Aineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6. Valteri-koulussa kotitalouden arvioinnissa korostuvat erityisesti seuraavat asiat:
tavoitteet asetetaan oppilaan taitotaso huomioiden
arviointi on rakentavaa ja vuorovaikutteista
oppimistehtävät huomioidaan arvioinnissa
itse- ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokalla 7
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Osaanko aloittaa työni ja ylläpitää työskentelyä?
Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?
Osaanko pyytää apua?
Kuinka kuuntelen ohjeita?
Osaanko miettiä oikean työvälineen tehtävään työhön?
Osaanko suunnitella omaa työtäni ja esittää suunnitelmani kuvallisesti ja/tai kirjallisesti?
Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita (ajanhallinta, oma taitotaso)?
Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?
Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?
Osaanko ottaa palautetta vastaan?
Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja kotitaloustunneilla?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Missä ammateissa kotitalous on pääosassa?
Mitä arvoa kotitalouden töillä on vapaa-aikana?
Miten kerron omista havainnoistani?
Miten arvostan itseäni ja muita?
Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?
Autanko luokkakaveria, jos osaan?
Miten tulen toimeen muiden kanssa?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?
Osaanko käyttää kotitaloustyövälineitä oikein ja turvallisesti?
Osaanko suunnitella töitäni ottaen huomioon ajankäytön ja oman taitotasoni?
Muistanko yhdessä sovitut säännöt kotitalousluokassa?
Huomaanko kotitaloustuntien vaaratilanteet?
Osaanko toimia vahingon sattuessa?
Muistanko suojainten käytön?
Monilukutaito (L4)
Tunnistanko kotitalouden materiaalit ymmärtäen niiden käyttötarkoituksia?
Osaanko seurata työohjetta?
Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?
Osaanko tulkita kotitalouden merkkejä, symboleja ja käsitteitä?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän kotitaloudessa?
Osaanko etsiä ideoita suunnitteluni tueksi?
Osaanko hyödyntää teknologiaa suunnittelussa ja dokumentoinnissa?
Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?
Kannanko vastuuni työn etenemisestä?
Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn suunnitelmiani seuraten vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?
Tunnistanko omia vahvuuksiani?
Osaanko hyödyntää omia vahvuuksiani?
Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?
Tulenko kotitalousluokkaan hyvällä asenteella?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?
Osaanko suunnitella työtäni itse?
Osaanko kertoa oman mielipiteeni?
Osaanko kannustaa luokkatoveria?
Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?
Oppilaan oppimisen arviointi 8. luokalle
Kotitalouden arvioinnissa 8. luokalle oppilaalle on mahdollisuus korottaa 7. luokan kotitalouden arvosanaa, koska kotitalous oppiaineena jatkuu kaikilla. Arvioinnissa korostuu itsearviointi ja vertaisarviointi. Näitä arviointimenetelmiä harjoitellaan jo 7. luokalle. Oppilaan taitoja vahvistetaan ja harjoitellaan koko lukuvuoden ajan. Kotona tai oppilaskodissa suoritettavat oppimistehtävät ovat merkittävä osa arviointia. Arviointi on kokonaisuudessaan rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokalla 8
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Osaanko aloittaa työni ja ylläpitää työskentelyä?
Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?
Osaanko pyytää apua?
Kuinka kuuntelen ohjeita?
Osaanko miettiä oikean työvälineen tehtävään työhön?
Osaanko suunnitella omaa työtäni ja esittää suunnitelmani kuvallisesti ja/tai kirjallisesti?
Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita (ajanhallinta, oma taitotaso)?
Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?
Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?
Osaanko ottaa palautetta vastaan?
Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja kotitaloustunneilla?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Missä ammateissa kotitalous on pääosassa?
Mitä arvoa kotitalouden töillä on vapaa-aikana?
Miten kerron omista havainnoistani?
Miten arvostan itseäni ja muita?
Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?
Autanko luokkakaveria, jos osaan?
Miten tulen toimeen muiden kanssa?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?
Osaanko käyttää kotitaloustyövälineitä oikein ja turvallisesti?
Osaanko suunnitella töitäni ottaen huomioon ajankäytön ja oman taitotasoni?
Muistanko yhdessä sovitut säännöt kotitalousluokassa?
Huomaanko kotitaloustuntien vaaratilanteet?
Osaanko toimia vahingon sattuessa?
