Främmande språk, A1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Syftet med bedömningen under läsåret är i första hand att handleda lärandet med hjälp av uppmuntrande respons. Lärarens respons ger eleverna möjlighet att bli medvetna om målen för lärandet samt om sina egna kunskaper och hur de kan utvecklas. För att studierna ska framskrida är det viktigt att läraren ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt. Eleverna övar med hjälp av lärarens handledning sina kunskaper i själv- och kamratbedömning som en del av språkstudierna.

I slutet av läsåret ska läraren ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A1-språket som baserar sig på lärarens iakttagelser av elevernas kunskaper i relation till samtliga mål som ställts upp i läroplanen. Då läraren bedömer elevernas lärande ska hen se till att eleverna har möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt.


Lokala läroplanen

Keski-Savon kouluissa oppilas saa palautetta koko lukuvuoden ajan. Palaute on kannustavaa ja ohjaa oppilasta tiedostamaan omaa oppimistaan. Väliarviointia voidaan antaa arviointikeskustelussa, Huomioita muista oppiaineista -kohdassa. Lukuvuositodistuksessa annetaan sanallinen arviointi käyttäen Keski-Savossa käytössä olevaa arviointiasteikkoa.

Mål

Mål
M1 Eleven bekantar sig med olika språk och kulturer i skolan, närmiljön och i Finland. Eleven handleds att känna igen målspråket och kunna skilja det från andra språk.
Lokal precisering
Oppilas tutustuu muutamiin Suomessa puhuttaviin kieliin ja niihin liittyviin kulttuureihin. Oppilaan kyky tunnistaa englannin kieli muista kielistä vahvistuu.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta språklig och kulturell mångfald i sin vardag samt lär sig känna igen målspråket och skilja det från andra språk hen kan. (används inte som bedömningsgrund)
M2 Handleda eleven att värdesätta sin egen språkliga bakgrund samt språklig och kulturell mångfald.
Lokal precisering
Oppilas arvostaa omaa äidinkieltään. Oppilaan tuntemus eri kieli- ja kulttuuriryhmistä laajenee.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig värdesätta sin egen språkliga bakgrund och olika språk och kulturer. (används inte som bedömningsgrund)
M3 Erbjuda eleven möjligheter att samarbeta med andra och fungera i grupp.
Lokal precisering
Oppilaan yhteistyö- ja ryhmätyötaidot vahvistuvat.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samarbeta och fungera i grupp med andra.
M4 Handleda eleven att göra iakttagelser om språket och språkbruket och utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
Lokal precisering
Oppilas oppii rohkeasti päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä. Oppilas tekee havaintoja arkipäivän kielenkäyttötilanteissa ja ymmärtää, että vuorovaikutuksessa tärkeintä on viestin välittyminen. Oppilas tiedostaa, että puhekieli on erilaista kuin kirjoitettu kieli.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig gissa och härleda ords och uttrycks betydelser samt att göra iakttagelser om språket och språkbruket. (används inte som bedömningsgrund)
M5 Eleverna bekantar sig tillsammans med olika sätt att lära sig språk och prövar vilka sätt att lära sig som passar dem själva bäst. Eleverna övar tillsammans att ställa upp mål för sina språkstudier.
Lokal precisering
Oppilas kokeilee ja harjoittelee itselleen sopivia kielenopiskelutapoja. Asetetaan yhdessä opiskelutapoihin liittyviä tavoitteita.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig känna igen, pröva på och öva samt använda olika färdigheter för språkstudier.
M6 Uppmuntra eleven att använda språket på ett mångsidigt sätt i olika kommunikationssituationer.
Lokal precisering
Rohkaistaan oppilasta käyttämään englantia erilaisissa suullisissa tilanteissa esimerkiksi itsestä kertominen, asiointi kaupassa ja ruokailutilanteet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda språket i några ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer med stöd av sin samtalspartner.
M7 Handleda eleven att använda olika non-verbala tillvägagångssätt samt olika sätt för att härleda ords betydelse. Uppmuntra eleven att uttrycka sina egna iakttagelser och sina svårigheter att förstå budskapet.
Lokal precisering
Ohjataan oppilasta hyödyntämään myös sanastoja ja TVT-taitoja vuorovaikutustilanteiden apuna. Rohkaistaan oppilasta tuomaan esille omia oivalluksia ja osaamista.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda non-verbala hjälpmedel, till exempel gester, miner, ordförråd och digitala färdigheter för att klara av kommunikationssituationer. Eleverna lär sig gissa eller härleda enskilda ords betydelse. Eleven lär sig uttrycka att hen har förstått budskapet. Eleven lär sig framföra sina egna iakttagelser.
M8 Uppmuntra eleven att använda språket på ett för kommunikationssituationen och kulturen lämpligt sätt.
Lokal precisering
Oppilas saa tietoa kulttuurien erilaisuudesta esimerkiksi koulunkäynti ja juhlaperinteet. Rohkaistaan ja ohjataan oppilasta käyttämään lyhyitä suullisia ja kirjallisia viestejä oman taitotasonsa mukaisesti.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda ett antal för språket och kulturen vanliga artighetsfraser.
M9 Handleda eleven att förstå målspråkets vanligaste ord och uttryck i kommunikationssituationer som är bekanta för eleven.
Lokal precisering
Luoda oppilaalle rohkaiseva ja kannustava oppimisympäristö, jossa kommunikointi on tärkeämpää kuin virheettömyys. Ohjataan oppilasta päättelemään ja ymmärtämään tyypillisiä arkisissa tilanteissa käytettäviä sanoja ja ilmaisuja.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig förstå ett antal ord och uttryck som hen hör och ser.
M10 Handleda eleven att i olika situationer som är bekanta för eleven använda de vanligaste orden och uttrycken på målspråket, särskilt i tal, samt att träna uttalet.
Lokal precisering
Ääntämisen lisäksi harjoitellaan sanojen ja ilmaisujen kirjoittamista.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig använda de vanligaste orden och uttrycken samt att uttala dem förståeligt.

