Livsåskådningskunskap

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Bedömningen ska stödja och stärka elevernas delaktighet och självförtroende. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i livsåskådningskunskap är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och att lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 vägleda eleven att lyssna på andra elevers åsikter och tankar
Lokal precisering
respekt för eget liv och andras orsak och verkan i eget handlande
M2 uppmuntra eleven att uttrycka sina egna tankar och känslor på olika sätt
Lokal precisering
samtal lek drama rollspel läsa sagor och berättelser
M3 vägleda eleven att värdesätta sina egna och andras tankar
Lokal precisering
det egna jaget - vem är jag? jag som liten jag i familjen jag i klassen jag med mina vänner jag och världen
M7 handleda eleven att lära känna seder och bruk i närmiljön
Lokal precisering
vad som finns i skolan och hur den fungerar “spelregler” i livet hemmet föräldrar syskon kamrater fritidsverksamhet
M9 vägleda eleven att respektera och uppskatta naturen och sin närmiljö
Lokal precisering
utflykter till naturområden i skolans närhet (vistas i naturen) samla spår av människans aktivitet i närmiljön samla “höst-, vinter-, vår- och sommartecken

Innehåll

I1 Att växa till ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna tränar samtalsfärdigheter genom att lära sig lyssna på andra med respekt och genom att öva att uttrycka sig tydligt. De reflekterar tillsammans över betydelsen av gott handlande, rätt och fel och att skilja mellan dem samt på människans godhet. Tillsammans undersöker man vad vänskap innefattar och betyder i barns liv.

I2 Olika sätt att leva

Grunderna för läroplanen

Eleverna reflekterar över frågan "Vem är jag?" och olika sätt att leva och tänka. Tillsammans undersöker man olika livsstilar, särskilt sådana som anknyter till elevens egen hem- och kulturbakgrund.

I3 Grunderna för ett gemensamt liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i grunderna för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av regler, förtroende, ärlighet och uppriktighet i olika vardagliga situationer och miljöer i sitt liv. De stiftar inledningsvis bekantskap med barnets rättigheter och barnets ställning i olika samhällen.

I4 Naturen och en hållbar framtid

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker olika levnadssätt i världen och reflekterar samtidigt över livets förgänglighet. Tillsammans fördjupar man sig i berättelser om världens uppkomst. Eleverna undersöker sin egen närmiljö och granskar hur de egna valen och handlingarna påverkar miljön. Eleverna försöker hitta betydelsefulla upplevelser som hör samman med naturen.

eGrunder