Svenska som andraspråk och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen och responsen som baserar sig på den ska vara mångsidig, konkret och utveckla förmågan att lära sig. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Den ska grunda sig på en mångsidig dokumentation av hur elevens språkliga färdigheter och förmåga att producera och tolka texter utvecklats och på elevens kunskaper om språket, litteraturen och annan kultur.

Eleven ska öva sig att utvärdera egna och andras arbete, uttryckssätt och alster. Mångsidig, analytisk bedömning som stödjer lärandet hjälper eleven att bli medveten om sina kunskaper, färdigheter och arbetsprocesser och ger eleven verktyg att utveckla dem. För att främja lärandet ska man i lärokurserna i modersmål och litteratur fokusera på grundläggande färdigheter inom de olika målområdena och de arbetsprocesser och lärstrategier som de bygger på.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i lärokurserna i modersmål och litteratur genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i lärokursen i modersmål och litteratur och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.


Lokala läroplanen

Vid bedömning av svenska som andraspråk ska elevens bakgrund och förkunskaper beaktas. I bedömningen av eleven ska mångsidiga, flexibla bedömningsmetoder användas.

I betyget bedöms elevens kunskaper i svenska som andraspråk enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk http://www.oph.fi/svenska/ops/grundskola/BILAGA2.doc

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att kommunicera
M1 handleda eleven att stärka sin uttrycksförmåga och förmåga att uttrycka sina åsikter samt lära eleven att agera konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i vardagen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin uttrycksförmåga och förmåga att uttrycka sina åsikter samt lära eleven att agera konstruktivt i kommunikationssituationer i skolan och i vardagen.
Kommunikativa färdigheter och uttrycksförmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar genom att ta initiativ i olika kommunikationssituationer, uttrycker sina åsikter och motiverar dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i olika kommunikationssituationer. Eleven uttrycker sina tankar och åsikter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger uttryck för sina åsikter genom att svara på frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i kommunikationssituationer oftast genom att lyssna.

M2 motivera eleven att stärka förmågan att kommunicera öga mot öga samt färdigheterna att lyssna på och förstå lärarens kommunikation och annan muntlig kommunikation
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka förmågan att kommunicera öga mot öga samt färdigheterna att lyssna på och förstå lärarens kommunikation och annan muntlig kommunikation.
Förmåga att agera i kommunikationssituationer och förstå muntliga texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett konstruktivt sätt delta i en kommunikationssituation öga mot öga. Eleven kan urskilja det viktigaste i lärarens kommunikation och annat som hen hör.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan på ett ändamålsenligt sätt delta i en kommunikationssituation öga mot öga. Eleven förstår det merparten av lärarens kommunikation och annat som hen hör.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan själv agera muntligt i en kommunikationssituation. Eleven förstår varierande lärarens kommunikation och andra muntliga texter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan delta i en kommunikationssituation genom att lyssna och förstår tydligt visualiserat tal.

M3 handleda eleven att uttrycka sig mångsidigt både verbalt och icke-verbalt, att utnyttja sin kreativitet och att ta hänsyn till andra
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt både verbalt och icke-verbalt, att utnyttja sin kreativitet och att ta hänsyn till andra.
Förmåga att använda olika uttryckssätt i kommunikationssituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan uttrycka sig på ett ändamålsenligt sätt genom att använda olika verbala uttryckssätt. Eleven kan hålla ett förberett och till innehållet mångsidigt anförande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika verbala uttryckssätt och ta hänsyn till sin samtalspart. Eleven kan hålla ett förberett anförande om ett för hen bekant ämne.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan delta i en diskussion kring ett ämne som står hen nära. Eleven kan uttrycka sig förståeligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan uttrycka sig verbalt i olika vardagliga situationer. Eleven kan komplettera sin verbala kommunikation icke-verbalt.

Att producera texter
M7 motivera eleven att utveckla förmågan att producera olika slags texter som behövs i vardagen och i skolan för hand och med hjälp av digitala verktyg både individuellt och i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla förmågan att producera olika slags texter som behövs i vardagen och i skolan för hand och med hjälp av digitala verktyg, både individuellt och i grupp.
Förmåga att använda kunskaper om textgenrer i textproduktion, förmåga att skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt skriva sammanhängande berättande, beskrivande och ställningstagande texter. Elevens kan smidigt skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan skriva sammanhängande berättande, beskrivande och ställningstagande texter. Elevens kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg är tillräckliga för textproduktion.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan skriva texter som genremässigt sett kan identifieras som berättande, beskrivande och ställningstagande texter. Elevens kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg kan i någon mån bromsa textproduktionen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan skriva texter som till sin struktur och språkligt och innehållsmässigt sett är begränsade och enkla. Elevens bristande kunskaper i att skriva för hand eller med hjälp av digitala verktyg kan bromsa textproduktionen.

M9 handleda eleven att analysera och bedöma egna texter samt att utveckla färdigheterna att ge och ta emot respons
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att analysera och bedöma egna texter samt att utveckla färdigheterna att ge och ta emot respons.
Förmåga att bedöma texter och att ge och ta emot respons

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma och bearbeta sina texter utgående från responsen. Eleven kan ta emot och ge konstruktiv respons åt andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bedöma sina egna texter utgående från responsen. Eleven kan ge respons åt andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning granska sina texter utgående från responsen. Eleven kan ge knapphändig respons åt andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ta emot respons på sina texter.

