Matematik

Grunderna för läroplanen

Under läsåret är den huvudsakliga uppgiften för bedömningen av lärandet att stödja och främja elevernas matematiska tänkande och kunskapsutveckling inom alla målområden. Bedömningen av matematiklärandet och responsen ska vara uppmuntrande. Eleverna ska sporras att utnyttja sina styrkor och att träna de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider.

Elevernas kunskapsnivå och förståelse av matematik kan utredas med hjälp av samtal, konkreta hjälpmedel, figurer eller skriftliga alster. De ska ha möjlighet att visa sina framsteg på olika sätt. Det är viktigt att vid sidan av korrekta lösningar även beakta på vilket sätt och hur obehindrat eleven räknar.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i matematik är följande

  • framsteg i förståelsen av talbegreppet och talföljder
  • framsteg i förståelsen av tiosystemet
  • framsteg i hur obehindrat eleven räknar
  • framsteg i förmågan att klassificera kroppar och figurer
  • framsteg i förmågan att använda matematik vid problemlösning.

Lokala läroplanen

Lahdessa matematiikan oppimista ja edistymistä arvioidaan monipuolisin menetelmin. Monipuoliset tiedolliset ja taidolliset työskentelytavat luovat hyvän perustan arviointiin.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar och attityder
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Lokal precisering
Toisella luokalla oppilasta ohjataan tunnistamaan omat vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan ja edistymisestään. Oppilasta kannustetaan yrittämään uudestaan virheitä pelkäämättä. Pelejä, leikkejä ja toiminnallisuutta käytetään apuna innostuksen ylläpitämisessä.
Arbetsfärdigheter
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
Toisella luokalla matematiikkaa yhdistetään muihin oppiaineisiin ja lähiympäristöön. Matematiikan taitoja kehitetään esimerkiksi pelejä ja leikkejä hyödyntäen. Oppilaalle annetaan mahdollisuus kysyä ja ihmetellä.
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Toisella luokalla harjoitellaan ratkaisun esittämistä suullisesti ja kirjallisesti. Apuna käytetään kuvia, ympäristöä ja käytettävissä olevia apuvälineitä.
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
Toisella luokalla päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja kehitetään toiminnallisuutta ja tutkivaa oppimista hyödyntäen.
Begreppsliga och ämnesspecifika mål
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
Toisella luokalla oppilaan matemaattisten merkintätapojen ja symbolien oppimista vahvistetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten yhdistelmien avulla. Oppilaalle annetaan mahdollisuus esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan erilaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
Toisella luokalla harjoitellaan lukukäsitteen ja kymmenjärjestelmän periaatetta sanallisesti, kuvallisesti, auditiivisesti, numeerisesti ja kinesteettisesti. Oppilasta kannustetaan kysymään ja tekemään omia havaintoja luvuista.
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
Toisella luokalla tutkitaan peruslaskutoimitusten ominaisuuksia ja periaatteita esimerkiksi matematiikkapelien avulla. Oppilasta kannustetaan havainnoimaan ja oivaltamaan matematiikkaa myös arkielämän tilanteissa.
M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräkningsstrategier
Lokal precisering
Toisella luokalla vahvistetaan oppilaan peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla. Kannustetaan kokeilemaan erilaisia laskutapoja ja vertailemaan niitä ryhmässä.
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
Toisella luokalla tutustutaan geometrisiin muotoihin ja niiden ominaisuuksiin esimerkiksi piirtämällä kuvia. Opetellaan tunnistamaan erilaisia muotoja lähiympäristöstä.
M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem
Lokal precisering
Toisella luokalla harjoitellaan vaiheittaisten toimintaohjeiden laatimista ja niiden noudattamista.

Innehåll

I1 Matematiskt tänkande

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

Lokala läroplanen

Ajattelun taitojen sisältöalue kuuluu kokonaisuudessaan toiselle luokalle. Ohjelmointiin tutustutaan toiminnallisesti.

I2 Tal och räkneoperationer

Grunderna för läroplanen

I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.

Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.

Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.

Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.

Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.

Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.

Lokala läroplanen

Toisella luokalla laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Vahvistetaan lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välistä yhteyttä. Erilaisiin lukuihin tutustutaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Vahvistetaan lukujen 1 – 10 hajotelmat.

Ohjataan käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Hyödynnetään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Harjoitellaan kertolaskua konkretian avulla ja opetellaan kertotauluja 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun välinen yhteys. Opetellaan vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

I3 Geometri och mätning

Grunderna för läroplanen

Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.

Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.

Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.

Lokala läroplanen

Toisella luokalla harjoitellaan tasogeometriaa ja kehitetään taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa.

Tutkitaan yhdessä kappaleita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan.

Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Vahvistetaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

I4 Informationsbehandling och statistik

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.

Lokala läroplanen

Toisella luokalla harjoitellaan keräämään ja tallentamaan tietoja sekä laatimaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

eGrunder