Oppilaalla tulee olla mahdollisuus osoittaa tietonsa ja taitonsa monin eri tavoin. Perinteisten kirjallisten kokeiden lisäksi oppilaalla tulee olla mahdollisuus antaa koevastauksensa joko suullisesti tai jotain vaihtoehtoista kommunikaatiotapaa käyttäen. Osaamisen voi osoittaa myös jollain muulla tuotoksella, esimerkiksi esitelmällä, tutkielmalla tai jotain historiallista ilmiötä peilaavalla muunlaisella opinnäytteellä (esimerkiksi näytelmä, lyhytelokuva tai sarjakuva). Arvioinnissa otetaan huomioon myös itse- ja vertaisarviointi.
Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-8
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Mistä löydän historiallista tietoa? Miten historia näyttäytyy erilaisissa kulttuurisissa ilmiöissä? Miten havainnoin historiallista jatkumoa omassa lähipiirissäni? Miten suhtaudun keskenään ristiriitaisiin tietoihin? Miten tulkitsen kirjallisia tai muita dokumentteja? Mikä on oma käsitykseni historiasta? Miten itse olisin toiminut jonain toisena aikakautena? Mitä hyötyä minulle on historian ymmärtämisestä?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Miten ihmiskäsitys on eri aikakausina muuttunut? Miten määrittelemme käsitteen lähimmäinen? Mitä ovat ihmisoikeudet olleet ja mitä ne ovat nyt? Mitä eri kulttuureja on ympäristössämme ja mikä on niiden historia? Millä tavalla menneisyys näkyy lähiympäristössämme? Miten voin hyödyntää menneiden aikakausien kulttuurista osaamista itse esimerkiksi musiikissa ja kuvataiteissa? Miten osaan kuvata mennyttä aikaa omin sanoin? Miten osaan kertoa muille ihmisille historian eri vaiheista?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Miten arkielämä on muuttunut vuosikymmenten ja -satojen saatossa? Millainen oli lapsuus eri aikakausina? Millainen oli koti ja perhe eri aikakausina? Miten elinkeinot ovat muuttuneet? Mitä arjen taitoja on eri aikoina tarvittu?
Monilukutaito (L4)
Miten tulkitsen erilaisia historiallisia (kirjallisia, audiovisuaalisia tai muita) lähteitä? Miten tulkitsen tilastoja, valokuvia, asiakirjoja, elokuvia (fiktio ja dokumentit) tai musiikkia? Miten hyvin hallitsen historian tieteenalan kielen ja käsitteistön? Miten voin hyödyntää vieraiden kielten osaamista historiallisten ilmiöiden ymmärtämisessä?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa historiallisen tiedon etsinnässä? Miten tulkitsen saatua tietoa? Mikä tieto on luotettavaa? Miten osaan tehdä digitaalisia tuotoksia (esimerkiksi erilaiset asiakirjat, presentaatiot tai oppimispelit)? Miten osaan käyttää valokuvaa ja videota historiallisten kohteiden dokumentoinnissa ja esittämisessä? Miten osaan käyttää yhteisöllisiä palveluita oppimisessa?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Miten työelämä ja ansaintalogiikka ovat muuttuneet historian eri vaiheissa? Miten taloudellinen kehitys on vaikuttanut oman kotiseudun kehitykseen? Miten eläydyn työntekijän, tuottajan tai yrittäjän rooleihin eri aikakausina?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Millä eri tavoin kansalaiset ovat voineet vaikuttaa asioihinsa historian eri aikakausina? Miten yhteiskunnalliset muutokset ovat saaneet aikaan nykyisen tilanteen? Mitä voimme historiasta oppia luodaksemme tulevaisuudesta kestävän? Miten konfliktit ovat vaikuttaneet yhteiskunnan kehitykseen? Miten konflikteista on selvitty? Mitkä tekijät ovat nykyisten konfliktien ja katastrofien taustalla?