Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Tavoitteeseen pyritään toiminnallisesti, lapsilähtöisesti ja tarjoamalla mahdollisuuksia tutkia ja kokea.
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Annetaan lapsille mahdollisuuksia tehdä projekti.
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Lapsia kannustetaan huolehtimaan oman luokan lisäksi pihan siisteydestä.
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Ruokitaan lasten uteliaisuutta liikkumalla ja tutkimalla lähiympäristöä sekä tutustumalla kotiseutuun.
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Aikaansaadaan lasten kanssa ”ongelma”, johon haetaan pienessä ryhmässä vastauksia.
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Annetaan mahdollisuus havainnointiin ja kokeiluihin lähiympäristössä yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen (esim.luuppi) ja tuloksia esitellään monin tavoin esim. kirjallisina ryhmätöinä tai esitysgrafiikkaesityksinä.
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Lapset kuvailevat, vertailevat ja luokittelevat sekä nimeävät monipuolisesti elinympäristöjä (esim. metsä, piha: kasvit ja eläimet) ja tilanteita.
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Turvallinen liikkuminen koulussa, liikenteessä ja lähiympäristössä (draama). Harjoitellaan hätäpuhelujen tekoa, pientä hätäensiapua (draama). Opetellaan annettujen ohjeiden noudattamista (draama). Mietitään yhdessä perusteluja eri toimintatilanteisiin.
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Annetaan mahdollisuus lapsille keksiä ja rakentaa joku laite, jossa on esim. liikkuva osa (projekti).
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Harjoitellaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan toisen huomioon.
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa ryhmissä tiedon hankkimiseen. Taltioidaan havaintoja esitysgrafiikoin.
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Ohjataan lasta havainnoimaan lähiympäristöä, ihmisten toimintaa ja ilmöitä (liike, vedenkierto) ja syvennetään niihin liittyviä käsitteitä, erityisesti eri tieteenalojen (bg,ge, fyke ja terv.tieto) käsitteitä käyttäen.
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Käytetään yksinkertaisia malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina (esim. eliöiden jako, koulun lähiympäristön kartta).
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Tarjotaan lapsille tilaisuuksia ilmaista itseään ja perustella mielipiteitään ja näkemyksiään.
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Harjoitellaan itsetutkimusta oman hyvinvoinnin edistämiseksi (esim. nukunko riittävästi, syönkö terveellisesti jne.).
|