Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider. Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning. Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt, inte endast skriftligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de överenskomna målen uppnåtts. Eleverna ska öva sig att observera sitt eget lärande och sin aktivitet. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i omgivningslära är följande

  • framsteg i förmågan att undersöka, agera och röra sig i närmiljön
  • framsteg i förmågan att iaktta och observera
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och säkert
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp.

Lokala läroplanen

Arviointi tulee olla monipuolista; arvioidaan oppilaan edistymistä lähiympäristön tutkimisessa, toimimisessa ja liikkumisessa, havaintojen tekemisessä, turvallisen toimimisen taidoissa ja ryhmässä toimimisen taidoissa

Oppilas suorittaa itsearviointia säännöllisesti

Mål

Mål
Betydelse, värderingar, attityder
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Tavoitteeseen pyritään toiminnallisesti, lapsilähtöisesti ja tarjoamalla mahdollisuuksia tutkia ja kokea.
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Tarjotaan lapsille onnistumisen elämyksiä.
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Lapsia ohjataan huolehtimaan oman luokan siisteydestä.
Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Ruokitaan lasten uteliaisuutta liikkumalla ja tutkimalla lähiympäristöä.
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Herätetään lasten uteliaisuutta ja annetaan mahdollisuus ihmetellä ja kysellä.
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Annetaan mahdollisuus havainnointiin ja kokeiluihin koulussa eri aisteja käyttäen. Tulokset esitetään suullisesti tai piirtäen.
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Lapset kuvailevat, vertailevat ja luokittelevat sekä nimeävät eliöitä, ilmiöitä ja materiaaleja.
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Turvallinen liikkuminen koulussa, liikenteessä ja lähiympäristössä (draama). Harjoitellaan hätäpuhelujen tekoa, pientä hätäensiapua (draama). Opetellaan annettujen ohjeiden noudattamista (draama).
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Tutustutaan mm. sähköön ja veteen ja mietitään omaa toimintaa kestävän kehityksen kannalta.
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Harjoitellaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan toisen huomioon.
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Käytetään yhdessä tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa. Annetaan mahdollisuus lapsille havaintojen taltioimiseen kuvaamalla (esim. digikamera, tabletti).
Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Ohjataan lasta havainnoimaan lähiympäristöä, ihmisten toimintaa ja ilmöitä (sää) ja nimetään niihin liittyviä käsitteitä.
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Käytetään yksinkertaisia kuvia ympäristön kuvaajina (esim. koulun pihakartta).
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Tarjotaan lapsille tilaisuuksia ilmaista itseään ja perustella mielipiteitään ja näkemyksiään.
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Ohjataan lasta huomaamaan riittävän unen, liikunnan ja säännöllisen ruokailun merkitys liittyen omaan hyvinvointiin ja terveyteen.

Innehåll

I1 Att växa och utvecklas

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna får en uppfattning om människokroppens olika delar och livsfunktioner samt om livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling i huvuddrag. Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern.

Lokala läroplanen

itsensä ja muiden arvostaminen, tunnetaidot ja mielen hyvinvointi, fyysinen koskemattomuus, kehon osat, oman ikäkauden kasvu ja kehitys (muutos koululaiseksi), yhteistyön harjoittelu erilaisissa ryhmissä, arjen tilanteiden harjoitteleminen (esim. säänmukainen pukeutuminen)

I2 Livet hemma och i skolan

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till livet hemma och i skolan. Lärmiljöerna iakttas ur säkerhetsperspektiv. Eleverna får öva att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken. De fördjupar sig i säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till att dessa behövs. Begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära används för att beskriva fenomen, teknik och vardagliga situationer, till exempel att klä sig enligt väderlek. Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.

Lokala läroplanen

turvallinen oppimisympäristö, toimiminen lähiympäristössä ja liikenteessä, fyysinen koskemattomuus, turvataidot (hätäpuhelun soittaminen), ilmiöiden käsitteellistäminen (esim. veden eri olomuodot), kiusaamisen ehkäisy, käytöstavat (ruokailu, välitunnit, oppitunnit, juhlat yms.)

I3 Närmiljön och dess förändringar

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön. Naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider studeras. Miljön och dess fenomen, såsom vädret, beskrivs med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleverna får skapa en gårdskarta över ett bekant område för att lära sig att förstå idén med kartor.

Lokala läroplanen

Tutkitaan luontoa, nimetään yleisimpiä eliölajeja, havainnoidaan luontoa kaikkina vuodenaikoina, sään tarkastelu

I4 Att undersöka och experimentera

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Man experimenterar och hittar tillsammans på alternativ och lösningar till vardagliga problem. Man iakttar rörelse och funderar på orsaker till att en rörelse förändras. Småskaliga experiment och undersökningar görs i närmiljön och genom att odla växter.

Lokala läroplanen

Tutkimuksen tekeminen yhdessä opettajajohtoisesti (esim. kasvin kasvattaminen), arjen ongelmien ratkaiseminen

I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer. Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas. Man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande.

Lokala läroplanen

Perehdytään elämän perusedellytyksiin (ravinto, vesi, ilma, lämpö ja huolenpito), harjoitellaan terveyttä edistäviä tekijöitä, pohditaan asioita, jotka tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa

I6 Att träna en hållbar livsstil

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall. Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.

Lokala läroplanen

Pohditaan omien tekojen vaikutusta muille ihmisille ja lähiympäristölle, harjoitellaan omien ja yhteisten tavaroiden huolehtimista, harjoitellaan kierrätystä luokassa ja ruokalassa, pyritään edistämään kouluyhteisön hyvinvointia

eGrunder