Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
diskuterar parvis/gruppvis de bilder de gjort, bildanalys övar sig i att framföra sin egen åsikt
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
iakttar konstverk som de själva gjort genom att titta och känna efter utforskar sitt eget hem, sin skola, sin näromgivning och skapar olika bilder utgående från de egna iakttagelserna
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
bekantar sig med olika material, tekniker och uttryckssätt. bekantar sig med blyerts, färgpenna,tusch, olika kritor, vattenfärg och täckfärg. klipper, river, viker, tecknar, målar, trycker, skulpterar och skapar collage.
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
planerar och framställer arbeten i grupp. övar sig i att slutföra arbeten.
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Att tolka visuell kultur
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
övar sig att fästa uppmärksamhet vid visuella föremål i den egna näromgivningen. övar sig i att skapa bilder med hjälp av olika metoder inom bildkonsten utgående från den egna livsmiljön. årstider, högtider skärgården

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

eGrunder