Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oppilas kiinnostuu käsityön tekemisestä ja kokeilee erilaisia ratkaisuja
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käsityöprosessin vaiheita Oppilas esittelee oman käsityönsä eri vaiheita opettajalle, työparille tai ryhmälle
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittyy työn suunnittelijana ja valitsee omia ratkaisuja käsityöhönsä
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseenOppilas toimii turvallisesti käsityövälineiden kanssa ja noudattaa annettuja ohjeita
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Oppilas oivaltaa uutta ja kehittyy käsityökokemuksien kautta

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas ymmärtää, että tehtävän voi ratkaista usealla eri tavalla

  • Suunnitellaan yksin ja ryhmässä esimerkiksi pelin, lelun, liikkuvan laitteen tai säilyttämiseen tarkoitetun tuotteen

  • Etsitään verkosta ideakuvia suunnittelun tueksi

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tehdään kokeiluja yksin tai ryhmässä erilaisista materiaaleista ja tekniikoista

  • Kokeilut toimivat oppilaan oppimistehtävän suunnittelun tukena tai ovat ideoinnin lähtökohta

  • Keskustellaan erilaisista ratkaisuista muiden oppilaiden kanssa

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Jaetaan idea ryhmälle piirtämällä, muovailemalla tai kertomalla

  • Tehdään työn tai teoksen suunnitelman yksin tai ryhmässä

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan materiaalien mittaamista ja mittojen merkitsemistä

  • Harjoitellaan neulan käyttämistä käsin ompelussa

  • Harjoitellaan  käsin ompelussa ja virkkauksessa tarvittavia solmuja

  • Harjoitellaan saksien käyttöä ja leikataan erilaisia materiaaleja

  • Kokeillaan virkkuukoukun käyttöä

  • Kokeillaan puuntyöstöön liittyviä työkaluja esimerkiksi sahausta ja naulausta

  • Tutustutaan ompelukoneen toimintaan

  • Harjoitellaan materiaalien taloudellisessa käytössä

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Valokuvataan oman tai ryhmän työn etenemistä ja lopputulosta

  • Toteutetaan yksin tai ryhmän kanssa dokumentin tai esityksen käsityöprosessi

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opettaja ja oppilas käyvät vuoropuhelua työn edistymisestä

  • Kerrotaan ryhmälle työn etenemisestä käsityön termein ja perustellaan tekemänsä valinnat

  • Opetellaan kertomaan toisten töistä hyviä puolia ja kuvailemaan toisten töitä käsityön sanoilla

ePerusteet