Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Uskonnon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan uskontojen keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu taito ilmaista itseään ja ajatuksiaan. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun kehittymiseen.  

Uskonnon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää uskonnon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut uskonnon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan uskonnon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy uskonnon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas jatkaa tutustumista ortodoksisen uskonopin keskeisiin peruskäsitteisiin. Oppilas jatkaa Raamattuun tutustumista. Oppilas tutustuu erityisesti Uuteen testamenttiin ja evankeliumeihin sekä evankeliumien syntyyn ja kirjoittajiin ja apostoleihin. Oppilas perehtyy Jeesuksen elämään, opetuksiin ja merkitykseen kristinuskossa esimerkiksi kertomusten Tuhlaajapoika, Laupias Samarialainen, Kylväjävertaus ja Hyvä Paimen avulla. Jeesuksen elämän käsittelyn yhteydessä oppilas tutustuu Jeesuksen ihmetekoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa. Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen. Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.

T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tarkastellaan mitä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat ja niiden arvostaminen omassa kulttuurissa. Oppilas tutustuu pääsiäisen tapahtumiin ja sen sanomaan sekä ylösnousemukseen ja sen jälkeisiin tapahtumiin. Hän perehtyy suureen paastoon. Suurten juhlien ikonit ja kodin juhlat. veden pyhittäminen. Sakramentit: kaste, mirhalla voitelu, katumus, ehtoollinen Jumalanpalvelusveisuja, tropareja ja rukoushetken veisuja. Uskontunnustus, Herran rukous ja rukous ehtoollisen edellä. Jatketaan tutustumista omaan kirkkoon ja seurakuntaan sekä sen järjestämään toimintaan lapsille ja nuorille (Ortodoksisten Nuorten Liitto ry). Oppilas vierailee lähiympäristön kirkossa. Jatketaan perehtymistä jumalanpalveluksen toimittajiin ja liturgiaan. Hiippakunnat, luostarit (Valamon ja Lintulan luostarit)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu Jeesuksen opetuksiin vertausten kautta, esimerkiksi Tuhlaajapoika ja Laupias samarialainen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.

T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan.Tutkitaan koulun lähialueen uskonnollisia yhteisöjä. Tutustutaan lahiympäristön kirkkoihin ja uskontoihin (luterilainen ja katolinen kirkko).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
Etiikkaa koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Toisen kunnioittaminen ja erilaisuuden hyväksyminen.' Opetuksessa otetaan huomioon toisen ihmisen arvostaminen,elämän kunnioittaminen. Syvennetään käsitystä YK:n lapsenoikeuksien sopimuksen merkityksestä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Ihmisoikeusetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.

T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee eettistä keskustelua ja omien näkemysten perustelemista sekä osallistuu uskonnoista käytävään keskusteluun. Häntä ohjataan kunnioittamaan toisten näkemyksiä ja arvoja. Eettisiä kysymyksiä nostetaan oppilaan omasta elämästä, Jeesuksen opetuksista sekä Raamatun ja rukouksien teksteistä. Paastorukouksen sisällön analysointi (laiskuus, velttous, vallanhimo, turhanpuhuminen, sielun puhtaus, nöyryys, kärsivällisyys, sovitus, tuomitseminen, anteeksi antaminen. Oppilas tutustuu Rakkauden kaksoiskäskyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.

T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa paneudutaan ortodoksisen uskonopin lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Keskeisiä sisältöjä ovat liturgisen elämän peruspiirteet, pyhät mysteeriot ja kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa. Perehdytään Vanhan Testamentin kirjallisuuteen ortodoksisen opetuksen näkökulmasta sekä Jeesuksen elämävaiheisiin ja opetukseen evankeliumeissa sekä kirkkovuoden tapahtumissa. Opetuksessa tarkastellaan kirkon syntyä sekä Paavalin ja muiden apostolien toimintaa. Tutkitaan Suomen ortodoksisen kirkon tunnuspiirteitä, kirkkoa uskonnollisena rakennuksena, kirkkoarkkitehtuuria ja siihen liittyvää symboliikkaa. Opetuksessa otetaan huomioon kirkkomusiikki, kirkkotaide sekä ortodoksisuuden vaikutus ja näkyminen medioissa kotimaassa ja maailmalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opettaja ohjaa oppilasta jatkamaan ortodoksisen uskonopin keskeisiin peruskäsitteisiin tutustumista.

Oppilas jatkaa Raamattuun tutustumista. Oppilas perehtyy Raamatun osiin kuten luku ja jae.

Opettaja tutustuu yhdessä oppilaan kanssa erityisesti Uuteen testamenttiin ja evankeliumeihin sekä evankeliumien syntyyn ja kirjoittajiin ja apostoleihin.

Oppilas perehtyy Jeesuksen elämään, opetuksiin ja merkitykseen kristinuskossa esimerkiksi kertomusten Tuhlaajapoika, Laupias Samarialainen, Kylväjävertaus ja Hyvä Paimen avulla.

