Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee vuoron odottamista, vuoron antamista ja kuuntelemiseen keskittymistä esimerkiksi miettimällä valitusta aiheesta oma mielipide, kertomalla oma mielipide vuorollaan ja keskustellemallaOppilas harjoittelee toisten ajattelun kuuntelemista myös erilaisten tarinoiden, kertomusten ja dokumenttien kautta
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu ajattelun ja tunteiden ilmaisuunOppilas harjoittelee saman tunteen ilmaisua eri tilanteissaOppilas vertailee pikkulapsen tunneilmaisua koululaisen tai aikuisen tapaan ilmaista sama tunne
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee toisten kuuntelemistaOppilas harjoittelee olemaan vähättelemättä tai suuttumatta erilaisesta tavasta ajatella
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kysymysten tekemistä arkikokemuksien herättämän ihmetyksen kauttaOppilas harjoittelee perustelemaan väitteitä omien mielipiteiden perustelun kautta
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii arjen asioita, kuten mikä on reilua, onko joku asia oikein tai väärin, voiko joku asia olla samaan aikaan oikein ja väärinOppilas harjoittelee miettimään, miten paljon voi omalla toiminnallaan vaikuttaa, mitä seuraavaksi tapahtuu
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi arkikokemuksia; jos tilanteessa on toiminut väärin, miten sitä voisi seuraavalla kerralla välttääOppilas pohtii millainen on hyvä ihminen ja miten sellaiseksi voi itse tulla
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu lähiympäristön tapakulttuuriin, kuten suomalaiset vuotuisjuhlat ja niiden vaikutus koulun arkeen, esimerkiksi arkipyhät ja lomatOppilas pohtii, millainen on oman ryhmän, koulun ja Vantaan tapakulttuuri, esimerkiksi Vantaa-päivä ja maalaismarkkinatOppilas voi perehtyä liputuspäiviinOppilas tutustuu eri kulttuurien vuotuistapoihin; voidaan keskustella esimerkiksi pyhäinpäivän, halloweenin, kekrin, samhain ja dia de muertos -päivien yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii toisten ihmisten huomioimisen, auttamisen ja tasapuolisuuden merkitystä yhteiselämässäOppilas pohtii mitä eroa on tavalla, säännöllä ja lailla. Mitä tapahtuisi, jos niitä ei olisi? Esimerkiksi jos ei olisi sääntöjä liikenteessäOppilas pohtii ajankohtaisissa asioissa hyvän, oikean ja väärän erojaOppilas miettii esimerkiksi kertomusten tai elokuvan pohjalta, miten ystäviä saadaan? Miten saa mukaan sellaisen, joka itse ei hakeudu toisten seuraan? Mikä tekee ihmisestä hyvän tai pahan?Oppilas hankkii tietoa maailman eri puolilla olevien lasten arkipäivästä ja ympäristöstäOppilas tutustuu lapsen oikeuksiin ikäkaudelle sopivalla tasolla
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas huolehtii omista tavaroista ja luokkaympäristöstäOppilas tutustuu koulun lähiluontoon ja omaan lähialueeseenOppilas oppii arvostamaan ja kunnioittamaan ympäristönsä omaleimaisuuttaOppilas harjoittelee havainnoimaan elottoman ja elollisen luonnon eroa

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas harjoittelee keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua

  • Oppilas pohtii yhdessä muiden kanssa hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä

  • Oppilas tutkii ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä

  • Omista asioista kertominen myös kirjallisesti: perhe, harrastukset ja kaverit

  • Erilaisten tunnetilojen ilmaisu esimerkiksi piirtämällä, puhumalla ja kirjoittamalla.

  • Omien mielipiteiden ilmaisu ja toisten kuunteleminen

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas pohtii muiden kanssa ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella

  • Oppilas tutkii erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan

  • Erilainen arki perheissä

  • Juhlat

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas perehtyy ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä

  • Oppilas tutustuu alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä

  • Oikea ja väärä

  • Omatunto

  • Säännöt, miksi eri paikoissa on erilaiset säännöt

  • Käytöstavat, miksi eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oman toiminnan vaikutus lähiympäristöön

  • Ihmisen elämänvaiheet

ePerusteet