla. Itsearviontiin  käytetään oppimispäiväkirjaa. Näyttökokeessa käytetään vertaisarviointia. Osaamista arvioidaan myös kirjallisilla kokeilla, aineistokokeella, näyttökokeella ja oppimistehtävillä. Oppilas voi osoittaa osaamistaan myös harrastuneisuutensa kautta esimerkiksi tuottamalla portfolion. Lukuvuoden aikana opettaja pitää oppilailleen arviointikeskustelun, jossa on mahdollisuus ohjata oppilasta, motivoida ja kannustaa oppilaita saavuttamaan tavoitteet. Arvioinnin kriteerit selitetään oppilaille lukuvuoden alussa ja niistä tiedotetaan myös huoltajille.

Kotitalouden arvosanaan vaikuttavat oppilaan käytännön työskentelytaidot, teoriatiedot ja niiden soveltaminen käytäntöön, yhteistyötaidot, asennoituminen aineeseen ja harrastuneisuus. Arviointi on jatkuvaa ja opettaja arvioi oppilasta suullisesti, kirjallisin kokein ja käytännön työskentelytaitoja tarkkailemalla. Oppilas suorittaa itsearvioinnin neljä kertaa vuodessa kirjallisesti erillisellä kaavakkeella, jossa arvioidaan mm. oppilaan tietoja, taitoja ja asennetta. Päivittäin oppilas arvioi omaa onnistumistaan suullisesti.

10 erinomainen

  • hallitsee erinomaisesti oppiaineessa edellytetyn tieto- ja taitotason

  • on omatoiminen, itsenäinen, vastuuntuntoinen ja ongelmaratkaisukykyä osoittava

  • osaa perustella tekemisiään, arvioida eri vaihtoehtoja ja soveltaa tietoa

  • suorittaa huolellisesti kaikki työt loppuun saakka ja auttaa toisia

  • on yhteistyökykyinen, myönteinen ja vapaaehtoisesti palveleva

  • aina aktiivinen ja huolellinen koulutyöskentelyssä

  • osoittaa harrastuneisuutta kotitalouden sisältöalueilta

  • koearvosanat 9–10

9 Kiitettävä

  • hallitsee kiitettävästi oppiaineessa edellytetyn tieto- ja taitotason

  • on omatoiminen, itsenäinen, vastuuntuntoinen ja ottaa vastuuta kaikilla kotitalouden sisältöalueilta

  • suorittaa kaikki tehtävät huolellisesti loppuun saakka ja auttaa toisia tarvittaessa

  • on yhteistyökykyinen ja auttaa muita oppilaita

  • on myönteinen, aktiivinen ja huolellinen koulutyöskentelyssä

  • koearvosanat 7–10

8 Hyvä

  • osaa noudattaa hyviä tapoja ja ottaa muut huomioon käyttäytymisellään sekä toimia itsenäisesti ja ryhmässä

  • tuntee kotitaloustyön suunnittelun, tasapuolisen työnjaon ja ajankäytön perusteita ja osaa soveltaa niitä oppimistilanteessa

  • tuntee ruoka-aineiden ominaisuuksia, tavallisimpia ruoanvalmistuksen menetelmiä ja osaa käyttää näitä hyväkseen ruoanvalmistuksessa

  • tuntee ruoka-aineiden ominaisuuksia, tavallisimpia ruoanvalmistuksen menetelmiä ja osaa käyttää näitä hyväkseen ruoanvalmistuksessa

  • osaa valmistaa ohjatusti suomalaisia perusruokia ja leivonnaisia ja koostaa ateriansa  ravitsemussuositukset huomioon ottaen 

  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja tavallisimpia kodinkoneita ja -välineitä turvallisesti

  • osaa tulkita tekstiilien hoito-ohjeita ja hoitaa tavallisimpia tekstiilejä

  • osaa tehdä kodin siivouksen perustehtäviä

  • osaa toimia ympäristöä säästäen, valita tarkoituksenmukaisia pesu- ja puhdistusaineita sekä huolehtia kodin jätteiden peruslajittelusta

  • osaa etsiä ja hyödyntää kotitalouden tietoja eri lähteistä, tulkita yleisimpiä tuote- ja  pakkausmerkintöjä ja symboleja sekä pohtia erilaisen tiedon luotettavuutta

  • osaa pääpiirteittäin kertoa mistä kotitalouksien menot koostuvat ja tehdä oman rahankäyttösuunnitelmansa

  • tuntee tärkeimmät kuluttajan vastuu ja vaikutusmahdollisuudet

  • on omatoiminen ja itsenäinen lähes kaikilla kotitalouden sisältöalueilla

  • suorittaa kaikki työnsä lähes aina huolellisesti loppuun saakka

  • on yhteistyökykyinen ja myönteisesti toisiin suhtautuva

  • on yritteliäs koulutyöskentelyssä

  • koearvosanat 6–9

7 Tyydyttävä

  • osoittaa kykenevänsä hallitsemaan osan oppiaineessa edellytetyn tieto- ja taitotason

  • on epävarma työotteissa ja työvälineiden valinnassa

  • on satunnaisesti innostunut ja yhteistyökykyinen

  • on kiinnostunut koulutyöskentelystä

  • koearvosanat 6–8

6 Kohtalainen

  • pystyy saavuttamaan osan oppiaineessa edellytetystä tieto- ja taitotasosta

  • oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja on kiinnostunut vain yksittäisistä asioista kotitalouden sisältöalueilta

  • tekee työnsä huolimattomasti ja jättää työt toisten tehtäväksi

  • on yhteistyötaidoiltaan joskus vastahankainen, välinpitämätön ja itsekeskeinen

  • on joskus häiriökäyttäytyjä

  • koearvosanat 5–7

5 Välttävä

  • huomattavia vaikeuksia pystyä saavuttamaan osaakaan oppiaineessa opetussuunnitelmassa edellytetystä tieto- ja taitotasosta

  • on käytännön taidoiltaan heikko

  • on välinpitämätön, yhteistyökyvytön ja itsekeskeinen

  • on häiriökäyttäytyjä ja hänellä on luvattomia poissaoloja

  • koearvosanat 4–6

4 Hylätty

  • arvosanan 5 kriteerit eivät täyty

 

Päättöarviointi kotitaloudessa

Opetuksen tavoite

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohde

Osaamisen kuvaus arvosanalle 4

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 6

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Osaamisen kuvaus arvosanalle 10

Käytännön toimintataidot

T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa

 

S1, S2

Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.

Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

Oppilas tunnistaa yksittäisen työprosessiin kuuluvan tehtävän.

Oppilas  ei suoriudu lainkaan  työtehtävien suunnittelusta ja  toteuttamisesta

Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

Oppilas tunnistaa ,nimeää  ja muistaa työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas osallistuu  työprosessin suunnitteluun

Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.

Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla

Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa

 

Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti . Oppilas analysoi ja reflektoi omaa työskentelyään ja toimintaansa.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen

 

Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan

Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka

 

Oppilas  ei suoriudu  ohjatusti  kädentaitoja edellyttävistä   työtehtävistä.

Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.

Oppilas osallistuu kädentaitoja edellyttävien työtehtävien tekemiseen. Oppilas osaa nimetä joitakin yksittäisiä esteettisi näkökulmia esim. kattauksessa

Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä

Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia

Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä

Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.

Oppilas osaa käyttää luovasti erilaisia ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja. Oppilas analysoi luovuuden ja estetiikan merkitystä kokonaisuuden näkökulmasta.

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa

S1, S2, S3

Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja,

työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapa edistävästi.

Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

Oppilas ei kykene valitsemaan tai käyttämään annettuja materiaaleja.

Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.

Oppilas osallistuu ja harjoittelee valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti

Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti

Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa

Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa

Oppilas valitsee käyttää, perustelee ja luokittelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana

S1, S2

Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.

Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Oppilas ei toimi aikataulussa, oppilas ei osaa ylläpitää  työympäristön järjestystä ja siisteyttä ohjattuna

Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna

Oppilas osallistuu työympäristö  järjestyksen ylläpitämiseen.