Innehåll

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I1 I undervisningen reflekterar man tillsammans över vilka språk som talas i skolan, närmiljön samt i Finland och man bekantar sig med de olika kulturerna. Eleverna diskuterar vilka likheter och olikheter det finns mellan olika språk.

Lokala läroplanen

Tutustutaan Suomessa puhuttaviin kieliin ja eri kulttuureihin. Englannin kielen fraasien ja sanaston käyttö laajenee.

Laaja-alainen osaaminen: L1,L2,L5,L7

Kulturell mångfald och språklig medvetenhet

Grunderna för läroplanen

I2 Eleverna funderar tillsammans på den språkliga och kulturella mångfaldens betydelse och värde för olika gemenskaper.

Lokala läroplanen

Tutustutaan oman äidinkielen piirteisiin, esimerkiksi murteisiin ja paikallisiin ilmaisuihin. Havainnoidaan eri kielenkäyttötilanteita omassa luokassa ja koulussasekä pohditaan kielitaidon merkitystä.

Laaja-alainen osaaminen: L1,L2

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I3 Eleverna övar att samarbeta och arbeta parvis och i grupper.

Lokala läroplanen

Tehdään pari- ja ryhmätöitä käyttäen toiminnallisia opetusmenetelmiä, esimerkiksi pelejä, leikkejä, loruja, lauluja ja draamaa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L6

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I4 I undervisningen iakttar man huvudsakligen talat språk. Eleverna övar på att härleda ords betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen eller andra språkkunskaper.

Lokala läroplanen

Päätellään ilmauksia arkipäivän kielenkäyttötilanteissa, mm. usein toistuvat ohjeet ja fraasit, vertaillaan suomen ja englannin kieltä ja huomataan eroja sekä yhtäläisyyksiä, kuten lainasanat.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L4, L5

Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

I5 Eleverna diskuterar och funderar hur och på vilka olika sätt man kan lära sig språk. Eleverna övar olika sätt att lära sig språk. Eleverna övar på att utvärdera både sina egna och sina klasskamraters språkkunskaper med hjälp av till exempel den europeiska språkportfolion.

Lokala läroplanen

Harjoitellaan kieltä esimerkiksi puhumalla, toistamalla, kuuntelemalla ja mallista kirjoittamalla. Asetetaan yhdessä tavoitteita ja harjoitellaan arvioimaan tavoitteiden toteutumista. Pääpaino ensimmäisellä luokalla on suullisessa ilmaisussa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L7

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I6 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. En central del av innehållet i undervisningen är att använda språket för olika syften, till exempel för att hälsa, säga adjö, berätta om sig själv samt för olika situationer i vardagen. Eleverna tränar ett artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer. Som en del av kommunikationen tränar eleverna ordförråd samt strukturer och fraser till exempel med hjälp av sång, lek, drama och spelifiering.

