Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Käytännön toimintataidot |
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa | S1, S2 | Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa. | Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu | Oppilas tunnistaa yksittäisen työprosessiin kuuluvan tehtävän. Oppilas ei suoriudu lainkaan työtehtävien suunnittelusta ja toteuttamisesta | Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. | Oppilas tunnistaa ,nimeää ja muistaa työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas osallistuu työprosessin suunnitteluun | Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti. | Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla | Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa | Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti . Oppilas analysoi ja reflektoi omaa työskentelyään ja toimintaansa. |
T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen | | Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan | Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka | Oppilas ei suoriudu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. | Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä. | Oppilas osallistuu kädentaitoja edellyttävien työtehtävien tekemiseen. Oppilas osaa nimetä joitakin yksittäisiä esteettisi näkökulmia esim. kattauksessa | Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä | Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia | Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta. | Oppilas osaa käyttää luovasti erilaisia ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja. Oppilas analysoi luovuuden ja estetiikan merkitystä kokonaisuuden näkökulmasta. |
T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa | S1, S2, S3 | Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapa edistävästi. | Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa | Oppilas ei kykene valitsemaan tai käyttämään annettuja materiaaleja. | Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna. | Oppilas osallistuu ja harjoittelee valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti | Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti | Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa | Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa | Oppilas valitsee käyttää, perustelee ja luokittelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa. |
T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana | S1, S2 | Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään. | Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen | Oppilas ei toimi aikataulussa, oppilas ei osaa ylläpitää työympäristön järjestystä ja siisteyttä ohjattuna | Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna | Oppilas osallistuu työympäristö järjestyksen ylläpitämiseen. Oppilas tunnistaa aikataulussa pysymisen merkityksen työtehtävistä suoriutumisessa. | Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä | Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä. Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään | Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä | Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa analysoida ajankäyttöään työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä |
T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin | S1, S2, S3 | Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat. | Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta | Oppilas ei osaa toimia hygieenisesti ja turvallisesti. | Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna. | Oppilas osallistuu työskentelemään hygieenisesti ja turvallisesti. annettujen ohjeiden mukaisesti. | Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti. | Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti. | Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta. | Oppilas analysoi toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta. |
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot |
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua, rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa | S1, S2, S3 | Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä | Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa | Oppilas ei osallistu oppimistehtävien toteuttamiseen tai suunnitteluun. Oppilas ei kykene rakentavaan keskusteluun. | Oppilas ei pysty rakentavaan keskusteluun. Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa | Oppilas pyrkii osallistumaan keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. | Oppilas osallistuu keskusteluun, omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille | Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. | Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa | Oppilas on aktiivinen ennakoi ja analysoi eri näkökulmia keskusteluissa. Oppilas on kannustava yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. |
T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta. | Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen | Oppilas ei osaa nimetä perheen arkirutiineja , oppilas ei tunnista erilaisia kotikulttuureja | Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita | Oppilas muistaa ja nimeää erilaisia arkirutiineja sekä kotikulttuureja | Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita | Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa | Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä. | Oppilas analysoi ja luokittelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä | S1, S2 | Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista | Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen | Oppilas harjoittelee satunnaisesti ohjattuna ryhmässä toimimista ja osallistuu satunnaisesti ryhmän toimintaan | Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti. | Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa ja pyrkii osallistumaan ryhmän toimintaan | Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla | Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon | Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti | Oppilas toimii itsenäisesti, yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti ryhmässä. Oppilas perustelee tasapuolista tehtävänjakoa ja reflektoi toimintaansa. |
T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa | S1, S2 S3 | Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen | Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa | Oppilas kykenee satunnaisesti toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa. | Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin. | Oppilas osaa nimetä tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita | Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita | Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen | Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja | Oppilas osaa analysoida tapakulttuureja. Oppilas osaa ennakoida toisten ihmisten huomaavaista kohtelua vuorovaikutustilanteissa |
Tiedonhallintataidot |
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana | S1, S2, S3 | Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana | Tietojen hankinta ja käyttö | Oppilas hakee satunnaisesti kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä. Tietojen löytäminen on vähäistä. ja tulkitseminen ei onnistu | Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä | Oppilas osallistuu kotitalouteen liittyvän tiedon hakemiseen itselleen tutuista ja annetuista lähteistä. Oppilas hyödyntää löytämäänsä tietoa satunnaisesti toiminnassaan | Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan. | Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea. Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta. | Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet | Oppilas luokittelee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas analysoi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet |
T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä | S1, S2, | Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti | Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen | Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä satunnaisesti | Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä | Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä ja toimimaan niiden mukaisesti | Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti | Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita | Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa. | Oppilas analysoi ja reflektoi kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa |
T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä | Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen | Oppilas nimeää satunnaisesti joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita | Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita | Oppilas nimeää yksittäisiä kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita ja käyttää niitä satunnaisesti | Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita | Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä | Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä | Oppilas analysoi ja käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä ja taitojaan |
T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja | S1, S2, S3 | Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja. | Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa | Oppilas nimeää satunnaisesti joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä toimintoja | Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja | Oppilas nimeää useita ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja | Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa | Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa | Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta | Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä analysoi niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta |