Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Oppilas tutustuu käsitteisiin Jumala, Jeesus, enkeli, raamattu, opetuslapsi ja seurakunta. Oppilas tutustuu seurakunnan eri ammatteihin. Oppilas tutustuu Uuden Testamentin kertomuksiin Jeesuksen elämänvaiheista ja muutamista hänen opetuksistaan. Oppilas tunnistaa ristin yhtenä luterilaisen kirkon symboleista.
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Oppilas tutustuu kirkkovuoteen juhlapyhien kautta: adventti, joulu, loppiainen, pääsiäinen, Mikkelinpäivä ja/tai Marian ilmestymisen päivä, pyhäinpäivä. Oppilas tutustuu oman seurakunnan juhliin: avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Oppilas osallistuu yhteisiin harjoituksiin ja tehtäviin yhtenä ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuuta tehtävän loppuunsaattamisesta
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Oppilas osaa kuunnella toisten mielipiteitä ja ajatuksia. Oppilas osaa ilmaista ja perustella omia mielipiteitään.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Undervisningen inleds med att eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och släkt. Man uppmärksammar eleverna på att det finns olika slag av familjer. Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa. I undervisningen behandlas också livets högtider inom kristendomen, deras innehåll och innebörd. Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen behandlas i undervisningen. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen. Den kristna gudsbilden och kyrkobyggnaden behandlas i undervisningen.

Lokala läroplanen

Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin oppilaan ikätason mukaisesti. Opetuksessa käsitellään elämänkaareen liittyviä kristillisiä juhlia, niiden sisältöä ja merkityksiä. Käsitellään oppilaan kokemuksia vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyvistä juhlista. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen. Opiskellaan eri aihepiireihin liittyviä virsiä ja musiikkia.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas.

Lokala läroplanen

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Huomioidaan kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnets rättigheter. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa. Centralt innehåll är etisk reflektion, FN:s konvention om barnets rättigheter och Den gyllene regeln. Man reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser. Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

Lokala läroplanen

Käsitellään elämän kunnioittamisen ja ihmisarvon merkitystä. Jatketaan oppilaan elämänkysymysten pohdintaa ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Tutustutaan YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen ja Kultaiseen sääntöön. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Vahvistetaan eettistä pohdintaa, harjoitellaan tunnetaitoja sekä empatiakykyä ja hyväksymään erilaisuutta.Opetellaan kantamaan vastuuta omista teoista ja niiden seurauksista, toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

eGrunder