Svenska som andraspråk och litteratur

Grunderna för läroplanen

I årskurs 7–9 ska bedömningen av elevens lärande vara mångsidig, riktgivande och uppmuntrande. En respons som är uppmuntrande och konstruktiv stärker elevernas motivation och hjälper dem att utveckla sina språkliga färdigheter samt att hitta sina egna styrkor. Eleverna ska kontinuerligt få information om sina studieframgångar och hur väl de presterat i förhållande till målen. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Genom en stödjande och analyserande bedömning av elevernas kunskaper kan man hjälpa eleverna att bli medvetna om sina egna kunskaper och färdigheter och sina arbetsprocesser och ge dem verktyg för att utveckla dessa. Alla målområden är lika viktiga i bedömningen av elevens lärande i årkurserna 7–9. Bedömningen ska vara mångsidig och grunda sig på såväl muntliga och skriftliga prov på kunnande som på lärarens observationer i olika lärsituationer. Eleverna ska ges möjlighet att visa prov på kunnande på ett mångsidigt sätt. Färdigheter för självvärdering och kamratrespons utvecklas som en del den formativa bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i modersmål och litteratur avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i modersmål och litteratur som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i modersmål och litteratur och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.


Lokala läroplanen

Vid bedömning av svenska som andraspråk ska elevens bakgrund och förkunskaper beaktas. I bedömningen av eleven ska mångsidiga, flexibla bedömningsmetoder användas.

I betyget bedöms elevens kunskaper i svenska som andraspråk enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk http://www.oph.fi/svenska/ops/grundskola/BILAGA2.doc

I slutet av grundskolan ges även ett sifferbetyg (4-10) enligt följande kriterier:

Utmärkta kunskaper 10

Elevens språkkunskaper utvecklas mycket snabbt och eleven behärskar lärostoffet utmärkt. Eleven är initiativrik när det gäller att lära sig språk. Eleven utvecklar sina språkkunskaper på fritiden och tar ansvar för inlärningen. Eleven kan bedöma och analysera sin inlärning inom språkets alla delområden.

Berömliga kunskaper 9

Elevens språkkunskaper utvecklas snabbt och eleven behärskar lärostoffet berömligt. Eleven är i allmänhet initiativrik när det gäller att lära sig språk. Eleven försöker utveckla sina språkkunskaper på fritiden och tar ansvar för inlärningen. Eleven kan bedöma sin inlärning och sina kunskaper i språkets alla delområden.

Goda kunskaper 8

Elevens språkkunskaper utvecklas väl, men kunskaperna i språkets delområden kan variera. Eleven behärskar lärostoffet. Eleven är positiv till att lära sig svenska och försöker utveckla sina språkkunskaper på fritiden. Eleven försöker ta ansvar för inlärningen och kan åtminstone på det stora hela bedöma sin inlärning och sina språkkunskaper.

Nöjaktiga kunskaper 7

Elevens språkkunskaper utvecklas. Eleven kan nöjaktigt det som undervisats och förhåller sig positiv till att lära sig språk. Elevernas kunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Försvarliga kunskaper 6

Elevens språkkunskaper utvecklas långsamt och eleven kan försvarligt det som undervisats. Elevens kunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Hjälpliga 5

Elevens språkkunskaper har knappt utvecklats. Eleven kan hjälpligt det som undervisats och visar inget intresse för att lära sig språk. Elevens språkkunskaper inom språkets olika delområden varierar.

Underkänd 4

Elevens språkkunskaper har inte utvecklats. Eleven behärskar inte det som undervisats och visar inget intresse för att lära sig språk.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att kommunicera
M1 uppmuntra eleven att utveckla sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina färdigheter att handla målinriktat, etiskt och konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i samhället.
Att utveckla kommunikativa färdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar initiativ i olika kommunikationssituationer och anpassar sitt tal enligt situationen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven främjar med sitt agerande en lyckad kommunikationssituation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar muntligt och på ett konstruktivt sätt i kommunikationssituationer i skolan.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i förutsebara kommunikationssituationer genom att lyssna aktivt.

M2 handleda eleven att fördjupa förmågan att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin förmåga att förstå formellt tal, den muntliga kommunikationen i undervisningen och talade medietexter.
Förmåga att förstå i kommunikationssituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven urskiljer den väsentliga informationen i den muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter samt utvärderar vad hen har hört. Eleven kan ta emot information i formella talsituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår huvuddragen i muntliga kommunikationen i undervisningen och i talade medietexter som behandlar teman som är bekanta för eleven.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk och tar reda på deras betydelse tillsammans med de andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår talade texter på vardagligt språk som åskådliggörs tydligt.

M3 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att uppträda och uttrycka sig målmedvetet i olika situationer och med hjälp av olika uttryckssätt.
Förmåga att uppträda

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förbereder och håller en sammanhängande och till sitt innehåll mångsidig och åskådlig presentation. Eleven uttrycker sig målmedvetet och ändamålsenligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förbereder och håller en tydlig presentation om ett tema som förutsätter att hen söker information. Eleven uttrycker sig på ett för situationen lämpligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förbereder och håller ett anförande eller en muntlig presentation om ett tema som ligger nära hen själv. Eleven uttrycker sig förståeligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker sig själv i olika vardagliga situationer eller berättar om något ämne som intresserar hen på det sätt som hens språkkunskaper ger möjlighet till. Eleven kompletterar sin språkfärdighet med andra uttryckssätt.

Att förstå språk, litteratur och kultur
M10 hjälpa eleven att vidga sin kulturuppfattning och att redogöra för flerspråkighet och kulturell mångfald i skolan och i samhället samt att se kulturella likheter och kulturbundenheter i och mellan olika företeelser
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av språklig och kulturell mångfald i skolan och i samhället. Eleven ser skillnader och likheter mellan kulturer samt kulturbundenheter i och mellan olika företeelser.
Förmåga att utveckla kulturell medvetenhet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför synpunkter på vad flerspråkighet och kulturell mångfald betyder för hen själv och för samhället. Eleven deltar aktivt i att skapa gemensamma kulturella upplevelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven redogör för vad flerspråkighet och kulturell mångfald innebär i samhället. Eleven kan redogöra för sina kulturella erfarenheter. Eleven observerar att kulturen samt individers verksamhet och olika gruppbildningar påverkar varandra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar flerspråkighet och kulturell mångfald på individnivå och i den nära omgivningen. Eleven breddar sina kulturella erfarenheter och kan berätta om dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att det förekommer flerspråkighet och kulturell mångfald i alla samhällen. Eleven kan identifiera och kan beskriva kulturella och kulturbundna företeelser i sin närmaste omgivning.

Att använda språket som stöd för allt lärande
M11 handleda eleven att befästa en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, producera texter och lära sig språk, handleda eleven att iaktta och jämföra olika inlärningsstilar och sätt att lära sig samt att lära sig av andra
Mål för elevens lärande
Eleven stärker en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att lära sig och använda språk. Eleven jämför och använder olika sätt att lära sig både självständigt och i grupp.
Förmåga att utveckla sitt eget sätt att lära sig språk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp utmanande mål för sitt eget lärande och främjar det gemensamma lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina färdigheter att lära sig språk och använder mångsidigt sin omgivning som en resurs för att lära sig språk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven identifierar sina styrkor och utvecklingsområden när det gäller hens sätt att lära sig och använda språk samt ställer upp mål för sitt eget lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör iakttagelser om hur hen lär sig språk och sina egna sätt att lära sig.

M12 handleda eleven att lägga märke till hur språket används inom olika vetenskapsområden
Mål för elevens lärande
Elevens språkkunskap utvecklas från ett vardagligt språk mot språket som används inom olika vetenskapsområden.
Förmåga att utveckla ett abstrakt språk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till metoder för användningen av ett abstrakt språk och använder dem för att tolka texter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår kognitivt krävande språk som är lämpligt med hänsyn till hens ålder, men behöver stöd från kontexten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår med stöd av en stark kontext språk som är rätt så kognitivt krävande och lämpligt med hänsyn till elevens ålder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven behandlar teman som berör olika vetenskapsområden på ett vardagligt språk.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna tränar formella kommunikationssituationer, att argumentera, kommentera, referera samt att hålla och åskådliggöra en muntlig presentation. Eleverna tränar sina färdigheter att arbeta genom att diskutera olika ämnen och texter. Eleverna undersöker och använder språket i olika funktioner och situationer och övar samtidigt etablerade fraser och uttryck, familjära och formella uttryck, modalitet, hur man uttrycker sin åsikt kraftigt och mera dämpat, samt sammanfattar och hänvisar till någon annans tal. Eleverna övar sig att lyssna och förhålla sig kritiskt till det hörda och att använda det hörda som modell för sin egen kommunikation. Eleverna tränar förmågan att uttrycka sig genom tal och helhetsgestaltning (med medel som är kopplade till kropp, ljud, tid och rum). Eleverna tränar att hålla förberedda muntliga presentationer.

I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker texter och reflekterar över språkets betydelser och strukturer (satsdelar, ordböjning) samt hur språkliga val påverkar hur en text tas emot. Eleverna jämför det svenska språket med andra bekanta språk och undersöker hur olika språk påverkar varandra. Eleverna bekantar sig med språksituationen i Finland och med de centrala skedena i svenska språkets utveckling. Eleverna bekantar sig med litteratur, film, teater och mediekultur. Elevernas förståelse av den kulturella mångfalden stöds genom att kulturella upplevelser från olika tider och olika håll i världen jämförs. Eleverna undersöker mediernas funktion i det egna livet och i samhället kritiskt.

I5 Att använda språket som stöd för allt lärande

Grunderna för läroplanen

Undervisningen stödjer elevernas förmåga att läsa, skriva, lyssna på och tala texter inom olika kunskapsområden. Eleverna jämför hur språk används i vardagen och inom olika kunskapsområden. Undervisningen stärker elevernas förmåga att använda digitala verktyg för att söka information, lära sig och utvärdera sitt lärande. Undervisningen fördjupar elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål samt andra bekanta språk som stöd för allt lärande.

eGrunder