Lokala läroplanen

1.lk ja 2.lk Rohkaistaan oppilasta käyttämään vierasta kieltä virheistä välittämättä. Aiheita valitaan yhdessä oppilaiden elämänpiiristä ja englanninkielisten maiden perinteestä mm. juhlapäivät. Aihealueina mm. minä itse, perhe, ystävät ja kielenkäyttö asiointitilanteissa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L4, L6, L7

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I7 I undervisningen diskuterar och funderar man över hur man ska agera om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Eleverna övar att använda olika hjälpmedel för att kommunicera, till exempel att använda gester och att rita. Eleverna övar att härleda ords betydelse utifrån kontexten, allmänbildningen eller andra språkkunskaper. Eleverna lär sig uttryck som behövs då det uppstår svårigheter med att förstå budskapet.

Lokala läroplanen

1.lk ja 2.lk Havainnoidaan ja harjoitellaan erityisesti ääntämistä ja intonaatiota sekä puhutun kielen kuuntelemista ja puheen tuottamista. Hyödynnetään opiskelussa TVT-laitteita.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I8 Eleven får vänja sig vid att använda de för språket och kulturen vanligaste artighetsfraserna i vardagliga kommunikationssituationer, till exempel för att hälsa, säga adjö, tacka och be om hjälp. Eleverna övar på olika naturliga sätt att reagera i kommunikationssituationer.

Lokala läroplanen

1.lk ja 2.lk Harjoitellaan ja omaksutaan yksinkertaisissa arkisissa tilanteissa tarvittavaa sanastoa, ilmaisuja ja lauseita leikkien, laulujen, lorujen ja pelien avulla.

Laaja-alainen osaaminen: L2, L4, L6, L7

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter

Grunderna för läroplanen

I9 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna får i första hand ta del av talade texter och så småningom även skrivna texter samt språket som hörs och syns i vardagen. Eleverna övar på målspråkets uttal, betoning av ord och satsbetoning samt talrytm och intonation. Eleverna övar att förstå språket med hjälp av till exempel sång, lek, ramsor, berättelser och bilder.

Lokala läroplanen

1.lk ja 2.lk Annetaan oppilaalle mahdollisuus käyttää ilmaisuja koulupäivän aikana toistuvissa tilanteissa. Opetuksessa hyödynnetään TVT-laitteita ja sovelluksia sekä mahdollisuuksien mukaan kutsutaan vieraaksi natiiveja kielenkäyttäjiä.

Opitaan ymmärtämään keskeistä sanastoa esimerkiksi seuraavista aihealueista:

Tervehtiminen ja hyvästely, itsensä esittely, kohteliaita sanontoja, numeroita ja iän kertominen, värit, viikonpäivät, perhe, lemmikkieläimet, maatilan eläimet, ruuat ja juomat, säätila, vuodenajat, kehonosat, vaatteet, koulutarvikkeet, harrastukset, juhlapäivät, tavallisimpia verbejä ja adjektiiveja.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

I10 Innehållet väljs utgående från elevernas vardag och egna intressen. Innehållet väljs tillsammans med eleverna. Eleverna övar mycket och på ett mångsidigt sätt målspråkets uttal, betoning av ord och satsbetoning samt talrytm och intonation. Eleverna övar ord och satsstrukturer som en del av kommunikationen i situationer som är bekanta för eleverna med hjälp av till exempel bilder, sång, lek, ramsor, berättelser, drama och spelifiering. Eleverna ges så småningom möjlighet att öva sig att skriva.

Lokala läroplanen

1.lk ja 2.lk Harjoitellaan käyttämään keskeistä sanastoa esimerkiksi seuraavista aihealueista:

Tervehtiminen ja hyvästely, itsensä esittely, kohteliaita sanontoja, numeroita ja iän kertominen, värit, viikonpäivät, perhe, lemmikkieläimet, maatilan eläimet, ruuat ja juomat, säätila, vuodenajat, kehonosat, vaatteet, koulutarvikkeet, harrastukset, juhlapäivät, tavallisimpia verbejä ja adjektiiveja.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

eGrunder