Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Ohjata oppilasta kuuntelemaan ja osallistumaan samanaikaisesti musisoivan ryhmän jäsenenä ja yksilönä kannustaen ja rohkaisten.
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Ohjata oppilasta laulamaan ryhmän jäsenenä sanastoltaan haasteellisempia lastenlauluja ja soittamaan yhdessä muiden kanssa keho-, rytmi- ja laattasoittimin.
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Kannustaa oppilasta eläytymään kuulemiinsa monipuolisiin musiikkinäytteisiin, havainnoimaan ääniympäristöä ja keskustelemaan kuulemastaan.
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Kannustaa oppilaita tuottamaan omia musiikillisia ideoita ryhmässä.
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Ohjata oppilasta tutustumaan suomalaiseen kansanmusiikkiin.
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Auttaa oppilasta vahvistamaan 1. luokalla opittuja merkintätapoja ja tutustumaan lisäksi seuraaviin merkintätapoihin: rakenne (säkeistö-kertosäe), kertausmerkki, sävelkorkeus (korkea-matala)
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Ohjata oppilasta käsittelemään käytettävissä olevia soittimia ja musiikin opetusmateriaalia tarkoituksenmukaisesti.
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Tarjota oppilaille mahdollisuuksia esiintyä.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

erilaiset laulut lapsen omasta ympäristöstä ja kulttuurista

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

Lokala läroplanen

peruskäsitteet, melodia, korkeat ja matalat äänet, voimakkuudet, rytmin hahmottaminen, pitkät ja lyhyet sävelet, duuriin ja molliin tutustuminen, sointiväri, harmonia ja muoto

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

Lokala läroplanen

ääniympäristöihin tutustumista

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

Lokala läroplanen

Ilon ja onnistumisen kautta. Muuten syvenetään jo opittuja asioita

eGrunder