Att förstå språk, litteratur och kultur
M11 motivera eleven att mångsidigt stifta bekantskap med litteratur och kultur, att uppmuntra eleven att läsa litteratur skriven för barn och unga och att dela med sig av sina läsupplevelser och att bli en aktiv biblioteksanvändare
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att mångsidigt stifta bekantskap med litteratur och kultur, att uppmuntra eleven att läsa litteratur skriven för barn och unga och att dela med sig av sina läsupplevelser och att bli en aktiv biblioteksanvändare.
Kännedom om litteratur och kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven läser mångsidigt barn- och ungdomsböcker. Eleven granskar det hen läst ur olika synvinklar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven läser barn- och ungdomsböcker. Eleven diskuterar och skriver om sina läsupplevelser och om övrig barn- och ungdomskultur.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven läser barn- och ungdomsböcker. Eleven berättar om det hen läst.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven läser korta texter. Eleven deltar i litterära diskussioner genom att lyssna.

M12 handleda eleven att lägga märke till den kulturella mångfalden i skolan och i den övriga omgivningen, stödja elevens flerspråkiga och multikulturella identitet samt uppmuntra eleven att utnyttja och utveckla sin språkrepertoar
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga märke till den kulturella mångfalden i skolan och i den övriga omgivningen samt får stöd för att utveckla sin flerspråkiga och kulturella identitet och lär sig att utnyttja och utveckla sin språkrepertoar.
Förmåga att lägga märke till den språkliga och kulturella mångfalden och stärka den egna flerspråkiga identiteten och språkrepertoaren

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva betydelsen av flerspråkighet och kulturell mångfald. Eleven kan jämföra likheter och skillnader i olika språk och kulturer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva sin egen och näromgivningens flerspråkighet och kulturella mångfald.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna några drag i näromgivningen som visar på flerspråkighet och kulturell mångfald.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några drag i sin egen flerspråkighet och kulturella mångfald.

Att använda språket som stöd för allt lärande
M13 motivera eleven att stärka en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att använda och lära sig språk samt uppmuntra eleven att ställa upp mål för lärandet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att använda och lära sig språk samt uppmuntra eleven att ställa upp mål för lärandet.
Förmåga att ställa upp mål för lärandet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ställa upp utmanande mål för sitt eget lärande och främja gemensamt lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan identifiera sina styrkor och utvecklingsområden när hen lär sig språk och som språkanvändare samt ställa upp mål för sitt lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning ställa upp mål för sitt lärande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om sitt sätt att lära sig språk och sitt lärande.

M14 handleda eleven att lägga märke till hur språk används i olika läroämnen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga märke till hur språk används i olika läroämnen.
Förmåga att förstå språket i olika läroämnen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt förstå när hen läser texter från olika läroämnen. Eleven kan beskriva av vilka delar texter är uppbyggda.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, i kommunikationssituationer med andra, förstå språket i olika läroämnen, utgående från sin ålder.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan förstå huvuddragen i olika läroämnestexter samt av vilka delar texter är uppbyggda.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan behandla innehållet i olika läroämnen med ett vardagligt språk.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar tillsammans att berätta, uttrycka och beskriva åsikter utgående från olika ämnesområden och texter. Eleverna handleds att uttrycka sig mångsidigt och att utnyttja drama som ett arbetssätt. Eleverna undersöker och använder språket som en del av den dagliga verksamheten med fokus på situationsbundna fraser och uttryck, tidsuttryck i berättelser, modalitet, jämförande beskrivningar samt indirekt anföring och hur man hänvisar till någon annans tal. Eleverna ges träning i att uttala, lyssna och lära sig av det hörda. Eleverna deltar i att planera och genomföra den egna klassens och skolans interaktiva och kulturella verksamhet.

I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna tränar att skriva flytande, grunderna i att producera och behandla texter samt behärskning av språknormer. Eleverna tränar både individuellt och tillsammans med andra. Eleverna producerar för åldern lämpliga berättande, beskrivande, instruerande och enkla argumenterande texter och tränar samtidigt ordförråd, fraseologi och språkliga strukturer. Eleverna bekantar sig med skrivprocessens faser och bearbetar texter utifrån respons.

I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker hur olika situationer och ämnen skapar variationer i språket genom att iaktta kommunikationssituationer i skolan och på fritiden samt hur variationer kommer till uttryck i olika typer av talade och skrivna texter. Eleverna reflekterar över betydelser hos ord, fraser och texter och bekantar sig samtidigt med olika sätt att klassificera dem. Eleverna bekantar sig med kännetecken för svenskt tal- och skriftspråk. Eleverna lär sig centrala lagbundenheter i språket (ordklasser och satser, böjning av substantiv och verb, sammansättning och avledning) och olika sätt att skapa betydelser. Eleverna bekantar sig med skön- och faktalitteratur, filmer och medietexter riktade till barn och unga och stiftar samtidigt bekantskap med biblioteket som en resurs. Eleverna bekantar sig också med nya och gamla arter av olika kulturtraditioner som har anknytning till barnens och de ungas värld.

I5 Att använda språket som stöd för allt lärande

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig att dela upp läs-, skriv-, lyssnande- och talprocesser i mindre delar och att träna delfärdigheter samt olika skriv- och lyssnartekniker. Eleverna tränar att känna igen och använda viktiga begrepp och uttryck i olika läroämnen. I undervisningen används digitala verktyg för att lära eleverna att söka information inom olika kunskapsområden och för att eleverna ska lära sig utvärdera sitt lärande i förhållande till målen för undervisningen. Eleverna vägleds att handla etiskt med respekt för upphovsrätt och integritet. I undervisningen stärks elevernas förmåga att använda sitt eget modersmål som ett stöd för allt lärande.

eGrunder