Uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas syventää tietojaan buddhalaisuuden keskeisistä käsitteistä, kertomuksista ja symboleista. 
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu buddhalaisuuden vuodenkiertoon.  
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin buddhalaiseen näkökulmaan vertaillen. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan. 
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee toimimaan oikeudenmukaisesti ja myötätuntoisesti sekä kunnioittamaan toisten ihmisten ajatuksia, vakaumusta ja ihmisoikeuksia. 
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee eettistä pohdintaa buddhalaisesta näkökulmasta ja sitä, mitä merkitsee vastuu itsestä, yhteisöstä, eläimistä, ympäristöstä ja luonnosta. 
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä toisten ja erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä. 

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus aloitetaan tutustumalla oppilaan perheeseen: suku, historia, uskonto tai katsomus sekä erilaiset perheet. Tärkeitä opetuksen sisältöjä ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat sekä erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja viettotavat. Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. Tarkastellaan oman uskonnon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä uskonnon monimuotoisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Buddhan elämäntarina ja muita buddhalaisia kertomuksia  

  • Viisaus ja myötätunto: Buddhan esimerkki jātaka-tarinoissa 

  • Kolme jalokiveä: Buddha, Dharma ja Sangha sekä turvautuminen alustavasti 

  • Temppeli, luostari, meditaatiokeskus, stūpa/pagodi, buddhalainen alttari, Buddha-patsas 

  • Buddhalaisten yhteisöjen eri rooleja ja luostarielämää: munkit, nunnat, joogit ja maallikot 

  • Buddhalaisuuden monimuotoisuus ja johdanto eri perinteisiin eri maissa 

  • Buddhalainen vuodenkierto ja alustavasti kalenterit 

  • Harjoitus- ja rauhoittumismenetelmiä: esimerkiksi meditaatio ja käsite mantra 

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaan kouluyhteisön sekä lähiympäristön uskonnot ja niiden keskeiset tavat ja juhlat. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon myös uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oman koulun ja lähiympäristön uskontoja, niiden keskeisiä tapoja ja juhlia 

  • Eri uskontojen yhteisiä eettisiä piirteitä 

  • Uskonnottomuus elämänkatsomuksena

S3 Hyvä elämä:

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista. Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Myötätunto eettisen toiminnan perustana, suhteessa itseen ja muihin ihmisiin, eläimiin ja luontoon 

  • Muiden auttaminen ja puolustaminen sekä muista välittäminen 

  • Käsitteet: taitava toiminta ja taitamaton toiminta 

  • Buddhalaisuuden viisi eettistä harjoitusohjetta alustavasti 

  • Alustavasti karmasta, jälleensyntymisestä ja kaiken keskinäisestä riippuvuudesta 

  • Elämänkaareen liittyviä kysymyksiä 

  • Lapsen oikeuksiin tutustuminen alustavasti ja niiden merkitys omassa elämässä 

  • Tunnetaitoja: eri tunteiden tunnistamista ja nimeämistä 

  • Harjoitusmenetelmiä: tyyneys ja meditaatio 

ePerusteet