Svenska som andraspråk och litteratur

Grunderna för läroplanen

I årskurs 7–9 ska bedömningen av elevens lärande vara mångsidig, riktgivande och uppmuntrande. En respons som är uppmuntrande och konstruktiv stärker elevernas motivation och hjälper dem att utveckla sina språkliga färdigheter samt att hitta sina egna styrkor. Eleverna ska kontinuerligt få information om sina studieframgångar och hur väl de presterat i förhållande till målen. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Genom en stödjande och analyserande bedömning av elevernas kunskaper kan man hjälpa eleverna att bli medvetna om sina egna kunskaper och färdigheter och sina arbetsprocesser och ge dem verktyg för att utveckla dessa. Alla målområden är lika viktiga i bedömningen av elevens lärande i årkurserna 7–9. Bedömningen ska vara mångsidig och grunda sig på såväl muntliga och skriftliga prov på kunnande som på lärarens observationer i olika lärsituationer. Eleverna ska ges möjlighet att visa prov på kunnande på ett mångsidigt sätt. Färdigheter för självvärdering och kamratrespons utvecklas som en del den formativa bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i modersmål och litteratur avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i modersmål och litteratur som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i modersmål och litteratur och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.


Lokala läroplanen

Vid bedömning av svenska som andraspråk ska elevens bakgrund och förkunskaper beaktas. I bedömningen av eleven ska mångsidiga, flexibla bedömningsmetoder användas.

I betyget bedöms elevens kunskaper i svenska som andraspråk enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk http://www.oph.fi/svenska/ops/grundskola/BILAGA2.doc

I slutet av grundskolan ges även ett sifferbetyg (4-10) enligt följande kriterier:

Utmärkta kunskaper 10

Elevens språkkunskaper utvecklas mycket snabbt och eleven behärskar lärostoffet utmärkt. Eleven är initiativrik när det gäller att lära sig språk. Eleven utvecklar sina språkkunskaper på fritiden och tar ansvar för inlärningen. Eleven kan bedöma och analysera sin inlärning inom språkets alla delområden.

Berömliga kunskaper 9

Elevens språkkunskaper utvecklas snabbt och eleven behärskar lärostoffet berömligt. Eleven är i allmänhet initiativrik när det gäller att lära sig språk. Eleven försöker utveckla sina språkkunskaper på fritiden och tar ansvar för inlärningen. Eleven kan bedöma sin inlärning och sina kunskaper i språkets alla delområden.

Goda kunskaper 8

Elevens språkkunskaper utvecklas väl, men kunskaperna i språkets delområden kan variera. Eleven behärskar lärostoffet. Eleven är positiv till att lära sig svenska och försöker utveckla sina språkkunskaper på fritiden. Eleven försöker ta ansvar för inlärningen och kan åtminstone på det stora hela bedöma sin inlärning och sina språkkunskaper.

Nöjaktiga kunskaper 7

Elevens språkkunskaper utvecklas. Eleven kan nöjaktigt det som undervisats och förhåller sig positiv till att lära sig språk. Elevernas kunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Försvarliga kunskaper 6

Elevens språkkunskaper utvecklas långsamt och eleven kan försvarligt det som undervisats. Elevens kunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Hjälpliga 5

Elevens språkkunskaper har knappt utvecklats. Eleven kan hjälpligt det som undervisats och visar inget intresse för att lära sig språk. Elevens språkkunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Underkänd 4

Elevens språkkunskaper har inte utvecklats. Eleven behärskar inte det som undervisats och visar inget intresse för att lära sig språk.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att tolka texter
M4 handleda eleven att använda sin kunskap om textgenrer för att tolka texter, vidga elevens ord- och begreppsförråd och använda lässtrategier effektivt samt utveckla sin förmåga att dra slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna
Mål för elevens lärande
Eleven använder sin kunskap om textgenrer för att tolka talade, skrivna och multimediala texter, utvidgar sitt ord- och begreppsförråd, använder effektivt lässtrategier och strategier för att förstå text och drar slutsatser om en texts betydelser utgående från texten, orden och de språkliga strukturerna.
Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i tolkningen av talade, skrivna och multimediala texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven särskiljer mellan strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven utvecklar sitt ord- och begreppsförråd så att det är tillräckligt för att hen självständigt kan tolka och utvärdera texter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven identifierar strukturen och de språkliga särdragen i olika textgenrer. Eleven utvidgar aktivt sitt ord- och begreppsförråd genom att läsa olika slags texter. Eleven använder ändamålsenliga strategier för att tolka texter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen de vanligaste textgenrerna. Eleven förstår texter som behandlar ämnesområden som är bekanta för hen och kan uppfatta texten som helhet. Eleven tar reda på nyckelord för att förstå huvudtanken i texten. Eleven använder texter för att utvidga sitt ord- och begreppsförråd.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår varför texter skiljer sig från varandra. Eleven känner igen några särdrag för de vanligaste textgenrerna. Eleven förstår bristfälligt innehållet i en text.

Att producera texter
M7 hjälpa eleven att befästa kunskaperna om normerna för standardskriftspråket samt behärskningen av det ordförråd och de strukturer som behövs för olika textgenrer
Mål för elevens lärande
Eleven följer normerna för standardskriftspråket i sina texter och använder de ordförråd och språkliga strukturer som är karakteristiska för olika textgenrer. Eleven utvecklar smidighet och mångsidighet i sin textproduktion samt skriver för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Förmåga att behärska skriftspråket

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven producerar texter som innehållsmässigt och språkligt är mångsidiga. Eleven följer skriftspråksnormerna väl.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven producerar koherenta texter och använder ändamålsenliga ord och strukturer i dem. Eleven följer skriftspråksnormerna tämligen väl. Eleven kan skriva flytande för hand och med hjälp av digitala verktyg.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven producerar texter som är förståeliga trots språkliga brister. Ordförrådet kan fortfarande vara begränsat. Elevens användning av skriftspråksnormer är osäkert.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven producerar texter om ämnesområden som är bekanta för hen själv. Texten kan vara icke-koherent, något svårläst och skriven med ett väldigt begränsat ordförråd. Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.

Att använda språket som stöd för allt lärande
M13 uppmuntra eleven att utveckla förmågan att söka information samt att planera, strukturera och utvärdera sitt arbete självständigt och i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven använder ändamålsenliga sätt att söka information och följer upphovsrättsliga normer. Eleven planerar, strukturerar samt utvärderar sitt eget arbete självständigt och i grupp.
Förmåga att söka information samt förmåga att planera, strukturera och utvärdera sitt eget arbete

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker och kombinerar mångsidigt information från olika källor samt jämför informationen och bedömer dess tillförlitlighet. Eleven främjar målmedvetet gemensamt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information från olika källor och planerar, strukturerar och utvärderar sitt eget arbete både självständigt och i grupp. Eleven bidrar med sin egen insats i det gemensamma arbetet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information från bekanta källor eller källor som hen fått, men upprepar informationen. Eleven utvärderar sitt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker enstaka information från givna källor. Eleven följer upphovsrätten och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet. Eleven planerar och utvärderar sitt eget arbete endast i liten grad.

Innehåll

I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i att läsa mångsidigt och analysera texter som är viktiga med tanke på studier, samhälle och kultur. Texterna läses med fokus på värderingar, ideologier och påverkningsmedel (hur tolkningen påverkas av perspektiv, meningsstruktur, benämningar på personer och företeelser, språkliga bilder och ironi). Undervisningen befäster elevernas förmåga att tillämpa lässtrategier dynamiskt och vidgar elevernas ord- och begreppsförråd. Eleverna tränar att analysera i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter med fokus på språkliga drag samt att känna igen litterära stilriktningar i texter. Eleverna övar att analysera egna och andras texter samt att ge och ta emot respons.

I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna producerar i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter och vidgar samtidigt sin repertoar av textgenrer. Eleven handleds att göra mångsidigt bruk av ordförråd, fraseologi och språkliga strukturer (bl.a. strukturer som koncentrerar formuleringen) i sina texter. Undervisningen stärker behärskningen av skrivprocessens olika faser och bruket av olika informationskällor. Eleverna tränar olika stilarter och register samt olika sätt att uttrycka person och tid på ett konsekvent sätt i en text. Eleverna lär sig att välja lämpliga uttryckssätt för olika texter.

I5 Att använda språket som stöd för allt lärande

Grunderna för läroplanen

Undervisningen stödjer elevernas förmåga att läsa, skriva, lyssna på och tala texter inom olika kunskapsområden. Eleverna jämför hur språk används i vardagen och inom olika kunskapsområden. Undervisningen stärker elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att söka information, lära sig och utvärdera sitt lärande. Undervisningen fördjupar elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande.

eGrunder