Livsåskådningskunskap

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Bedömningen ska stödja och stärka elevernas delaktighet och självförtroende. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i livsåskådningskunskap är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och att lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 vägleda eleven att lyssna på andra elevers åsikter och tankar
Lokal precisering
respekt för eget liv och andras orsak och verkan i eget handlande
M2 uppmuntra eleven att uttrycka sina egna tankar och känslor på olika sätt
Lokal precisering
sagor och berättelser barnlitteratur filmer
M3 vägleda eleven att värdesätta sina egna och andras tankar
Lokal precisering
känslor i relationer, t.ex. tacksamhet glädje respekt avundsjuka ilska/sorg och hur handskas med dem
M4 främja elevens förmåga att ställa frågor och framföra motiverade argument
Lokal precisering
diskutera kring aktuella händelser i skolan lek rollspel
M5 vägleda eleven att uppfatta orsak och verkan samt etiska aspekter i vardagliga situationer
Lokal precisering
den egna vardagen och det som hör till dit högtider livsåskådningar och tro (t.ex. kristen tro, veganism) i näromgivningen (i korthet). Seder och bruk som hör till dessa. utgångspunkten skall här vara barnets nyfikenhet.
M6 uppmuntra eleven att reflektera över skillnaden mellan rätt och fel samt godhet
M7 handleda eleven att lära känna seder och bruk i närmiljön
Lokal precisering
delta i firande av olika högtider och ta reda på bakgrunden till dessa besök av bekanta företrädare för olika tro/livsåskådning i barnets näromgivning
M8 handleda eleven att förstå grundläggande faktorer för att människor ska kunna leva tillsammans
Lokal precisering
respekt för livet barnkonventionen
M9 vägleda eleven att respektera och uppskatta naturen och sin närmiljö
Lokal precisering
levande och livlös natur växelverkan i naturen naturvård årstiders växlingar

Innehåll

I1 Att växa till ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna tränar samtalsfärdigheter genom att lära sig lyssna på andra med respekt och genom att öva att uttrycka sig tydligt. De reflekterar tillsammans över betydelsen av gott handlande, rätt och fel och att skilja mellan dem samt på människans godhet. Tillsammans undersöker man vad vänskap innefattar och betyder i barns liv.

I2 Olika sätt att leva

Grunderna för läroplanen

Eleverna reflekterar över frågan "Vem är jag?" och olika sätt att leva och tänka. Tillsammans undersöker man olika livsstilar, särskilt sådana som anknyter till elevens egen hem- och kulturbakgrund.

I3 Grunderna för ett gemensamt liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i grunderna för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av regler, förtroende, ärlighet och uppriktighet i olika vardagliga situationer och miljöer i sitt liv. De stiftar inledningsvis bekantskap med barnets rättigheter och barnets ställning i olika samhällen.

I4 Naturen och en hållbar framtid

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker olika levnadssätt i världen och reflekterar samtidigt över livets förgänglighet. Tillsammans fördjupar man sig i berättelser om världens uppkomst. Eleverna undersöker sin egen närmiljö och granskar hur de egna valen och handlingarna påverkar miljön. Eleverna försöker hitta betydelsefulla upplevelser som hör samman med naturen.

eGrunder