Huslig ekonomi

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i huslig ekonomi ska vara mångsidig, handledande och sporrande. Eleverna ska få respons på sina färdigheter att hantera olika situationer och utföra uppgifter i huslig ekonomi. Elevernas tänkande stöds genom att de handleds att reflektera över sitt sätt att uppfatta och behandla sin egen omgivning. Bedömningen ska också ta hänsyn till hur eleverna förstår begrepp och tillägnar sig innehåll som anknyter till huslig ekonomi. I undervisningen ska man se till att eleven och hens vårdnadshavare känner till målen, grunderna för bedömningen och kriterierna för slutbedömningen. Kunnandet ska bedömas med mångsidiga förfaringssätt. Eleverna ska kontinuerligt få information om hur lärandet framskrider och om prestationerna i relation till de uppställda målen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i huslig ekonomi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i huslig ekonomi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i huslig ekonomi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för huslig ekonomi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i huslig ekonomi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i huslig ekonomi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

Målen för lärandet och föremålen för bedömningen i huslig ekonomi är praktiska arbetsfärdigheter, samarbets- och kommunikationsförmåga och färdigheter att hantera information. Elevens kunskaper utvecklas och färdigheterna blir synliga genom de centrala innehållen i anknytning till målen i huslig ekonomi.


Lokala läroplanen

Bedömningen av kunskaper och fördigheter i huslig ekonomi skall vara mångsidig, handledande, kontinuerlig och motiverande. Slutbedömningen infaller när läroämnet upphör att vara ett gemensamt läroämne för alla. Slutvitsordet bildas genom att elevernas kunskapsnivå ställs i relation till de nationella kriterierna för slutbedömningen i huslig ekonomi. Kunskaperna i läroämnet stärks och utvecklas gradvis under hela den gemensamma undervisningen i huslig ekonomi. I slutvitsordet skall alla nationella kriterier för slutbedömningen beaktas. Eleven får vitsordet åtta (8) om hen i genomsnitt visar den kompetens som kriterierna förutsätter. Om vitsordet åtta överskrids inom något komtensområde kan detta kompensera en svagare prestation inom något annat delområde.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Praktiskt arbete
M1 handleda eleven att planera, organisera och utvärdera arbete och aktivitet
Lokal precisering
Samarbete i grupp, självutvärdering.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera, organisera och utvärdera sitt eget arbete och sin aktivitet.
Planering och organisering av arbetet samt granskning av egen aktivitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar och arbetar självständigt samt motiverar det egna arbetet och den egna aktiviteten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar och arbetar stegvis genom att tillämpa givna instruktioner samt beskriver sitt kunnande med hjälp av egna iakttagelser av det egna arbetet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar, organiserar och beskriver stegvis sitt arbete och sin aktivitet enligt givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och kan benämna några arbetsuppgifter i anknytning till arbetsprocessen. Eleven behöver mycket handledning och hjälp i att planera och genomföra arbetet.

M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik
Lokal precisering
Praktiska hemläxor, självutvärdering. Bilder. Sociala medier som hjälp och verktyg för att lägga märke till estetik.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig praktiska färdigheter i hushållet och prövar på olika arbetsmetoder. Eleven lär sig att beakta kreativitet och estetik i sitt arbete.
Praktiska färdigheter i genomförandet av grundläggande uppgifter i huslig ekonomi, kreativitet och estetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kreativt använda och motivera olika praktiska färdigheter och arbetsmetoder i uppgifter i huslig ekonomi. Eleven motiverar betydelsen av kreativitet och estetik som en del av helheten och tar dessa i beaktande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven klarar självständigt av att i huslig ekonomi utföra uppgifter som förutsätter praktiska färdigheter och tillämpar de vanligaste arbetsmetoderna. Eleven beaktar enstaka estetiska aspekter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven klarar av att utföra givna arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter. Eleven vet att arbetsuppgifter kan utföras kreativt på många olika sätt och att estetiken är av betydelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven klarar under handledning av att utföra enstaka arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter.

M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg på ett sätt som främjar välbefinnande och hållbar konsumtion
Lokal precisering
Recepsökning individuellt och i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja och använda råvaror, material, arbetsredskap, och teknologi som främjar en hållbar livsstil.
Förmåga att göra och motivera val i arbetet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer, använder och argumenterar för råvaror, arbetsredskap, material eller teknologi som stöder en hållbar livsstil.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i hållbar livsstil då hen använder råvaror, material, arbetsredskap, eller teknologi.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven väljer och använder råvaror, material, arbetsredskap eller teknologi i enlighet med givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar sig på att med hjälp av individuell handledning välja och använda givna material eller arbetsredskap.

M4 handleda eleven att planera sin tidsanvändning och arbetets gång samt att hålla ordning i samband med uppgifter
Lokal precisering
Självständigt i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt eget arbete i relation till den tid som står till buds och den givna uppgiften. Eleven lär sig att sörja för ordningen i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön i sin lärmiljö.
Förmåga att hantera tid och hålla ordning

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar självständigt och ansvarsfullt och kan inom ramen för lärmiljön motivera sin tidsanvändning, betydelsen av att upprätthålla ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön, samt arbetets framskridande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar stegvis i enlighet med instruktioner och upprätthåller ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön. Eleven planerar och förutser sin tidsanvändning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven håller ordning i arbetsuppgifterna i enlighet med givna instruktioner och angiven tidsram i olika arbetsskeden. Eleven behöver handledning för att upprätthålla ordning i arbetsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar inom tidsramen och håller under handledning ordning i uppgifterna och arbetsmiljön.