Muistanko suojainten käytön?
Monilukutaito (L4)
Tunnistanko kotitalouden materiaalit ymmärtäen niiden käyttötarkoituksia?
Osaanko seurata työohjetta?
Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?
Osaanko tulkita kotitalouden merkkejä, symboleja ja käsitteitä?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän kotitaloudessa?
Osaanko etsiä ideoita suunnitteluni tueksi?
Osaanko hyödyntää teknologiaa suunnittelussa ja dokumentoinnissa?
Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?
Kannanko vastuuni työn etenemisestä?
Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn suunnitelmiani seuraten vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?
Tunnistanko omia vahvuuksiani?
Osaanko hyödyntää omia vahvuuksiani?
Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?
Tulenko kotitalousluokkaan hyvällä asenteella?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?
Osaanko suunnitella työtäni itse?
Osaanko kertoa oman mielipiteeni?
Osaanko kannustaa luokkatoveria?
Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?
Vuosiluokka 8
Vuosiluokan keskeiset sisältöalueet
S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuurit
Sisältöalueiden valinnassa tuetaan oppilaiden kiinnostuksen kohteita niin, että kehitetään ja syvennetään jo opittuja taitoja. Aterioiden suunnittelu, toteutus ovat prosessi, jonka oppilas tekee itsenäisesti tai yhdessä parinsa kanssa. He myös arvioivat omaa osaamistaan työskentelyn aikana. Valmistettu ruoka tai leivonnainen ei ole vain ruokailua varten valmistettu vaan oppilaat ymmärtävät ruokailuun liittyvät suuremman funktion, yhteisöllisyyden ja toisten huomioon ottamisen. Ruoka- ja tapakulttuuri eri maiden aterioihin tutustumisen kautta on osa monikulttuuristuvaa yhteiskuntaamme.
S2 Asuminen ja yhdessä eläminen
Syvennetään omasta kodista huolehtimista, omien vaatteiden hoitamista sekä pohditaan puhtauden merkitystä yksilön ja perheen hyvinvoinnille. Yhdessä asuminen ja yhteisestä kodista huolehtiminen sekä vastuunottaminen läheisistä. Tapakulttuuriin perehtyminen erilaisissa juhlatilanteissa. Huomioidaan oppilaiden yksilöllistetyt asumisratkaisut ja niissä toimiminen.
S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodeissa
Sisältöjen valinnassa huomioidaan oppilaiden yksilölliset tarpeet ja asumismuodot tulevaisuudessa. Harjoitellaan tekemään valintoja ja opetellaan ymmärtämään tehtyjen valintojen seurauksia. Harjoitellaan medialukutaitoa ja opetellaan lukemaan tulkitsemaan sitä kriittisesti. Harjoitellaan vastuullisten päätösten tekemistä ja huomioidaan valintojen vaikutus ympäristöön ja sen suojelemiseen.
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Omien tavoitteiden asettaminen, työn toteutus, ja oppimaan oppimisen taidot | Oppilas asettaa tavoitteita toiminnalleen ja työskentelee niiden saavuttamiseksi. Oppilas arvioi itse tavoitteiden saavuttamista ja omaa työskentelyään. Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan itsearvioinnin, opettajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella. |
T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Omat kädentaidot ja estetiikka mm. kattamisessa ja koristelussa | Oppilas osaa käyttää tavallisimpia työmenetelmiä ruoan valmistuksessa ja leivonnassa sekä asumiseen liittyvien perustehtävien toteuttamisessa. Oppilas ottaa huomioon esteettiset näkökulmat niin tekstiilihuollossa (silitys ja taittelu) kuin ruoanvalmistus (tarjolle laittaminen) ja leivonnassa (kakut) sekä kattamisessa.. |
T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kuluttajataidot sekä terveyden edistäminen ja teknologian käyttö | Oppilas valitsee ja käyttää taloudellisesti materiaaleja ja teknologiaa kotitalouden toiminnassaan sekä pohtii valintoja terveyden ja kestävyyden kannalta. Oppilas hakee tietoa netistä ja käyttää löytämäänsä tietoa höydyksi omassa työskentelyssään. |
T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen | Oppilas osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja järjestystä ylläpitäen sekä suunnitella ajankäyttöään sen mukaisesti. |
T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävätoiminta | Oppilas työskentelee ohjeiden mukaan hygieenisen ja turvallisen työskentelyn periaatteita noudattaen sekä ajan, kustannusten tai energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti. Oppilas pyrkii kiinnittämään huomiota ergonomiaan. |
