Att kommunicera |
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt ge några motiveringar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
|
M2 handleda eleven att i sin kommunikation lägga märke till de egna språkvalens betydelse och ta hänsyn till mottagarens behov vid kommunikation i grupp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Förmåga till gruppkommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, förutom att dra nytta av sina språkliga uttryckssätt, även använda sin röst, rikta sitt budskap och använda sin förmåga att ta kontakt i olika kommunikationssituationer i grupp.
Eleven kan anpassa sin kommunikation enligt situationen och ta hänsyn till de andra deltagarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner.
Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.
|
Att tolka texter |
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Mål för elevens lärande
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
|
Förmåga att utveckla sin läsfärdighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan flytande läsa olika slag av texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda grundläggande läsförståelsestrategier på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan flytande läsa texter som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda de vanligaste grundläggande läsförståelsestrategierna.
Eleven kan iaktta och utvärdera sig själv som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla.
Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi.
Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.
|
M6 stödja eleven i att utveckla sin färdighet att analysera, tolka och utvärdera texter av många olika slag, bredda elevens ord- och begreppsförråd samt stödja tänkandet
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin färdighet att redogöra för, utvärdera och tolka texter av många olika slag och breddar sitt ord- och begreppsförråd.
|
Förmåga att redogöra för och förstå text
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Eleven kan härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning beskriva de centrala språkliga, visuella och textuella dragen i vanliga typer av berättande, beskrivande, instruerande och ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja textens huvuddrag och under handledning nämna något syfte med texten.
Eleven kan under handledning härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring några språkliga och visuella särdrag för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av stödfrågor återge något av innehållet i en text.
Eleven kan identifiera ord och begrepp som är nya för hen i texter.
Eleven kan under handledning identifiera några typiska drag för enkla textgenrer.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt ge möjlighet till positiva läserfarenheter, släcka kunskapstörst samt möjliggöra läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
|
Kunskap om litteratur och texter för barn och unga och förmåga att dela med sig av sina läsupplevelser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter genom att använda begreppen
intrig, person, berättare, plats och tid.
Eleven kan beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person.
Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text.
Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
|
Att producera texter |
M9 uppmuntra eleven att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter och stärka elevens positiva bild av sig själv som textproducent
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter och stärker en positiv bild av sig själv som textproducent.
|
Förmåga att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter samt utveckla färdigheter som textproducent
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt och smidigt producera texter där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan på ett realistiskt sätt utvärdera sig själv som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera texter som förmedlar hens upplevelser, tankar och åsikter.
Eleven kan redogöra för sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera texter, där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter på ett begripligt sätt.
Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna någon styrka och något utvecklingsområde.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera texter där hen uttrycker sina tankar, upplevelser eller åsikter.
Eleven kan under handledning nämna något enskilt utvecklingsområde som textproducent.
|
M11 handleda eleven att vidareutveckla sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärka färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärker färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket.
|
Förmåga att utveckla skrivfärdigheten och behärska skriftspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan skriva smidigt och tydligt för hand samt producera text med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan rubricera och dela in sin text i stycken på ett ändamålsenligt sätt samt behärskar standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan skriva texter smidigt för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera och dela in sin text i stycken samt behärskar det centrala av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan skriva texter relativt smidigt både för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan under handledning rubricera sin text samt formulera meningar och använda några olika satsstrukturer samt följa några av standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan skriva korta begripliga och sammanhängande texter för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt slumpmässigt använda skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Uttryckssättet har tydliga talspråkliga drag.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M13 handleda eleven att stärka sin språkliga medvetenhet, väcka elevens intresse för att undersöka och observera språket och dess olika varianter samt ge eleven möjligheter att använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer och hjälpa eleven att förstå betydelsen av språkliga val
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin språkliga medvetenhet, undersöka och observera språket och dess olika varianter samt använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer samt lär sig förstå betydelsen av språkliga val.
|
Utveckla förmågan att observera språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt reflektera kring följderna av språkliga val i förhållande till situationen och syftet med den.
Eleven kan med hjälp av lämpliga begrepp mångsidigt beskriva språkliga och textuella drag och strukturer som producerats i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra iakttagelser kring följderna av språkliga val i olika situationer.
Eleven kan med hjälp av lämpliga begrepp beskriva drag och strukturer i språk och text som producerats i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser om olika språkliga situationer.
Eleven kan nämna flera drag och strukturer i språk och text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra slumpmässiga iakttagelser om några språkliga situationer.
Eleven kan nämna några drag och strukturer i språk och text.
|
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
|
Litteraturkunskap och en vidgad textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen.
Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har läst de skönlitterära och facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven kan välja olika texter att läsa som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda bibliotekstjänster självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven håller sig till välbekanta textgenrer.
Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.
|