Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Vantaalla 2. luokalla opetetaan tästä sisältöalueesta seuraavat asiakokonaisuudet:
Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista
Ohjataan käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla
Kehitetään yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0 – 100
Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi
Harjoitellaan konkretisoimaan yhteen- ja vähennyslaskuja erilaisissa tilanteissa
Ymmärretään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10
Luodaan pohjaa ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys
Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustuu kertolaskun liitännäisyyteen
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin