Kotitalous

Opetussuunnitelman perusteet

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat palautetta taidostaan toimia eri asiayhteyksissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Ajattelua tuetaan ohjaamalla oppilaita pohtimaan tapaansa hahmottaa ja käsitellä omaa ympäristöä. Huomiota kiinnitetään myös kotitalouden käsitteiden hahmottamiseen ja sisältöjen omaksumiseen. Opetuksessa huolehditaan siitä, että jokainen oppilas ja hänen huoltajansa ovat tietoisia tavoitteista, arviointiperusteista ja päättöarvioinnin kriteereistä. Osaamista arvioidaan monipuolisilla arviointimenetelmillä. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kotitalouden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kotitalouden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kotitalouden oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kotitalouden oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kotitalouden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kotitalouden oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kotitalouden oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet ovat käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tiedonhallintataitoja. Oppilaan osaaminen rakentuu ja taidot tulevat näkyväksi kotitalouden tavoitteisiin liittyvien keskeisten sisältöalueiden kautta.


Paikallinen opetussuunnitelma

Aineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6. Valteri-koulussa kotitalouden arvioinnissa korostuvat erityisesti seuraavat asiat:

  • tavoitteet asetetaan oppilaan taitotaso huomioiden

  • arviointi on rakentavaa ja vuorovaikutteista

  • oppimistehtävät huomioidaan arvioinnissa

  • itse- ja vertaisarvioinnin harjoittelu

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokalla 7

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Osaanko aloittaa työni ja ylläpitää työskentelyä?

Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?

Osaanko pyytää apua?

Kuinka kuuntelen ohjeita?

Osaanko miettiä oikean työvälineen tehtävään työhön?

Osaanko suunnitella omaa työtäni ja esittää suunnitelmani kuvallisesti ja/tai kirjallisesti?

Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita (ajanhallinta, oma taitotaso)?

Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?

Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?

Osaanko ottaa palautetta vastaan?

Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja kotitaloustunneilla?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Missä ammateissa kotitalous on pääosassa?

Mitä arvoa kotitalouden töillä on vapaa-aikana?

Miten kerron omista havainnoistani?

Miten arvostan itseäni ja muita?

Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?

Autanko luokkakaveria, jos osaan?

Miten tulen toimeen muiden kanssa?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?

Osaanko käyttää kotitaloustyövälineitä oikein ja turvallisesti?

Osaanko suunnitella töitäni ottaen huomioon ajankäytön ja oman taitotasoni?

Muistanko yhdessä sovitut säännöt kotitalousluokassa?

Huomaanko kotitaloustuntien vaaratilanteet?

Osaanko toimia vahingon sattuessa?

Muistanko suojainten käytön?

Monilukutaito (L4)

Tunnistanko kotitalouden materiaalit ymmärtäen niiden käyttötarkoituksia?

Osaanko seurata työohjetta?

Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?

Osaanko tulkita kotitalouden merkkejä, symboleja ja käsitteitä?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän kotitaloudessa?

Osaanko etsiä ideoita suunnitteluni tueksi?

Osaanko hyödyntää teknologiaa suunnittelussa ja dokumentoinnissa?

Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?

Kannanko vastuuni työn etenemisestä?

Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn suunnitelmiani seuraten vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?

Tunnistanko omia vahvuuksiani?

Osaanko hyödyntää omia vahvuuksiani?

Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?

Tulenko kotitalousluokkaan hyvällä asenteella?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?

Osaanko suunnitella työtäni itse?

Osaanko kertoa oman mielipiteeni?

Osaanko kannustaa luokkatoveria?

Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?

Oppilaan oppimisen arviointi 8. luokalle

Kotitalouden arvioinnissa 8. luokalle oppilaalle on mahdollisuus korottaa 7. luokan kotitalouden arvosanaa, koska kotitalous oppiaineena jatkuu kaikilla. Arvioinnissa korostuu itsearviointi ja vertaisarviointi. Näitä arviointimenetelmiä harjoitellaan jo 7. luokalle. Oppilaan taitoja vahvistetaan ja harjoitellaan koko lukuvuoden ajan. Kotona tai oppilaskodissa suoritettavat oppimistehtävät ovat merkittävä osa arviointia. Arviointi on kokonaisuudessaan rakentavaa ja vuorovaikutteista.

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokalla 8

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Osaanko aloittaa työni ja ylläpitää työskentelyä?

Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?

Osaanko pyytää apua?

Kuinka kuuntelen ohjeita?

Osaanko miettiä oikean työvälineen tehtävään työhön?