Oppilas tunnistaa aikataulussa pysymisen merkityksen työtehtävistä suoriutumisessa.

Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä

Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä.

Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään

Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä

Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa analysoida ajankäyttöään työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin

S1, S2, S3

Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.

Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Oppilas ei osaa toimia hygieenisesti ja turvallisesti.

Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.

Oppilas osallistuu työskentelemään hygieenisesti ja turvallisesti. annettujen ohjeiden mukaisesti.

Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Oppilas analysoi toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot

T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua, rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa

S1, S2, S3

Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä

Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

Oppilas ei osallistu oppimistehtävien toteuttamiseen tai suunnitteluun. Oppilas ei kykene rakentavaan keskusteluun.

Oppilas ei pysty rakentavaan keskusteluun. Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa

Oppilas pyrkii osallistumaan keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Oppilas osallistuu keskusteluun, omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille

Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti.

Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa

Oppilas on aktiivinen ennakoi ja analysoi eri näkökulmia keskusteluissa.

Oppilas on kannustava yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä

S1, S2, S3

Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.

Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Oppilas ei osaa nimetä perheen arkirutiineja , oppilas ei tunnista erilaisia kotikulttuureja

Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita

Oppilas muistaa ja nimeää erilaisia arkirutiineja sekä kotikulttuureja

Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita

Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa

 

Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.

Oppilas analysoi ja luokittelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä

S1, S2

Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista

Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen

Oppilas harjoittelee satunnaisesti ohjattuna ryhmässä toimimista ja osallistuu satunnaisesti ryhmän toimintaan

Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.

Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa ja pyrkii osallistumaan ryhmän toimintaan

Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla

Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon

Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti

Oppilas toimii itsenäisesti, yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti ryhmässä. Oppilas perustelee tasapuolista tehtävänjakoa ja reflektoi toimintaansa.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa

S1, S2 S3

Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen

 

Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa

Oppilas  kykenee satunnaisesti toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa.

Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Oppilas osaa nimetä tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita

Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita

Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen

Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja

Oppilas osaa analysoida tapakulttuureja.

Oppilas osaa ennakoida toisten ihmisten huomaavaista kohtelua vuorovaikutustilanteissa

Tiedonhallintataidot

T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään

luotettavaa tietoa valintojen perustana

S1, S2, S3

Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana

Tietojen hankinta ja käyttö

Oppilas  hakee satunnaisesti kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä. Tietojen löytäminen on vähäistä. ja tulkitseminen ei onnistu

Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä

Oppilas osallistuu kotitalouteen liittyvän tiedon hakemiseen  itselleen tutuista ja annetuista lähteistä. Oppilas hyödyntää löytämäänsä tietoa satunnaisesti toiminnassaan

Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.

Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea.

Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.

Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä.

Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet

Oppilas luokittelee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas analysoi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä

S1, S2,

Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti

Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä satunnaisesti

Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä

Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä ja toimimaan niiden mukaisesti

Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti

Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita

Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.

Oppilas analysoi ja reflektoi kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa  ja ympäristöissä

S1, S2, S3

Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä

Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen

Oppilas nimeää satunnaisesti joitakin kotitalouden  käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita

Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita

Oppilas nimeää yksittäisiä kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita ja käyttää niitä satunnaisesti

Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä

kotitalouden palveluita

Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan.

Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä

Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan.

Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä

Oppilas analysoi ja käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä ja taitojaan

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja

S1, S2, S3

Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.

Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

Oppilas nimeää satunnaisesti joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä toimintoja

Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja

Oppilas nimeää useita ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja

Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa

Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa

Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta

Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä analysoi niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Käytännön toimintataidot
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.
Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan.
Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä. Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapaa edistävästi.
Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä. Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna.

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä.
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.
Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita.

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista.
Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Tiedonhallintataidot
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana.
Tietojen hankinta ja käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea. Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä.

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti.
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä.

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita.

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.
Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja.

Sisällöt

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.

S2 Asuminen ja yhdessä eläminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.

S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.

ePerusteet