Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
Eftersom kommunen har många små skolor strävar vi till en samsyn kring både formativ och summativ bedömning. Eleverna ska bedömas likvärdigt oberoende av vilken skola de går i.
Läsårsbetyg innehåller betygets namn, utbildningsanordnare, skola och elev, elevens personbeteckning, datum för betyget, klasslärarens/klasshandledarens underskrift samt uppgift om huruvida eleven uppflyttas en klass eller kvarstannar på samma klass. Avgångsbetyg undertecknas av skolans rektor. På betyg antecknas övriga uppgifter i enlighet med grunderna för läroplanen. Mallar för betygen finns i utskriftsfilen i förvaltningsprogrammet Primus.
Formativ bedömning
Elevernas självbedömning som pedagogiskt redskap är en del av den dagliga undervisningen. Läraren ansvarar för den formativa bedömningen i det dagliga arbetet. Utgående från elevens ålder blir elevens aktiva roll under i den formativa bedömningen större.
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Årliga utvecklingssamtal hålls tillsammans med eleven och vårdnadshavarna i god tid på hösten före mellanbedömningen vid höstterminens slut i årkurserna 1, 3, 4 och 5. Omfattande utvecklingssamtal för årskurs 2 och 6 hålls i god tid på vårterminen före betygsbedömningen.
Prov och förhörs resultat delges elever och vårdnadshavare via Wilma.
Vi följer Vörå kommuns elevhandledningsplan.
Bedömning av lärande och kunnande
Arbetet som föremål för bedömning
Bedömning av uppförande
Kommunen har en egen matris för bedömning av uppförande, där varje vitsordskriterier är fastställd.
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
Studier enligt ett eget studieprogram
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Vörå kommun följer de nationella riktlinjerna för slutbedömningen i den grundläggande utbildningen.
Avgångsbetyg ges i slutet av vårterminen i årskurs 9.
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
I Vörå kommun ges verbalt omdöme i åk 1 och 2 och siffervitsord används från årskurs 3. Mellanbetyg ges till åk 2-6 vid höstterminens slut.