Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Jokainen oppilas elää osana omaa kuvallista ympäristöään omalla tavallaan. Tarkastellaan opetuksessa kuvia, joita kunkin oppilas näkee omassa ympäristössään, sekä kuvia, joita he omaehtoisesti tuottavat esimerkiksi piirtäen, maalaten, valokuvaten ja videoiden. Rohkaistaan jokaista oppilasta tekemään yksilöllisiä ratkaisuja kuvia tehdessään. Kiinnitetään huomiota siihen, että kullakin on oma tapa nähdä, tehdä havaintoja ja arvottaa näkemäänsä.  

Esimerkkejä aiheista, työskentelymenetelmistä ja välineistä vuosiluokilla 1-2:

  • piirustus

    • mallista piirtäminen, luonnostelu

    • piste, viiva, tekstuuri, perusmuodot

    • lyijykynä, värikynä, vahaliidut, viivaimen käyttö

  • maalaus

    • värien sekoitus, päävärit, välivärit, siveltimen käyttö

    • vesivärit, valmisvärit

  • sommittelu

    • tilan käyttö kuvassa (kohteen koko ja etäisyys, kuvakoot)

    • leiketyö (paperikollaasi)

  • muovailu ja rakentelu

    • muovailuvaha, valmismassat, kierrätysmateriaalit, rautalanka

    • paperi (leikkaus saksilla, taittelu, revintä, rullaus)

    • maataide, luonnonmateriaalit, lumi

  • grafiikka

    • soft (press print), frottage, sabluuna, kohopaino (leimasin), collagrafia (paperipainotyö), raapetekniikka

    • peilikuva

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havainnoidaan ympäristöä monipuolisesti ja moniaistisesti. Valitaan työskentelyn sisällöiksi esimerkiksi oppilaan kodin ja lähiympäristön rakennukset, esineet, luonnon ympäristöt ja mediaympäristö, kuten lastenohjelmat, pelit, kuvitukset ja sosiaalisen median sisällöt. 

Esimerkkejä aiheista, työskentelymenetelmistä ja välineistä vuosiluokilla 1-2:

  • ympäristösuunnittelu

    • lintuperspektiivi: kartta, sisustussuunnitelma

    • pienoismallit

  • graafinen suunnittelu

    • liikennemerkit, opasteet, liput, katutaide

  • media

    • sarjakuva, tekstin kuvitus, valokuva, peli

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaat tutustuvat erilaisiin taidekuviin ja kuvallisen työskentelyn vaiheisiin, käsitteisiin ja tekotapohin. Tutustutaan erilaisiin välineisiin ja materiaaleihin. Sisällöiksi valitaan innostavia ja ikäkauteen sopivia, eri kulttuureissa ja aikoina syntyneitä taidekuvia ja esineitä. 

Esimerkkejä aiheista ja työskentelymenetelmistä vuosiluokilla 1-2:

  • taidekuvan tarkastelu ja siitä keskustelu 

    • suomalainen taide

  • taidekuva kuvan tekemisen lähtökohtana

  • omat näyttelyt ja omista kuvista keskustelu (itse- ja vertaisarviointi)

ePerusteet