Jeesuksen elämän käsittelyn yhteydessä oppilas tutustuu Jeesuksen ihmetekoihin.

Opettaja ohjaa oppilasta tarkastelemaan, mitä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat ja niiden arvostaminen omassa kulttuurissa. Opettaja perehdyttää oppilasta pääsiäisen tapahtumiin ja sen sanomaan sekä ylösnousemukseen ja sen jälkeisiin tapahtumiin. Oppilas tutustuu suureen paastoon.

Sakramenteista käydään läpi kaste, mirhalla voitelu, katumus sekä ehtoollinen.

Oppilas perehtyy suurten juhlien ikoneihin, kodin juhliin ja veden pyhittämiseen.

Opettaja tutustuttaa oppilaan jumalanpalvelusveisuihin, tropareihin sekä rukoushetken veisuihin. Lisäksi oppilas perehtyy Uskontunnustukseen, Herran rukoukseen ja rukoukseen ehtoollisen edellä.

Oppilas jatkaa tutustumista omaan kirkkoon ja seurakuntaan sekä sen järjestämään toimintaan lapsille ja nuorille (Ortodoksisten Nuorten Liitto ry).

Oppilaan kanssa vieraillaan mahdollisuuksien mukaan lähiympäristön kirkossa. Oppilas jatkaa perehtymistä jumalanpalveluksen toimittajiin ja liturgiaan. Hän perehtyy hiippakuntiin ja luostareihin (Valamon ja Lintulan luostarit).

Oppilas tutustuu Jeesuksen opetuksiin vertausten kautta, esimerkiksi Tuhlaajapoika ja Laupias samarialainen

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan mitä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat, niiden arvostaminen sekä omassa että eri uskontojen kulttuureissa. Pohditaan ortodoksisen kirkon olemusta katolisena ja apostolisena, globaalina yhteisönä. Tutustutaan keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan. Perehdytään islamin ja juutalaisuuden yhteisiin piirteisiin ortodoksisen kristillisyyden kanssa. Tutkitaan koulun lähialueiden uskonnollisia yhteisöjä ja uskonnottomuutta elämänkatsomuksen muotona. Tutustutaan alustavasti ekumeniaan ja uskontodialogiin sekä ihmisoikeuksien ja uskonnon suhteeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opettaja perehdyttää oppilasta keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan. Oppilas tutkii koulun lähialueen uskonnollisia yhteisöjä ja tutustuu lähiympäristön kirkkoihin ja uskontoihin (luterilainen ja katolinen kirkko).

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöinä opetuksessa ovat ortodoksisen kirkon opetus sekä Uuden Testamentin sanoma yksilön eettisten kysymysten ohjaajana ja tukijana omassa elämässä sekä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Perehdytään Kymmeneen käskyyn ja pohditaan omia eettisiä valintoja ja niiden seurauksia sekä vaikutuksia itsetuntemuksen, elämäntaitojen ja myönteisen elämännäkemyksen muodostamiseen. Opetuksessa otetaan huomioon toisen ihmisen arvostaminen, huolenpito ympäristöstä ja luonnosta sekä elämän kunnioittaminen ja kestävä tulevaisuus. Pohditaan osallistuvaa globaalia vastuun kantamista kirkon ja yksilön elämässä. Tutustutaan alustavasti eri uskontojen eettisten opetusten yhteisiin piirteisiin sekä eurooppalaisen ihmisoikeuskäsityksen ja kristillisten arvojen yhteisiin piirteisiin ja syvennetään käsitystä YK:n Lapsenoikeuksien sopimuksen merkityksestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas perehtyy aiempaa syvemmin Yk:n Lapsen oikeuksien sopimukseen ja pohtii toisen ihmisen kunnioittamiseen liittyviä kysymyksiä. Opetuksessa otetaan huomioon elämän ja toisen kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen.

Opettaja harjoittaa yhdessä oppilaan kanssa eettistä keskustelua ja omien näkemysten perustelemista sekä osallistuu uskonnoista käytävään keskusteluun. Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisten näkemyksiä ja arvoja. Eettisiä kysymyksiä nostetaan oppilaan omasta elämästä, Jeesuksen opetuksista sekä Raamatun ja rukouksien teksteistä.

Esimerkiksi Vanha Testamentti: Luomiskertomus, Joosef, Nooan arkki, Daavid ja Goljat, Kain ja Aabel, Uusi Testamentti: Jeesuksen parantamiskertomukset, Laupias samarialainen, Tuhlaajapoika, Lesken ropo. Oppilas tutustuu Rakkauden kaksoiskäskyyn.

Oppilaan kanssa analysoidaan Paastorukouksen sisältöä (laiskuus, velttous, vallanhimo, turhanpuhuminen, sielun puhtaus, nöyryys, kärsivällisyys, sovitus, tuomitseminen, anteeksi antaminen)

ePerusteet