Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Ruotsin B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ruotsin B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

  • Painotetaan oppilaan vahvinta ja luontevinta tapaa oppia, jotta oppilaan vahvimmat kielitaidon osa-alueet tulevat esiin

  • Arviointimenetelmien monipuolinen ja joustava käyttö huomioiden oppilaan yksilölliset tarpeet ja erityispiirteet

  • Pyritään jatkuvaan ja välittömään myönteiseen palautteeseen onnistumisista, esimerkiksi suullinen ja/tai kirjallinen palaute, oppilaalle mieleinen toimintapalkinto, oppilaiden itsensä valitsema kannustuspalkinto

  • Uuden kokonaisuuden alussa käydään läpi mikä on tavoitteena, ja mitä arvioidaan

  • Vertaisarviointi: harjoitellaan huomioimaan toisten onnistuminen

  • Itsearviointi: omien vahvuuksien huomaaminen ja arvostaminen, sekä itsetunnon vahvistuminen

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 6

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Miten opin ruotsia parhaiten ( kuuntelemalla, puhumalla, kirjoittamalla, lukemalla ? ). Opinko parhaiten parin/ ryhmän kanssa vai yksin? Opinko vieraan kielen sanoja paremmin, jos liitän siihen musiikin, liikkeen, mielikuvan tai tunteen? Miten ja mistä haen tietoa myös vieraalla kielellä ?Mitä teen, jos en ymmärrä tai tule ymmärretyksi? Luotanko itseeni kielenoppijana? Onko minulla omia tavoitteita ruotsin kielen oppimisessa? Onko minulla suunnitelma, jonka avulla parannan ruotsin kielen oppimistani? Missä tarvitsen kielitaitoa?


Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Osaanko ilmaista itseäni vieraalla kielellä niin, että viesti välittyy? Osaanko kohdata kommunikointitilanteessa vieraskielisen viestijän? Osaanko olla luova ilmaisussani, jos ruotsin kielen osaaminen ei riitä viestin välittymiseen? Huomaanko eri kielten ja kulttuurien arvon ? Miten voin omalla ruotsin kielen osaamisellani lisätä ymmärrystä Ruotsista ja sen kulttuurista? Kunnioitanko myös eri kieltä puhuvia ihmisiä? Uskallanko olla vuorovaikutuksessa ja ilmaista itseäni ruotsiksi myös vähäisellä kielitaidolla?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten puhun ystävällisesti ja kohteliaasti myös vieraalla kielellä? Osaanko huolehtia itsestäni myös ulkomailla ( osaanko tehdä esim liikkumiseen ja omaan terveyteen liittyviä turvallisia valintoja kielitaitoani hyödyntäen) ? Ymmärränkö keskeisiä kielellisiä ja ei-kielellisiä symboleita, jotka lisäävät ymmärrystäni arjessa selviämisessä?


Monilukutaito (L4)

Minkä viestintävälineen ja –tavan valitsen tilanteesta riippuen? Mitä kieltä kompensoivia keinoja käytän saadakseni viestini perille mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti? Miten käytän vieraskielisiä lähteitä ? Miten käytän sovelluksia, jotka ovat tarkoitettu kielenkääntämiseen? Mitä pitää ottaa huomioon sähköisten sovellusten kääntäjäohjelmissa? Huomaanko riikinruotsin ja suomenruotsin ääntämyksellisiä eroja? Miten käytän sosiaalista mediaa osana kielenoppimista ja ilmaisua? Miten tuotan tekstiä niin, että tulen ymmärretyksi sillä sanavarastolla, joka minulla on? Miten osaan hyödyntää muita osaamiani kieliä ruotsinkielisten tekstien ja puheen ymmärtämisessä?


Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten hyödynnän tieto- ja viestintätekniikkaa edistääkseni kielen oppimista? Miten hyödynnän erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen antia kielen oppimisessa lähdekriittisesti? Miten hyödynnän tvt-taitojani kansainvälisessä yhteistyössä ?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Voiko kielenosaamistani hyödyntää tapahtumissa/ retkillä /vierailuissa/ kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa ? Missä kaikkialla voin hyötyä ruotsin osaamisestani tulevaisuudessa? Miten voin verkostoitua kielen osaamiseni avulla? Arvostanko ruotsin osaamistani?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Miten teen yhteistyötä parin/ ryhmän kanssa? Miten teen yhteistyötä oman kielen oppimiseni ja koulutoverini kielenoppista edistäen? Miten voin vaikuttaa kielenosaamisellani asioiden sujumiseen koulussa/ yhteiskunnassa?

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet