Betydelse, värderingar och attityder |
M1 bibehålla elevens inspiration och intresse för matematik samt stödja elevens positiva självbild och självförtroende
Lokal precisering
Kuudennella luokalla motivoidaan oppilasta matematiikan opiskeluun arkielämän esimerkkien avulla.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera vilka delområden i matematiken och studiemetoder som motiverar hen. Eleven strävar efter att förstärka sin positiva självbild och sitt självförtroende i sina matematikstudier.
|
|
|
Arbetsfärdigheter |
M2 handleda eleven att uppfatta samband i det som hen lär sig
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar samband mellan det som hen lär sig. Hen beskriver och förklarar sina observationer.
|
Samband mellan det som hen lärt sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva och förklara vad sambanden mellan det som hen lär sig beror på.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uppfattar och ger exempel på samband mellan det som hen lär sig.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uppfattar samband mellan det som hen lär sig och ger exempel under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uppfattar under handledning samband mellan det som hen lär sig.
|
M3 handleda eleven att utveckla sin förmåga att ställa frågor och dra motiverade slutsatser utifrån sina observationer
Lokal precisering
Oppilasta ohjataan esittämään matemaattisia kysymyksiä ja perusteltuja päätelmiä erilaisia apuvälineitä hyödyntäen.
Mål för elevens lärande
Eleven ställer frågor och kan dra motiverade slutsatser utifrån sina observationer.
|
Förmåga att ställa frågor och slutledningsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framställer frågor som stöder det område som studeras.
Eleven kan framställa klara motiveringar för sina slutsatser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan framställa frågor i anknytning till det område som studeras och kan ge motiveringar för sina slutsatser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att framställa matematiska frågor.
Eleven kan under handledning presentera motiveringar för sina slutsatser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven observerar vad hen behöver hjälp med.
Eleven kan under handledning göra observationer och sammanställa information för att kunna dra slutsatser.
|
M4 uppmuntra eleven att presentera sina lösningar och slutledningar för andra med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Mål för elevens lärande
Eleven presenterar sina slutledningar och lösningar genom att använda olika framställningsformer.
|
Förmåga att presentera lösningar och slutledningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven presenterar sin slutledning och sina lösningar med en framställningsform som är lämplig för situationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven presenterar sin slutledning och sina lösningar, vid behov med en annan framställningsform.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven presenterar sin slutledning och sina lösningar med någon framställningsform.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om sin slutledning och presenterar under handledning sina lösningar med någon framställningsform.
|
M5 handleda och stödjaeleven i utvecklingen avförmågan att lösa problem
Lokal precisering
Kuudennella luokalla oppilasta kannustetaan käyttämään itselle sopivia ja tarkoituksenmukaisia ilmaisutapoja sekä hyödyntämään kriittisesti eri lähteitä matemaattisen tiedon etsimisessä ja tuottamisessa. Harjoitellaan esittämään ja arvioimaan omia ja toisten tuotoksia myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen.
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika strategier i problemlösning.
|
Problemlösningsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma hur fungerande och effektiv hens lösningsmetod är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja och använda ett fungerande sätt för att lösa ett problem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven prövar på ett sätt som leder till en korrekt lösning på ett problem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning använda något sätt för att lösa ett problem.
|
M6 handleda eleven att utveckla förmågan att bedöma hur ändamålsenlig en lösning är och om resultatet är rimligt
Lokal precisering
Syvennetään taitoa arvioida ratkaisun järkevyyttä yrityksen ja erehdyksen kautta erilaisissa tilanteissa, oppimisympäristöissä ja vuorovaikutuksesssa muiden kanssa.
Mål för elevens lärande
Eleven bedömer hur förnuftig en lösning är och om resultatet är rimligt.
|
Förmåga att bedöma en lösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven bedömer och motiverar sin lösning och hur rimligt resultatet är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven granskar kritiskt sin lösning och hur rimligt resultatet är.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven reflekterar över hur rimligt hens resultat är och bedömer sin lösning under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning uppfatta hur rimligt ett resultat är.
|
Begreppsliga och ämnesspecifika mål |
M7 handleda eleven att förstå och använda matematiska begrepp och symboler
Lokal precisering
Kuudennella luokalla matemaattisten käsitteiden ja merkintöjen käyttöä syvennetään sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla.
