Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Uskonnon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan uskontojen keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu taito ilmaista itseään ja ajatuksiaan. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun kehittymiseen.  

Uskonnon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää uskonnon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut uskonnon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan uskonnon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy uskonnon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas syventää Raamattuun perehtymistä. Hän tutustuu Uuden testamentin ajan historiaan ja psalmeihin. Oppilas oppii käyttämään Raamattua. Suuria opettajia ja marttyyreja sekä pyhiä ihmisiä kuten Pyhä Johannes Krysostomos, Pyhä Basileios Suuri ja Pyhä Minas Egyptiläinen. Oppilas paneutuu Kolminaisuusoppiin, pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Uskontunnustus.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa. Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen. Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.

T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas jatkaa perehtymistä elämänkaaren ortodoksisiin rituaaleihin sekä niihin liittyvään moninaiseen tapakulttuuriin. Oppilaan kanssa käydään läpi ortodoksisia symboleja. Oppilas perehtyy Raamattuun jumalanpalveluksessa ja jumalanpalveluksen toimittajiin. Hän tutustuu liturgiajumalanpalvelukseen, liturgisiin väreihin ja jumalanpalveluspaikkoihin. Oppilas tutustuu pyhiin esineisiin, mysteerioihin ja pyhiinvaellukseen. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa. Pyhäajat, viikonpäivien pyhä muisto ja kirkollinen vuorokausi, kirkkovuoden rakenne. Sakramenteista kerrataan kaste, mirhalla voitelu, katumus, ehtoollinen. Oppilas tutustuu uusiin sakramentteihin: pappeus, avioliitto ja sairaanvoitelu. Lisäksi oppilas perehtyy hautaukseen ja vainajien muisteluun. Oma seurakunta, kirkon hallinto: hiippakunnat ja piispat alustavasti, luostarien toiminta: erakot, pyhän Katariinan luostari, Konevitsan luostari sekä Petsamon ja Lintulan luostarit.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy Raamatun keskeisten kertomusten vuorovaikutukseen taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa sekä tarkastelee kristinuskon ja muiden katsomusten näkymistä populaarikulttuurissa (sarjakuvat, elokuvat, laulujen sanat yms.). Oppilas hakee tietoja erilaisista lähteistä, muun muassa internetistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.

T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan. Oppilas perehtyy ortodoksisen kirkon syntyyn, alkuvaiheisiin ja leviämiseen. Hän perehtyy Aabrahamin perillisiin: islamiin, juutalaisuuteen ja kritittyihin. Lisäksi opplas tutustuu luterialiseen ja katoliseen kirkkoon ja erilasiin kristillisiin suuntiin. Oppilaalle tulee tutuksi ortodoksinen perinne maailmassa. Oppilas tutkii Suomen uskonnollista ja katsomuksellista nykytilaa ja sen taustaa sekä uskonnottomuutta. Tarkastelua voidaan kohdistaa lähialueilla vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin esim. vierailut ja vierailijat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.

T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tarkastellaan, mitä merkitsee pyhyys uskonnoissa, oma ja toisen pyhä. Oppilas tutustuu ortodoksiseen ihmiskuvaan pääpiirteittäin. Oppilas perehtyy uskontodialogiin sekä ihmisoikeuksien ja uskonnon suhteeseen. Hän tutkii uskonnottomuutta elämänkatsomuksen muotona. Oppilaan kanssa pohditaan toisten arvostamista, erilaisuuden hyväksymistä sekä luonnon ja elämän kunnioittamista. Koulun järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa oppilas harjoitelee asianmukaista ja kunnioittavaa toimintaa ja käytöstä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
Uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella. Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa paneudutaan ortodoksisen uskonopin lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Keskeisiä sisältöjä ovat liturgisen elämän peruspiirteet, pyhät mysteeriot ja kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa. Perehdytään Vanhan Testamentin kirjallisuuteen ortodoksisen opetuksen näkökulmasta sekä Jeesuksen elämävaiheisiin ja opetukseen evankeliumeissa sekä kirkkovuoden tapahtumissa. Opetuksessa tarkastellaan kirkon syntyä sekä Paavalin ja muiden apostolien toimintaa. Tutkitaan Suomen ortodoksisen kirkon tunnuspiirteitä, kirkkoa uskonnollisena rakennuksena, kirkkoarkkitehtuuria ja siihen liittyvää symboliikkaa. Opetuksessa otetaan huomioon kirkkomusiikki, kirkkotaide sekä ortodoksisuuden vaikutus ja näkyminen medioissa kotimaassa ja maailmalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas syventää Raamattuun perehtymistä. Hän tutustuu Uuden testamentin ajan historiaan ja psalmeihin. Oppilas oppii käyttämään Raamattua.

Opettaja perehdyttää oppilasta ortoksisen uskonnon suuriin opettajiin, marttyyreihin sekä pyhiin ihmisiin kuten Pyhä Johannes Krysostomos, Pyhä Basileios Suuri ja Pyhä Minas Egyptiläinen.

Oppilas paneutuu Kolminaisuusoppiin, pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Hän tutustuu uskontunnustukseen. Opettaja voi käyttää virsiä, hengellistä musiikkia ja kuvallista ilmaisua rikastuttamaan opetusta.