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi | Oppilas pyrkii kuuntelemaan eri näkökulmia ja ilmaisemaan rakentavasti omia näkemyksiään ja mielipiteitään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. |
T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Arjen rakentumisen ja kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen | Oppilas osaa kuvailla kodin arkirutiineita. Oppilas osaa antaa esimerkkejä erilaisista perherakenteista ja kotitalouksien perinteistä sekä pohtia niiden vaikutusta arjen sujuvuuteen. |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Voimavarojen käyttäminen ja sopimuksen tekeminen | Oppilas osaa työskennellä yksin ja pyrkii toimimaan ryhmässä rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas osaa selittää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen ajankäytöstä ja työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon. |
T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
| Ei käytetä oppiaineen arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. |
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Tietojen hankinta ja käyttö | Oppilas osaa etsiä kotitalouden sisältöalueisiin liittyviä tietoja eri tietolähteistä ja pohtia erilaisen tiedon luotettavuutta sekä osaa tulkita pakkausmerkintöjä. Oppilas tuntee ruoka- ja ravintoaineryhmät ja niiden ominaisuuksia. |
T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttö ja jäsentyminen | Oppilas osaa tulkita ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja osaa nimetä tyypillisiä kotitalouden merkkejä ja symboleja sekä tulkita niitä arjen ilmiöiden yhteydessä. |
T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Käsitteiden omaksuminen, tietojen ja taitojen soveltaminen, luova ilmaisu sekä palveluiden tunnistaminen | Oppilas pystyy käyttämään kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tai tilanteessa, jossa kotitalouden osaamista sovelletaan eri ympäristöissä. Oppilas osaa kuvailla erilaisia kotitalouden palveluita ja pohtia niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä. |
T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Mittaamisen ja laskemisen sekä kierrättämisen soveltaminen omaan toimintaan ja päätöksentekoon | Oppilas osaa huolehtia kodin jätteiden peruslajittelusta ja osaa selittää mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteydet osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa. |
Vuosiluokka 9
Yhdeksännen luokan kotitalouden tunneilla keskitytään pohtimaan perheen, opiskelun ja uuden elämänvaiheen, turvataidon ja yrittäjyyden merkitystä nuoren elämän. Kotitalous on yhdistettävissä mm. terveystietoon ja yhteiskuntaoppiin. Valteri-koulussa kotitalous on 9. luokalle kaikilla pakollinen oppiaine. Oppilaalla on mahdollisuus korottaa 7. -8. luokan kotitalouden arvosanaa.
Valteri-koulussa 9. luokan kotitalouden laaja-alaisen osaamisen alueista korostuvat erityisesti ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), vuorovaikutus ja ilmaisu (L2), itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3), tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) ja osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7).
Valteri-koulussa 9. luokan kotitalouden opetuksessa kiinnitetään huomiota kuntoutukselliseen näkökulmaan ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Oppimiselle annetaan riittävästi aikaa. Opetuksessa tuetaan oppilaan kommunikaatiota ja vuorovaikutusta, oman toiminnan ohjausta ja kannustetaan omatoimisuuteen. Kotitalouden opetuksessa korostetaan arjen ja ajan hallinnan omaksumista ja yksilöllisten oppimistapojen käyttöä.
S1 Perhe ja vuorovaikutus perheessä
Kotitalouden sisällöissä keskustellaan perheen turvaverkostoista ja niiden merkityksestä hyvinvointiin, perheen työnjaosta, oman identiteetin rakentamisesta sekä ihmisen elinkaaresta. Lisäksi tutustutaan kolmannen sektorin tarjoamiin palveluihin ja niiden saatavuuteen kotipaikkakunnalla ja miten ne toimivat omalla kotipaikkakunnalla. Pohditaan ristiriitojen rauhanomaista ratkaisemista ja sovittelun merkitystä siinä. Pohditaan mitä tarkoittaa lainkuuliainen kansalainen ja mikä on nuoren oikeudellinen vastuu.
