Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa ruotsin kielen B1-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan ruotsin kielen B1-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Ruotsin kielen B1-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T5–T9) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A1.3 ja A2.1 välitasoksi A1.3/A2.1 Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.


Paikallinen opetussuunnitelma

  • Painotetaan oppilaan vahvinta ja luontevinta tapaa oppia, jotta oppilaan vahvimmat kielitaidon osa-alueet tulevat esiin

  • Arviointimenetelmien monipuolinen ja joustava käyttö huomioiden oppilaan yksilölliset tarpeet ja erityispiirteet

  • Pyritään jatkuvaan ja välittömään myönteiseen palautteeseen onnistumisista, esimerkiksi suullinen ja/tai kirjallinen palaute, oppilaalle mieleinen toimintapalkinto, oppilaiden itsensä valitsema kannustuspalkinto

  • Uuden kokonaisuuden alussa käydään läpi mikä on tavoitteena, ja mitä arvioidaan

  • Vertaisarviointi: harjoitellaan huomioimaan toisten onnistuminen

  • Itsearviointi: omien vahvuuksien huomaaminen ja arvostaminen, sekä itsetunnon vahvistuminen

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Miten opin ruotsia parhaiten ( kuuntelemalla, puhumalla, kirjoittamalla, lukemalla ? ). Opinko parhaiten parin/ ryhmän kanssa vai yksin? Opinko vieraan kielen sanoja paremmin, jos liitän siihen musiikin, liikkeen, mielikuvan tai tunteen? Miten ja mistä haen tietoa myös vieraalla kielellä ?Mitä teen, jos en ymmärrä tai tule ymmärretyksi? Luotanko itseeni kielenoppijana? Onko minulla omia tavoitteita ruotsin kielen oppimisessa? Onko minulla suunnitelma, jonka avulla parannan ruotsin kielen oppimistani? Missä tarvitsen kielitaitoa?


Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Osaanko ilmaista itseäni vieraalla kielellä niin, että viesti välittyy? Osaanko kohdata kommunikointitilanteessa vieraskielisen viestijän? Osaanko olla luova ilmaisussani, jos ruotsin kielen osaaminen ei riitä viestin välittymiseen?

Huomaanko eri kielten ja kulttuurien arvon ? Miten voin omalla ruotsin kielen osaamisellani lisätä ymmärrystä Ruotsista ja sen kulttuurista? Kunnioitanko myös eri kieltä puhuvia ihmisiä? Uskallanko olla vuorovaikutuksessa ja ilmaista itseäni ruotsiksi myös vähäisellä kielitaidolla?


Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten puhun ystävällisesti ja kohteliaasti myös vieraalla kielellä? Osaanko huolehtia itsestäni myös ulkomailla ( osaanko tehdä esim. liikkumiseen ja omaan terveyteen liittyviä turvallisia valintoja kielitaitoani hyödyntäen) ? Ymmärränkö keskeisiä kielellisiä ja ei-kielellisiä symboleita, jotka lisäävät ymmärrystäni arjessa selviämisessä?


Monilukutaito (L4)

Minkä viestintävälineen ja –tavan valitsen tilanteesta riippuen? Mitä kieltä kompensoivia keinoja käytän saadakseni viestini perille mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti? Miten käytän vieraskielisiä lähteitä ? Miten käytän sovelluksia, jotka ovat tarkoitettu kielenkääntämiseen? Mitä pitää ottaa huomioon sähköisten sovellusten kääntäjäohjelmissa? Huomaanko riikinruotsin ja suomenruotsin ääntämyksellisiä eroja? Miten käytän sosiaalista mediaa osana kielenoppimista ja ilmaisua? Miten tuotan tekstiä niin, että tulen ymmärretyksi sillä sanavarastolla, joka minulla on? Miten osaan hyödyntää muita osaamiani kieliä ruotsinkielisten tekstien ja puheen ymmärtämisessä?


Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten hyödynnän tieto- ja viestintätekniikkaa edistääkseni kielen oppimista? Miten hyödynnän erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen antia kielen oppimisessa lähdekriittisesti? Miten hyödynnän tvt-taitojani kansainvälisessä yhteistyössä ?


Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Voiko kielenosaamistani hyödyntää tapahtumissa/ retkillä /vierailuissa/ kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa/ tet-jaksoilla? Missä kaikkialla voin hyötyä ruotsin osaamisestani tulevaisuudessa? Missä kesätöissä tarvitaan erityisesti ruotsin osaamista? Miten voin verkostoitua kielen osaamiseni avulla? Arvostanko ruotsin osaamistani?


Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Miten teen yhteistyötä parin/ ryhmän kanssa? Miten teen yhteistyötä oman kielen oppimiseni ja koulutoverini kielenoppista edistäen? Miten voin vaikuttaa kielenosaamisellani asioiden sujumiseen koulussa/ yhteiskunnassa?

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet