Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
• sophantering, sopsortering, återvinning;
• minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
• problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
• fröet gror
• iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer i närheten av skolan
• stannfåglar t.ex: tamduva, kaja, kråka, skata, talgoxe, blåmes
• strykfåglar t.ex: domherre, steglits, nötskrika
• bilder, läten, filmsnuttar, fågelskådning i närmiljön och hemma vid fågelbrädet
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
• identifiera och namnge de olika organismerna och deras livsmiljöer i närmiljön
• växtens delar, t.ex: vitsippa, tussilago, blåsippa, liljekonvalj
• svampens delar, trädets delar
• djuren får ungar
• flyttfåglar t.ex: ladusvala, sädesärla, stare
• myran
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
• röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken
• i skärgården gäller det sjövett, säkerhet på sjön och säkerhet på is
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
• teknik och vardagliga situationer
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
• eleverna funderar över vad som gör en människa glad och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande
• lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp
• medverka i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan
• fundera på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen
• träna emotionella färdigheter och främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själv och andra
• samarbeta och arbeta i olika grupper
• ta hand om egna och gemensamma saker
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
• eget forskningsarbete
• netikett
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
• naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider
• miljön och dess fenomen, såsom vädret
• veckodagar, månader, år
• kläder enligt väder
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
• eleverna får skapa en gårdskarta
• Pargas på kartan
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
|