Osaanko suunnitella omaa työtäni ja esittää suunnitelmani kuvallisesti ja/tai kirjallisesti?

Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita (ajanhallinta, oma taitotaso)?

Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?

Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?

Osaanko ottaa palautetta vastaan?

Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja kotitaloustunneilla?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Missä ammateissa kotitalous on pääosassa?

Mitä arvoa kotitalouden töillä on vapaa-aikana?

Miten kerron omista havainnoistani?

Miten arvostan itseäni ja muita?

Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?

Autanko luokkakaveria, jos osaan?

Miten tulen toimeen muiden kanssa?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?

Osaanko käyttää kotitaloustyövälineitä oikein ja turvallisesti?

Osaanko suunnitella töitäni ottaen huomioon ajankäytön ja oman taitotasoni?

Muistanko yhdessä sovitut säännöt kotitalousluokassa?

Huomaanko kotitaloustuntien vaaratilanteet?

Osaanko toimia vahingon sattuessa?

Muistanko suojainten käytön?

Monilukutaito (L4)

Tunnistanko kotitalouden materiaalit ymmärtäen niiden käyttötarkoituksia?

Osaanko seurata työohjetta?

Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?

Osaanko tulkita kotitalouden merkkejä, symboleja ja käsitteitä?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän kotitaloudessa?

Osaanko etsiä ideoita suunnitteluni tueksi?

Osaanko hyödyntää teknologiaa suunnittelussa ja dokumentoinnissa?

Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?

Kannanko vastuuni työn etenemisestä?

Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn suunnitelmiani seuraten vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?

Tunnistanko omia vahvuuksiani?

Osaanko hyödyntää omia vahvuuksiani?

Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?

Tulenko kotitalousluokkaan hyvällä asenteella?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?

Osaanko suunnitella työtäni itse?

Osaanko kertoa oman mielipiteeni?

Osaanko kannustaa luokkatoveria?

Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?

Vuosiluokka 8

Vuosiluokan keskeiset sisältöalueet

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuurit

Sisältöalueiden valinnassa tuetaan oppilaiden kiinnostuksen kohteita niin, että kehitetään ja syvennetään jo opittuja taitoja. Aterioiden suunnittelu, toteutus ovat prosessi, jonka oppilas tekee itsenäisesti tai yhdessä parinsa kanssa. He myös arvioivat omaa osaamistaan työskentelyn aikana. Valmistettu ruoka tai leivonnainen ei ole vain ruokailua varten valmistettu vaan oppilaat ymmärtävät ruokailuun liittyvät suuremman funktion, yhteisöllisyyden ja toisten huomioon ottamisen. Ruoka- ja tapakulttuuri eri maiden aterioihin tutustumisen kautta on osa monikulttuuristuvaa yhteiskuntaamme.

S2 Asuminen ja yhdessä eläminen

Syvennetään omasta kodista huolehtimista, omien vaatteiden hoitamista sekä pohditaan puhtauden merkitystä yksilön ja perheen hyvinvoinnille. Yhdessä asuminen ja yhteisestä kodista huolehtiminen sekä vastuunottaminen läheisistä. Tapakulttuuriin perehtyminen erilaisissa juhlatilanteissa. Huomioidaan oppilaiden yksilöllistetyt asumisratkaisut ja niissä toimiminen.

S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodeissa

Sisältöjen valinnassa huomioidaan oppilaiden yksilölliset tarpeet ja asumismuodot tulevaisuudessa. Harjoitellaan tekemään valintoja ja opetellaan ymmärtämään tehtyjen valintojen seurauksia. Harjoitellaan medialukutaitoa ja opetellaan lukemaan tulkitsemaan sitä kriittisesti. Harjoitellaan vastuullisten päätösten tekemistä ja huomioidaan valintojen vaikutus ympäristöön ja sen suojelemiseen.

T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Omien tavoitteiden asettaminen, työn toteutus, ja oppimaan oppimisen taidot

Oppilas asettaa tavoitteita toiminnalleen ja työskentelee niiden saavuttamiseksi.

Oppilas arvioi itse tavoitteiden saavuttamista ja omaa työskentelyään.

Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan itsearvioinnin, opettajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Omat kädentaidot ja estetiikka mm. kattamisessa ja koristelussa

Oppilas osaa käyttää tavallisimpia työmenetelmiä ruoan valmistuksessa ja leivonnassa sekä asumiseen liittyvien perustehtävien toteuttamisessa.