Mål för elevens lärande
Eleven använder och förstår matematiska begrepp och beteckningar.
|
Förståelse och användning av matematiska begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förstår och använder korrekta begrepp och beteckningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder matematiska begrepp och korrekta beteckningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till matematikens begrepp och använder i regel korrekta beteckningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen matematiska begrepp under handledning och övar på beteckningar.
|
M9 stödja eleven att utveckla talbegreppet till positiva rationella tal och negativa heltal
Lokal precisering
Vahvistetaan murtolukujen ja desimaalilukujen välisen yhteyden ymmärtämistä. Harjoitellaan negatiivisia kokonaislukuja arkielämän esimerkkien avulla.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår begreppen positiva rationella tal och negativa heltal.
|
Förståelse av talbegreppet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder positiva rationella tal och negativa heltal som del av problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda positiva rationella tal och negativa heltal i räkneoperationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan placera bråktal i storleksordning och kan ge exempel på användning av negativa tal.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan placera negativa tal i storleksordning och jämför under handledning storleken på bråktal.
|
M11 handleda eleven att observera och beskriva geometriska egenskaper hos kroppar och figurer samt introducera eleven i geometriska begrepp
Lokal precisering
Kuudennella luokalla harjoitellaan piirtämään ja rakentamaan geometrisia peruskappaleita. Harjoitellaan mittakaavan käyttöä sekä symmetriaa.
Mål för elevens lärande
Eleven observerar och beskriver geometriska egenskaper hos kroppar och figurer.
Eleven känner till geometrins grundbegrepp samt symmetrier med avseende på en linje och en punkt.
|
Geometriska begrepp och förmåga att observera geometriska egenskaper
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda egenskaper hos figurer och kroppar i problemlösning.
Eleven kan rita förminskningar och förstoringar på figurer och bestämma skalan utgående från givna mått.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven observerar och beskriver egenskaper hos figurer och kroppar.
Eleven ritar symmetriska figurer med avseende på en punkt eller en linje genom att använda koordinatsystemet.
Eleven kan använda en given skala.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven observerar och beskriver sambanden mellan en punkt, sträcka, linje och vinkel.
Eleven känner igen figurer som är symmetriska med avseende på linje.
Eleven kan under handledning förstora eller förminska en figur.
Eleven kan placera ut en given punkt i koordinatsystemet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och nämner de vanligaste geometriska figurerna och kropparna samt deras delar.
Eleven kan rita de vanligaste geometriska figurerna.
|
M13 handleda eleven att utarbeta och tolka tabeller och diagram samt använda statistiska nyckeltal samterbjuda eleven upplevelser om sannolikhet
Mål för elevens lärande
Eleven utarbetar och tolkar tabeller och diagram samt använder statistiska nyckeltal.
Eleven kan bestämma antalet av alla händelser och av de önskade händelserna och kan beräkna sannolikhet.
|
Att göra och tolka tabeller och diagram samt klassisk sannolikhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utnyttjar tabeller, diagram samt typvärdet och medelvärdet.
Eleven kan med hjälp av en händelse bestämma den motsatta händelsen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra en användbar beskrivning med tabell eller diagram.
Eleven kan avgöra vilket av alternativen som är mest sannolikt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan tolka olika diagram.
Eleven kan be-stämma typvärdet och beräkna medelvärdet.
Eleven kan beräkna det efterfrågade antalet alternativ och det totala antalet alternativ.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra en tabell på observationerna och läsa ett stapeldiagram.
Eleven kan plocka ut den observation som det finns flest värden på och kan under handledning beräkna medelvärdet av tal.
Eleven känner igen en säker händelse.
|
M14 inspirera eleven att utarbeta instruktioner som datorprogram i en visuell programmeringsmiljö
Lokal precisering
Oppilasta innostetaan ja kannustetaan toimintaohjeiden laatimiseen harjoittelemalla ohjelmointia. Hyödynnetään oppilaan omaa osaamista yhteistoiminnallisissa oppimistilanteissa.
Mål för elevens lärande
Eleven utarbetar ett program i en visuell programmeringsmiljö.
|
Visuell programmering
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder visuell programmering i problemlösning. Eleven kan utvärdera programmet och editera det så att det kan användas för ett specifikt ändamål.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan programmera ett fungerande program i en visuell programmeringsmiljö, i vilket villkors- och upprepningsstrukturer används.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan sätta till en villkors- eller upprepningsstruktur i ett färdigt program. Hen kan söka efter ett fel i programmet och korrigera felet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven testar ett färdigt program och identifierar vad olika kommandon utför i praktiken.
|