S2 Opiskelu - ja työelämävalmiudet
Kotitalouden tunneilla perehdytään eri asumismuotoihin ja niiden kustannuksiin. Pohditaan eri tulonlähteitä ja oman rahan käyttämistä sekä laskujen maksamista. Vapaa-ajan harrastukset ja niihin osallistuminen sekä ystävyyssuhteiden rakentamiseen. Pohditaan työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja, harjoitellaan avoimen työpaikan etsimistä ja hakemista sekä työhaastatteluun valmistautumista. Pohditaan oman ammattitaidon kehittämistä tai mahdollista uudelleen kouluttautumista.
S3 Turvataito
Oppilaat suorittavat itsenäisten elämäntaitojen passin oppituntien aikana. Tässä yhteydessä pohditaan perheen, ystävien ja ystävyyssuhteiden sekä arjen taitojen merkitystä hyvään elämän. Hyödynnetään oppilaan omia kokemuksia.
S4 Yrittäjyys
Oppilaat harjoittelevat pienimuotoista yrittäjyyttä esimerkiksi leipomalla ja myymällä leivonnaisia oppilaitoksessa. Tutustutaan myös sisäiseen yrittäjyyteen, jossa itseohjautuvuus, sisäinen motivaatio, vastuullisuus, itsensä kehittäminen ja oma tavoitteenasettelu ovat merkittävässä roolissa. Pyritään muodostamaan kokonaiskuva siitä, mitä ollaan tekemässä ja pohditaan syy-seuraussuhteita omalla toiminnalle. Perehdytään talouden ja hyvinvoinnin kysymyksiin työn, ammatin ja yrittäjyyden kautta ja mietitään mitä eroa on palkkatyöllä ja yrittäjyydellä.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Olenko aktiivinen osallistuja?
Keskitynkö kuuntelemaan ohjeita?
Osaanko pyytää apua?
Osaanko suunnitella omaa työtäni koulussa/ kotona?
Olisiko kolmannesta sektorista minulle hyötyä tai voisiko se työllistää minua?
Osaanko asettaa itselleni realistisia tavoitteita?
Tunnistanko omat oppimistapani?
Osaanko ottaa oppia luokkatovereilta ja jakaa osaamistani heidän kanssaan?
Osaanko ratkaista ongelmia rauhanomaisesti?
Osaanko ottaa palautetta vastaan?
Osaanko soveltaa muissa oppiaineissa oppimiani tietoja ja taitoja?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Miten arvostan itseäni ja muita?
Osaanko työskennellä ryhmässä ja parin kanssa?
Omaanko hyvän medialukutaidon?
Osaanko ilmaista mielipiteeni?
Miten tulen toimeen muiden kanssa?
Autanko luokkakaveria, jos osaan?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?
Osaanko ottaa vastuun itsestäni ja arjestani?
Tunnistanko terveyttä edistävät toimintatavat kuten riittävän levon ja hyvien harrastusten merkityksen?
Osaanko toimia vaaratilanteessa tarkoituksenmukaisesti?
Ymmärränkö teknologian merkityksen elämääni esimerkiksi työpaikan etsimisessä ja työnhaussa?
Osaanko suunnitella menojani ja kulujani?
Osaanko suojata yksityisyyttäni ja henkilökohtaisia rajojani?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän opiskelussani?
Osaanko etsiä tietoa oppimiseni tueksi?
Osaanko hyödyntää opiskelussani koulun ulkopuolella opittua?
Käytänkö tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti ja turvallisesti?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?
Kannanko vastuuni opiskelujeni etenemisestä?
Pyrinkö itsenäiseen työskentelyyn vai tarvitsenko aikuisen apua?
Tunnistanko omia vahvuuksiani ja osaanko hyödyntää niitä?
Tunnistanko itsessäni sisäisen yrittäjän? Mitä se minussa tarkoittaa?
Olenko saanut kokemuksia työelämästä?
Osaanko käyttäytyä asianmukaisesti esimerkiksi työhaastattelussa?
Omaanko hyvät yhteistyötaidot?
Osaanko pohtia jatko-opintoja omien vahvuuksieni kautta?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?
Olenko aktiivinen toimija?
Osaanko suunnitella työtäni itse?
Ymmärränkö valintojeni vaikutukset itselleni ja muille?
Osaanko kertoa mielipiteeni muille?
Osaanko kannustaa muita?
Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?
Osaanko toimia yhteiskunnan jäsenenä?