Oppilas ottaa huomioon esteettiset näkökulmat niin tekstiilihuollossa (silitys ja taittelu) kuin ruoanvalmistus (tarjolle laittaminen) ja leivonnassa (kakut) sekä kattamisessa..

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Kuluttajataidot sekä terveyden edistäminen ja teknologian käyttö

Oppilas valitsee ja käyttää taloudellisesti materiaaleja ja teknologiaa kotitalouden toiminnassaan sekä pohtii valintoja terveyden ja kestävyyden kannalta.

Oppilas hakee tietoa netistä ja käyttää löytämäänsä tietoa höydyksi omassa työskentelyssään.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Oppilas osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja järjestystä ylläpitäen sekä suunnitella ajankäyttöään sen mukaisesti.

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävätoiminta

Oppilas työskentelee ohjeiden mukaan hygieenisen ja turvallisen työskentelyn periaatteita noudattaen sekä ajan, kustannusten tai energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Oppilas pyrkii kiinnittämään huomiota ergonomiaan.

T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi

Oppilas pyrkii kuuntelemaan eri näkökulmia ja ilmaisemaan rakentavasti omia näkemyksiään ja mielipiteitään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Arjen rakentumisen ja kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Oppilas osaa kuvailla kodin arkirutiineita.

Oppilas osaa antaa esimerkkejä erilaisista perherakenteista ja kotitalouksien perinteistä sekä pohtia niiden vaikutusta arjen sujuvuuteen.

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Voimavarojen käyttäminen ja sopimuksen tekeminen

Oppilas osaa työskennellä yksin ja pyrkii toimimaan ryhmässä rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen.

Oppilas osaa selittää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen ajankäytöstä ja työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Ei käytetä oppiaineen arvosanan muodostamisen perusteena.

Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Tietojen hankinta ja käyttö

Oppilas osaa etsiä kotitalouden sisältöalueisiin liittyviä tietoja eri tietolähteistä ja pohtia erilaisen tiedon luotettavuutta sekä osaa tulkita pakkausmerkintöjä.

Oppilas tuntee ruoka- ja ravintoaineryhmät ja niiden ominaisuuksia.

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttö ja jäsentyminen

Oppilas osaa tulkita ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja osaa nimetä tyypillisiä kotitalouden merkkejä ja symboleja sekä tulkita niitä arjen ilmiöiden yhteydessä.

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Käsitteiden omaksuminen, tietojen ja taitojen soveltaminen, luova ilmaisu sekä palveluiden tunnistaminen

Oppilas pystyy käyttämään kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tai tilanteessa, jossa kotitalouden osaamista sovelletaan eri ympäristöissä.

Oppilas osaa kuvailla erilaisia kotitalouden palveluita ja pohtia niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Mittaamisen ja laskemisen sekä kierrättämisen soveltaminen omaan toimintaan ja päätöksentekoon

Oppilas osaa huolehtia kodin jätteiden peruslajittelusta ja osaa selittää mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteydet osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa.

Vuosiluokka 9

Yhdeksännen luokan kotitalouden tunneilla keskitytään pohtimaan perheen, opiskelun ja uuden elämänvaiheen, turvataidon ja yrittäjyyden merkitystä nuoren elämän. Kotitalous on yhdistettävissä mm. terveystietoon ja yhteiskuntaoppiin. Valteri-koulussa kotitalous on 9. luokalle kaikilla pakollinen oppiaine. Oppilaalla on mahdollisuus korottaa 7. -8. luokan kotitalouden arvosanaa.

Valteri-koulussa 9. luokan kotitalouden laaja-alaisen osaamisen alueista korostuvat erityisesti ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), vuorovaikutus ja ilmaisu (L2), itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3), tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) ja osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7).

Valteri-koulussa 9. luokan kotitalouden opetuksessa kiinnitetään huomiota kuntoutukselliseen näkökulmaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Oppimiselle annetaan riittävästi aikaa. Opetuksessa tuetaan oppilaan kommunikaatiota ja vuorovaikutusta, oman toiminnan ohjausta ja kannustetaan omatoimisuuteen. Kotitalouden opetuksessa korostetaan arjen ja ajan hallinnan omaksumista ja yksilöllisten oppimistapojen käyttöä.

S1 Perhe ja vuorovaikutus perheessä

Kotitalouden sisällöissä keskustellaan perheen turvaverkostoista ja niiden merkityksestä hyvinvointiin, perheen työnjaosta, oman identiteetin rakentamisesta sekä ihmisen elinkaaresta. Lisäksi tutustutaan kolmannen sektorin tarjoamiin palveluihin ja niiden saatavuuteen kotipaikkakunnalla ja miten ne toimivat omalla kotipaikkakunnalla. Pohditaan ristiriitojen rauhanomaista ratkaisemista ja sovittelun merkitystä siinä. Pohditaan mitä tarkoittaa lainkuuliainen kansalainen ja mikä on nuoren oikeudellinen vastuu.

S2 Opiskelu - ja työelämävalmiudet

Kotitalouden tunneilla perehdytään eri asumismuotoihin ja niiden kustannuksiin. Pohditaan eri tulonlähteitä ja oman rahan käyttämistä sekä laskujen maksamista. Vapaa-ajan harrastukset ja niihin osallistuminen sekä ystävyyssuhteiden rakentamiseen. Pohditaan työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja, harjoitellaan avoimen työpaikan etsimistä ja hakemista sekä työhaastatteluun valmistautumista. Pohditaan oman ammattitaidon kehittämistä tai mahdollista uudelleen kouluttautumista.

S3 Turvataito

Oppilaat suorittavat itsenäisten elämäntaitojen passin oppituntien aikana. Tässä yhteydessä pohditaan perheen, ystävien ja ystävyyssuhteiden sekä arjen taitojen merkitystä hyvään elämän. Hyödynnetään oppilaan omia kokemuksia.

S4 Yrittäjyys

Oppilaat harjoittelevat pienimuotoista yrittäjyyttä esimerkiksi leipomalla ja myymällä leivonnaisia oppilaitoksessa. Tutustutaan myös sisäiseen yrittäjyyteen, jossa itseohjautuvuus, sisäinen motivaatio, vastuullisuus, itsensä kehittäminen ja oma tavoitteenasettelu ovat merkittävässä roolissa. Pyritään muodostamaan kokonaiskuva siitä, mitä ollaan tekemässä ja pohditaan syy-seuraussuhteita omalla toiminnalle. Perehdytään talouden ja hyvinvoinnin kysymyksiin työn, ammatin ja yrittäjyyden kautta ja mietitään mitä eroa on palkkatyöllä ja yrittäjyydellä.

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Olenko aktiivinen osallistuja?

Keskitynkö kuuntelemaan ohjeita?

Osaanko pyytää apua?

Osaanko suunnitella omaa työtäni koulussa/ kotona?

Olisiko kolmannesta sektorista minulle hyötyä tai voisiko se työllistää minua?

Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita?

Tunnistanko omat oppimistapani?

Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?

Osaanko ratkaista ongelmia rauhanomaisesti?

Osaanko ottaa palautetta vastaan?

Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Miten arvostan itseäni ja muita?

Osaanko työskennellä ryhmässä ja parin kanssa?

Omaanko hyvän medialukutaidon?

Osaanko ilmaista mielipiteeni?

Miten tulen toimeen muiden kanssa?

Autanko luokkakaveria, jos osaan?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?

Osaanko ottaa vastuun itsestäni ja arjestani?

Tunnistanko terveyttä edistävät toimintatavat kuten riittävän levon ja hyvien harrastusten merkityksen?

Osaanko toimia vaaratilanteessa tarkoituksenmukaisesti?

Ymmärränkö teknologian merkityksen elämääni esimerkiksi työpaikan etsimisessä ja työnhaussa?

Osaanko suunnitella menojani ja kulujani?

Osaanko suojata yksityisyyttäni ja henkilökohtaisia rajojani?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän opiskelussani?

Osaanko etsiä tietoa oppimiseni tueksi?

Osaanko hyödyntää opiskelussani koulun ulkopuolella opittua?

Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?

Kannanko vastuuni opiskelujeni etenemisestä?

Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn vai tarvitsenko aikuisen apua?

Tunnistanko omia vahvuuksiani ja osaanko hyödyntää niitä?

Tunnistanko itsessäni sisäisen yrittäjän? Mitä se minussa tarkoittaa?

Olenko saanut kokemuksia työelämästä?

Osaanko käyttäytyä asianmukaisesti esimerkiksi työhaastattelussa?

Omaanko hyvät yhteistyötaidot?

Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?

Olenko aktiivinen toimija?

Osaanko suunnitella työtäni itse?

Ymmärränkö valintojeni vaikutukset itselleni ja muille?

Osaanko kertoa mielipiteeni muille?

Osaanko kannustaa muita?

Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?

Osaanko toimia yhteiskunnan jäsenenä?

T1 Ohjata oppilasta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen rakentamisessa sekä ymmärtämään tukiverkostojen merkityksen omalle hyvinvoinnille

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Perhe, ystävät, tukiverkostot ja vuorovaikutus. Itsensä kehittäminen ja itsetunnon vahvistaminen.

