Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

Musiikin arvioinnissa korostuu ennen kaikkea toiminnallisuus. Oppilaan arviointi musiikinopetuksessa on jatkuvaa ja havainnointiin perustuvaa. Arvioinnissa keskitytään oppilaan osallistumiseen koulun musiikintunneilla. Mahdollisuuksien mukaan arvioinnissa otetaan huomioon itse- ja vertaisarviointi.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

Lahdessa toisella luokalla musisointi on kokonaisvaltaista ilmaisua käyttäen hyväksi laulua, soittoa, liikettä, leikkiä ja eri taiteenmuotoja (draama, kuvataide, tanssi). Harjoitellaan perussykkeen ja sanarytmin hahmottamista, mikä luo pohjan yhdessä musisoimiselle.

LAULAMINEN (T1-2, T4, T7-8)

  • yhteislaulua monipuolisesti

SOITTAMINEN (T1-2, T4, T7-8)

  • perussyke, sanarytmi
  • erilaisiin soittimiin tutustumista
  • soittimien oikea soittotapa
  • yhdessä soittaminen

MUSIIKIN KEHOLLINEN ILMAISU (T1-4, T7-8)

  • kehomotoriikka, kehorytmit
  • laululeikit
  • ilmaisu kokonaisvaltaisesti liikkuen
I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

Lokala läroplanen

Lahdessa toisella luokalla musiikin peruskäsitteistön opettelu tapahtuu toiminnallisin keinoin. Musiikillista keksintää harjoitellaan äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia tai teknologisia ilmaisutapoja käyttäen.

MUSIIKIN HAHMOTTAMINEN (T3-4, T6)

  • peruskäsitteisiin tutustuminen musisoinnin yhteydessä

LUOVA TUOTTAMINEN (T4-5, T7-8)

  • musiikillista keksintää eri ilmaisutapoja käyttäen
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

Lokala läroplanen

Lahdessa toisella luokalla kannustetaan oppilasta keskustelemaan musiikin kuuntelemiseen ja tekemiseen liittyvistä kokemuksista ja havainnoista. Lisäksi harjoitellaan vastuullista toimintaa yksin ja musisoivan ryhmän jäsenenä erilaisissa musiikin oppimisympäristöissä. (T1, T7-8) Mahdollisuuksien mukaan musiikkia opiskellaan oppiainerajat ylittäen.

Lahdessa toisella luokalla harjoitellaan keskittynyttä musiikinkuuntelutaitoa kuunnellen monipuolisesti erilaisia lyhyitä musiikkinäytteitä. Tutustutaan omaan musiikilliseen kulttuuriperintöön ja koulun juhliin liittyviin lauluihin.

KUUNTELU JA MUSIIKKITIETO (T3, T5)

  • kuuntelutaidon harjoittelu
  • musiikin kuuntelua monipuolisesti
  • omaan kulttuuriperintöön tutustuminen
I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

Lokala läroplanen

Ohjelmisto rakentuu edellämainittuja sisältöalueita (S1-3) toteuttaen. Ohjelmistoa käsitellään monimuotoisesti kuunnellen, laulaen, soittaen, liikkuen, leikkien sekä improvisoiden (T1-6).

eGrunder