T1 Ohjata oppilasta yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen rakentamisessa sekä ymmärtämään tukiverkostojen merkityksen omalle hyvinvoinnille
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Perhe, ystävät, tukiverkostot ja vuorovaikutus. Itsensä kehittäminen ja itsetunnon vahvistaminen. | Oppilas tietää ja tunnistaa omat tukiverkostonsa ja ymmärtää perheen ja ystävien merkityksen omalle hyvinvoinnille ja jaksamiselle. Oppilas harjoittelee positiivista vuorovaikutusta niin koulussa kuin kotona. Oppilas harjoittelee ristiriitojen ratkaisemista positiivisesti. Oppilas harjoittelee ja kehittää omaa itsetuntoaan. Oppilas ymmärtää ystävyyssuhteiden merkityksen omalle hyvinvoinnilleen ja harjaantuu ystävyyssuhteiden rakentamisessa. |
T2 Ohjata oppilasta käyttämään kolmannen sektorin palveluja ja tutustumaan omalla kotipaikkakunnalla järjestettäviin palveluihin
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Ymmärtää kolmannen sektorin merkityksen hyvinvoinnille ja työllistymiselle. | Oppilas tutustuu kolmanteen sektoriin ja sen suomiin mahdollisuuksiin esimerkiksi auttajana ja työllistäjänä. Oppilas osaa nimetä kolmannen sektorin toimijoita. Oppilas osaa hakea tietoa kolmannen sektorin toimijoista ja ottaa yhteyttä niihin. |
T3 Ohjata oppilasta tutustumaan eri asumismuotoihin ja niiden rahoitusvaihtoehtoihin
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Ymmärtää asumismuotojen erilaisuuden ja oman vastuunsa asujana. | Oppilas tutustuu erilaisiin asumismuotoihin ja ymmärtää niiden erot ja vastuun omalla toiminnalleen niissä. Oppilas tunnistaa vuokra- osaomistus- ja omistusasumisen erot. Oppilas ymmärtää vastuunsa asukkaana. Oppilas tekee asuntosuunnitelma, johon hän suunnittelee kalustuksen huomioiden käytettävissä olevat varat ja tarpeellisuuden. Oppilas tutustuu muuttajanlistaan ja ymmärtää sen hyödyllisyyden omalla toiminnalleen. |
T4 Ohjata oppilasta työelämätaitojen hankkimisessa sekä työhakemuksen kirjoittamisessa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Työhakemuksen tekeminen ja ammattitaidon kehittäminen | Oppilas osaa tehdä työhakemuksen netissä kirjoittaen siihen tarvittavat tiedot. Oppilas tietää mitä tarkoittaa uudelleenkouluttautuminen ja ammatinvaihtaminen. Oppilas osaa etsiä avoimia työpaikkoja. Oppilas osaa etsiä itselleen sopivan harrastuksen. |
T5 Ohjata oppilasta työskentelemään yhdessä ja toisten kanssa
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Yhteistyötaidot, ystävyyssuhteiden solmiminen, työnjako | Oppilas ymmärtää yhteistyötaitojen merkityksen omalle hyvinvoinnilleen. Oppilas osaa jakaa työtehtäviä muiden kanssa tasapuolisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Oppilas osaa työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopia ajankäytöstä tehtävien tekemiseksi. |
T6 Ohjata oppilasta suorittamaan turvataitopassi ja pohtimaan sen sisällön merkitystä oppilaan arkeen
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Turvataitopassi | Turvataitopassin suorittaminen |
T7 Ohjata oppilasta yrittäjyyteen ja ymmärtämään yrittäjyyden merkityksen omalle itselleen työllistävänä tekijänä
Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Arvioinnin kohde | Hyvä / arvosanan kahdeksan osaaminen |
Pienimuotoinen yritystoiminta ja kestävä toimintatapa | Oppilaat osallistuvat pienimuotoiseen yritystoimintaan ja laskevat tuottaa omalle toiminnalleen. Oppilaat jakavat keräämänsä varat tasapuolisesti ja ymmärtävät jokaisen ryhmän jäsenen merkityksen varojen kerääjänä. Oppilaat pohtivat sisäistä yrittäjyyttä osana omaa toimintaansa. Oppilas ymmärtää kestävän toimintatavan merkityksen yrittäjänä toimimisessa ja yhteisen ympäristömme suojelemiseksi. |