Oppilas tietää ja tunnistaa omat tukiverkostonsa ja ymmärtää perheen ja ystävien merkityksen omalle hyvinvoinnille ja jaksamiselle.

Oppilas harjoittelee positiivista vuorovaikutusta niin koulussa kuin kotona.

Oppilas harjoittelee ristiriitojen ratkaisemista positiivisesti.

Oppilas harjoittelee ja kehittää omaa itsetuntoaan.

Oppilas ymmärtää ystävyyssuhteiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen ja harjaantuu ystävyyssuhteiden rakentamisessa.

T2 Ohjata oppilasta käyttämään kolmannen sektorin palveluja ja tutustumaan omalla kotipaikkakunnalla järjestettäviin palveluihin

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Ymmärtää kolmannen sektorin merkityksen hyvinvoinnille ja työllistymiselle.

Oppilas tutustuu kolmanteen sektoriin ja sen suomiin mahdollisuuksiin esimerkiksi auttajana ja työllistäjänä.

Oppilas osaa nimetä kolmannen sektorin toimijoita.

Oppilas osaa hakea tietoa kolmannen sektorin toimijoista ja ottaa yhteyttä niihin.

T3 Ohjata oppilasta tutustumaan eri asumismuotoihin ja niiden rahoitusvaihtoehtoihin

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Ymmärtää asumismuotojen erilaisuuden ja oman vastuunsa asujana.

Oppilas tutustuu erilaisiin asumismuotoihin ja ymmärtää niiden erot ja vastuun omalla toiminnalleen niissä.

Oppilas tunnistaa vuokra- osaomistus- ja omistusasumisen erot.

Oppilas ymmärtää vastuunsa asukkaana.

Oppilas tekee asuntosuunnitelma, johon hän suunnittelee kalustuksen huomioiden käytettävissä olevat varat ja tarpeellisuuden.

Oppilas tutustuu muuttajanlistaan ja ymmärtää sen hyödyllisyyden omalla toiminnalleen.

T4 Ohjata oppilasta työelämätaitojen hankkimisessa sekä työhakemuksen kirjoittamisessa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Työhakemuksen tekeminen ja ammattitaidon kehittäminen

Oppilas osaa tehdä työhakemuksen netissä kirjoittaen siihen tarvittavat tiedot.

Oppilas tietää mitä tarkoittaa uudelleenkouluttautuminen ja ammatinvaihtaminen.

Oppilas osaa etsiä avoimia työpaikkoja.

Oppilas osaa etsiä itselleen sopivan harrastuksen.

T5 Ohjata oppilasta työskentelemään yhdessä ja toisten kanssa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Yhteistyötaidot, ystävyyssuhteiden solmiminen, työnjako

Oppilas ymmärtää yhteistyötaitojen merkityksen omalle hyvinvoinnilleen.

Oppilas osaa jakaa työtehtäviä muiden kanssa tasapuolisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan.

Oppilas osaa työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopia ajankäytöstä tehtävien tekemiseksi.

T6 Ohjata oppilasta suorittamaan turvataitopassi ja pohtimaan sen sisällön merkitystä oppilaan arkeen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Turvataitopassi

Turvataitopassin suorittaminen

T7 Ohjata oppilasta yrittäjyyteen ja ymmärtämään yrittäjyyden merkityksen omalle itselleen työllistävänä tekijänä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Arvioinnin kohde

Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen

Pienimuotoinen yritystoiminta ja kestävä toimintatapa

Oppilaat osallistuvat pienimuotoiseen yritystoimintaan ja laskevat tuottaa omalle toiminnalleen.

Oppilaat jakavat keräämänsä varat tasapuolisesti ja ymmärtävät jokaisen ryhmän jäsenen merkityksen varojen kerääjänä.

Oppilaat pohtivat sisäistä yrittäjyyttä osana omaa toimintaansa.

Oppilas ymmärtää kestävän toimintatavan merkityksen yrittäjänä toimimisessa ja yhteisen ympäristömme suojelemiseksi.

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Käytännön toimintataidot
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.
Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan.
Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä. Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapaa edistävästi.
Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä. Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna.

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä.
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.
Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita.

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista.
Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Tiedonhallintataidot
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana.
Tietojen hankinta ja käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea. Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä.

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti.
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä.

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita.

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.
Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja.

Sisällöt

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.

S2 Asuminen ja yhdessä eläminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.

S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.

ePerusteet