M5 handleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärksamhet vid de resurser som finns
Lokal precisering
Självständig planering samt samarbete i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt i undervisningsmiljön för huslig ekonomi med beaktande av de material som finns tillgängliga.
Säkerhet samt verksamhet som är hållbar med tanke på resurserna

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar sitt arbete utgående från aspekter på säkerhet, hygien och ergonomi, eller kostnader och energiförbrukning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i enlighet med instruktionerna på ett hygieniskt, säkert och ergonomiskt sätt eller ändamålsenligt i förhållande till, kostnader och energiförbrukning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar hygieniskt och säkert i enlighet med givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar hygieniskt och säkert under handledning.

Samarbete och kommunikation
M6 handleda eleven att öva sig på att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter
Lokal precisering
Samarbete i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att möta andra, lyssna, diskutera och argumentera i elevgruppen.
Förmåga att lyssna, diskutera och argumentera vid gemensam planering

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i diskussioner, beaktar olika synpunkter och argumenterar konstruktivt för sina egna åsikter. Eleven uppmuntrar de andra i gemensamma planerings- och arbetssituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar på olika synpunkter och uttrycker sina åsikter konstruktivt i gemensamma planerings- och arbetssituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer och försöker lyssna och föra fram sina egna synpunkter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt eller med stöd av frågor i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer.

M7 aktivera eleven att vara uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftande verksamhetsmiljöer och husliga traditioner
Lokal precisering
Grupparbete
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen hur rytmen i olika hushåll byggs upp och hur den struktureras tidsmässigt. Eleven lär sig att förhålla sig accepterande till kulturell mångfald i hemmen.
Förmåga att uppfatta hur vardagen är uppbyggd och skillnader mellan olika hushåll

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar uppbyggnaden av vardagen och tidsanvändningen i olika slag av hemkulturer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven definierar hur vardagen är uppbyggd och hushållens vardagsrutiner i olika hemkulturer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver vardagsrutiner, hur vardagen är uppbyggd, hushållstraditioner och olika slag av hemkulturer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven benämner vardagsrutiner och känner till olika slag av hemkulturer.

Informationshantering
M12 handleda eleven att lära sig lösa problem och vara kreativ i olika situationer och miljöer
Lokal precisering
Själständigt arbete samt samarbete i grupp. Reflektioner och utvärdering i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kunskaper och färdigheter, identifiera tjänster och visa på kreativitet i olika situationer och miljöer.
Förmåga att använda begrepp, tillämpa kunskaper och färdigheter, samt hitta kreativa lösningar i situationer. Kännedom om tjänster som stöder vardagen i hemmet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp och sina kunskaper och färdigheter motiverat och kreativt i olika situationer. Eleven utvärderar olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och motiverar användningen av dem och de möjligheter de erbjuder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter i olika situationer. Eleven beskriver olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och hur de används i vardagen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter samt beskriver enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner några hushållsrelaterade begrepp, kunskaper och färdigheter samt enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet.

Innehåll

I1 Matkunskap och matkultur

Grunderna för läroplanen

Innehållet i undervisningen väljs så att det stödjer utvecklingen av matlagnings- och bakningsfärdigheter. Genom att eleverna planerar och tillreder måltider samt prövar olika måltidssituationer ska de lära sig att reflektera över val och vanor när det gäller mat och ätande utgående från tillförlitlig information om näringsrekommendationer, matsäkerhet, matkedjan, livsmedelskännedom samt ekonomi och etik. Innehållet ska omfatta matkultur och seder som en del av identiteten och hemmets festligheter.

Lokala läroplanen

Måltidsplaneringar till vardag och fest, kostcirkeln och tallriksmodellen, ekologiska livsmedel, närproducerat. Återvinning i köket.

I2 Att bo och leva tillsammans

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det stödjer utvecklingen av färdigheter som behövs i ett hushåll samt miljö- och kostnadsmedvetenhet. Undervisning i renhållning, textil- och materialvård med lämpliga rengöringsmedel, apparater, redskap och arbetssätt utvecklar färdigheter som behövs i vardagen. Med hjälp av innehållet i undervisningen bekantar sig eleverna med goda seder, jämlik användning av resurser samt att ta ansvar i familjen. Innehållet ger eleverna en grund för att kunna utvärdera boende- och hushållsrelaterade tjänster.

Lokala läroplanen

Rengöring av köket, köksytor samt övriga köksutrymmen. Rengöring av textiler och efterbehandling.

I3 Konsument- och hushållskunskap i hemmet

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att det eleverna handleds att uträtta ärenden och får kunskap om sina konsumentrelaterade rättigheter och skyldigheter beträffande olika val och avtal. Innehållet ska ge eleverna en grund för att kunna använda medier och teknik som redskap i vardagen och uppmuntra eleverna att reflektera över kamratgruppens och mediernas inverkan på de egna konsumtionsvalen. Undervisningen tränar elevernas förmåga att fatta ansvarsfulla beslut, att söka aktuell information samt stödjer förmågan att identifiera situationer och lösa problem som gäller hushållens ekonomi.

Lokala läroplanen

Söka recept och kritiskt granska dem samt genomföra dem. Prisjämförerelser hemlagat och köpt. Marknadsundersökningar av olika livsmedelsgrupper.

eGrunder