Opettaja jatkaa oppilaan perehdyttämistä elämänkaaren ortodoksisiin rituaaleihin sekä niihin liittyvään moninaiseen tapakulttuuriin.

Oppilaan kanssa käydään läpi ortodoksisia symboleja. Oppilas tutustuu pyhiin esineisiin, mysteerioihin ja pyhiinvaellukseen.

Oppilaan kanssa perehdytään Raamattuun jumalanpalveluksessa ja jumalanpalveluksen toimittajiin. Oppilas jatkaa tutustumista liturgiajumalanpalvelukseen, liturgisiin väreihin ja jumalanpalveluspaikkoihin.

Opettajan ottamia keskeisiä sisältöjä ovat kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa, pyhäajat, viikonpäivien pyhä muisto, kirkollinen vuorokausi sekä kirkkovuoden rakenne.

Oppilas kertaa sakramenteista kasteen, mirhalla voitelun, katumuksen, ehtoollisen. Oppilas tutustuu uusiin sakramentteihin: pappeus, avioliitto ja sairaanvoitelu. Lisäksi oppilas perehtyy hautaukseen ja vainajien muisteluun.

Oppilaan kanssa tutustutaan omaan seurakuntaan, kirkon hallintoon (hiippakunnat ja piispat alustavasti) sekä luostarien toimintaan: erakot, pyhän Katariinan luostari, Konevitsan luostari sekä Petsamon ja Lintulan luostarit.

Opettaja käyttää virsiä, hengellistä musiikkia ja kuvallista ilmaisua rikastuttamaan opetusta. Materiaaleina voidaan käyttää muun muassa mainoksia, sarjakuvia, julisteita, uutisia ja blogikirjoituksia.

Opettaja perehdyttää oppilaan kanssa Raamatun keskeisten kertomusten vuorovaikutukseen taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa sekä tarkastellaan kristinuskon ja muiden katsomusten näkymistä populaarikulttuurissa (sarjakuvat, elokuvat, laulujen sanat yms.). Oppilas hakee tietoja erilaisista lähteistä, muun muassa internetistä, ja häntä ohjataan suhtautumaan kriittisesti löytämäänsä tietoon.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan mitä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat, niiden arvostaminen sekä omassa että eri uskontojen kulttuureissa. Pohditaan ortodoksisen kirkon olemusta katolisena ja apostolisena, globaalina yhteisönä. Tutustutaan keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan. Perehdytään islamin ja juutalaisuuden yhteisiin piirteisiin ortodoksisen kristillisyyden kanssa. Tutkitaan koulun lähialueiden uskonnollisia yhteisöjä ja uskonnottomuutta elämänkatsomuksen muotona. Tutustutaan alustavasti ekumeniaan ja uskontodialogiin sekä ihmisoikeuksien ja uskonnon suhteeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan kanssa tutustutaan keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan.

Oppilas perehtyy ortodoksisen kirkon syntyyn, alkuvaiheisiin ja leviämiseen.

Hän perehtyy Aabrahamin perillisiin: islamiin, juutalaisuuteen ja kristittyihin.

Lisäksi oppilas tutustuu luterilaiseen ja katoliseen kirkkoon ja erilaisiin kristillisiin suuntiin. Oppilaalle tulee tutuksi ortodoksinen perinne maailmassa.

Opettaja ohjaa oppilasta tutkimaan Suomen uskonnollista ja katsomuksellista nykytilaa ja sen taustaa sekä uskonnottomuutta.

Tarkastelua voidaan kohdistaa lähialueilla vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin (vierailijat ja vierailut).

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöinä opetuksessa ovat ortodoksisen kirkon opetus sekä Uuden Testamentin sanoma yksilön eettisten kysymysten ohjaajana ja tukijana omassa elämässä sekä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Perehdytään Kymmeneen käskyyn ja pohditaan omia eettisiä valintoja ja niiden seurauksia sekä vaikutuksia itsetuntemuksen, elämäntaitojen ja myönteisen elämännäkemyksen muodostamiseen. Opetuksessa otetaan huomioon toisen ihmisen arvostaminen, huolenpito ympäristöstä ja luonnosta sekä elämän kunnioittaminen ja kestävä tulevaisuus. Pohditaan osallistuvaa globaalia vastuun kantamista kirkon ja yksilön elämässä. Tutustutaan alustavasti eri uskontojen eettisten opetusten yhteisiin piirteisiin sekä eurooppalaisen ihmisoikeuskäsityksen ja kristillisten arvojen yhteisiin piirteisiin ja syvennetään käsitystä YK:n Lapsenoikeuksien sopimuksen merkityksestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas tarkastelee, mitä merkitsee pyhyys uskonnoissa, oma ja toisen pyhä. Oppilas tutustuu ortodoksiseen ihmiskuvaan pääpiirteittäin. Oppilas perehtyy uskontodialogiin sekä ihmisoikeuksien ja uskonnon suhteeseen. Hän tutkii uskonnottomuutta elämänkatsomuksen muotona.

Oppilaan kanssa pohditaan toisten arvostamista, erilaisuuden hyväksymistä sekä luonnon ja elämän kunnioittamista.

Oppilas harjoittelee asianmukaista ja kunnioittavaa toimintaa ja käytöstä koulun järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa

ePerusteet